فقط حضرت فاطمه (س) قادر به جاودانه کردن ولایت  امیر المومنین (ع) بود

حجت الاسلام گلپایگانی با بیان اینکه کسی جز حضرت زهرا (س) نمی تواننست ولایت حضرت علی (ع) را جاوندانه کند گفت:بعد از گذشت این همه وقایع و حوادث می گویند: حضرت فاطمه (س) به خاطر ناراحتی از فراق پدرشان از دنیا رفتند وگرنه کسی جرات جسارت به وی را نداشت.

به گزارش خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، ابعاد شخصیت والای حضرت‌زهرا(س) بسیار گسترده و وسیع است که تنها در سایۀ تأمل و ژرف‌اندیشی می‌توان به گوشه‌ای از شخصیت و فضایل آن‌حضرت پی برد. مطالعه و تحقیق پیرامون محورهای معنوی و الهی، علم و دانش و مبارزات سیاسی و اجتماعی آن‌حضرت و... ما را در رسیدن به مقصود یاری می‌دهد.برخی از آیات قرآن کریم در شأن اهل‌ بیت(ع) نازل شده است، که حضرت صدّیقه زهرا(س) نیز یکی از آن پنج نور پاک است؛ مانند آیۀ تطهیر.برخی از ویژگی‌های بارز اخلاقی و انسانی حضرت فاطمه (س) به شهادت کتب مختلف شیعه و سنی از این قرار است: پارسایی و قناعت به ثروتی اندک و امکاناتی ناچیز، در عین امکان بهره‌مندی از بالاترین امکانات،انفاق و ایثار فراوان در اشیای مورد علاقه و نیاز خویش،عبادت خالصانه و نیایش به درگاه باری تعالی،تبلور حیا و عفت،الگوی کامل پوشش و حجاب اسلامی،علم و دانش گسترده سیده زنان عالم که گوشه‌ای از آن آگاهی بر محتوای کتاب شریف مصحف فاطمه است. لذا در این خصوص با حجت الاسلام  والمسلمین «سید محمد گلپایگانی»، استاد سطوح عالی حوزه علمیه گفت و گویی انجام دادیم که در ادامه مشروح آن تقدیم حضورتان می شود.

 

در خصوص جایگاه و مقام حضرت فاطمه (س) توضیح دهید؟

اگر مقامات ائمه اطهار (ع) از طرف خودشان برای ما انتقال و بیان نشده بود، ما هیچ وقت قادر به درک و تصور جایگاه آنها نبودیم. اگر در جامع کبیر دقت کرده باشیم، می خوانیم «بِکمْ فَتَحَ اللّهُ، وَبِکمْ یخْتِمُ، وَبِکمْ ینَزِّلُ الْغَیثَ وَبِکمْ یمْسِک السَّماءَ أَنْ تَقَعَ عَلَی الْأَرْضِ إِلّا بِإِذْنِهِ، وَبِکمْ ینَفِّسُ الْهَمَّ، وَیکشِفُ الضُّرَّ، وَعِنْدَکمْ مَا نَزَلَتْ بِهِ رُسُلُهُ، وَهَبَطَتْ بِهِ مَلائِکتُهُ، وَ إِلی جَدِّکم» (خدا با شما آغاز کرد و با شما ختم می کند و به خاطر شما باران فرو می ریزد و تنها برای شما آسمان را از اینکه بر زمین فرو افتد نگاه می دارد، مگر با اجازه خودش و به وسیله شما اندوه را می زداید و سختی را برطرف می نماید و نزد شماست آنچه را بر رسولانش نازل فرموده و فرشتگانش به زمین فرود آورده اند و به جانب جدّ شما و به سوی برادرت روح الأمین برانگیخته شد،). همه اینها بیانگر جایگاه و مقام ائمه اطهار می باشد.

 

مقام فاطمه زهرا (س) اعظم همه ائمه (ع) است. زمانی که می فرمایند: ما در وقت گرفتاری به مادرمان فاطمه (س) پناه می بریم، این نشان دهنده جایگاه والای این بانوی بزرگ اسلام است. مصحف فاطمه (س) نام کتابی است که فرشته الهی مطالب آن را برای فاطمه (س) بیان کرده و امیرالمومنین (ع) آنها را نوشته و امضا نموده اند. مطالب این کتاب شامل جایگاه پیامبر اکرم (ص) در بهشت و اخبار و رویدادهای آینده است لذا این کتاب دلیل بر عظمت حضرت فاطمه (س) می باشد که ما از درک مقام ایشان عاجز هستیم.

 

مهمترین ویژگی حضرت فاطمه (س) چه بوده است؟

به نظر بنده اخلاص و عبودیت حضرت زهرا (س) بسیار قابل توجه است. مهمترین نشان تعبد و بندگی این است که زندگی انسان خدامحور باشد و با عبادت خداوند متعال همراه گردد زیرا  عبادت جلوه ای از عبودیت است، نگاه به عبادت های این بانوی بزرگوار این عبودیت را نشان می دهد و عشق الهی در زندگی آن حضرت موج می زند. حضرت فاطمه زهرا (س) خود را مقید به انجام تمام واجبات و مستحبات پروردگار می کردند و همه چیز را از دید خدایی می نگریستند به طوری که مقام وی به جایی می رسد که رضایت فاطمه (س) می شود رضایت پروردگار، یک وقت خداوند راضی است که بنده ای این کارها را انجام دهد ولی یک وقت این گونه می شود که هر چیزی که بنده انجام می دهد، خدا راضی است. این مقام همان مقام حضرت فاطمه (س) است که در کمتر بنده ای دیده می شود.

 

با وجود اینکه حضرت زهرا (س) خامس آل عقبی است، یعنی هم همسر علی است هم دختر پیامبر اکرم (ص) است و هم مادر حسن و حسین است، ولی باز همان چیزی را که خداوند در مورد همسرش فرموده: همان را انجام می دهد، این گونه نبود که بگوید: چون من دختر پیامبر اکرم (ص) هستم و این جایگاه و مقام را دارم و علی فاقد این جایگاه است باید نسبت به علی تکبر و غرور داشته باشم.

 

سفارش هایی که پیامبر اکرم (ص) در خصوص ازدواج حضرت علی (ع) و حضرت فاطمه (س) داشتند، چه بود؟

پیامبر اکرم (ص) در روز ازدواج این دو زوج بزرگ اسلام به حضرت علی (ع) سفارش کردند: علی جان فاطمه پاره تن من است و من او را به رسم امانت به تو می سپارم. در کارهای خانه و بچه داری به او کمک کن، زندگی را برایش شیرین کن و احتیاجات وی را تهیه کن. همچنین فرمودند: کارهای بیرون از منزل را شما انجام دهید و داخل منزل را فاطمه. این زوج این توصیه های پیامبر اکرم (ص) را بدون هیچ چون و چرایی پذیرفتند. روایت است که سلمان می گوید: حضرت فاطمه (س) نشسته بودند و در برابر سنگ آسیایی بود که با آن جو آرد می کردند، بر دسته آسیا خون بود، یک طرف هم حسین از گرسنگی گریه می کرد، گفتم که دختر پیامبر اکرم (ص) کف دستت زخم برداشته و فضه بیکار است. حضرت در جواب فرمودند: پیامبر خدا سفارش کرده اند که یک روز او کار کند و یک روز من؛ امروز نوبت من است. اینها ویژگی های خدایی هستند که بیانش برای ما راحت است ولی در آن دوران سخت بوده است.

 

ما اکنون بعد از 1400 سال از روی کتابت ها و روایاتی که باقی مانده در مورد حضرت فاطمه (س) قضاوت می کنیم، ولی از کم و کیف واقعیت آن دوران اطلاعی ندارم، حتی این کتابت ها هم کلی با هم فاصله دارند به عنوان مثال پیامبر اکرم (ص) دختری به نام فاطمه با این همه مقام و جایگاه داشته، ببینید در مورد رحلتش چند قول وارد شده است، یک قول می گوید 95 روز بعد از رحلت پیامبر وفات یافتند، یک قول 45 روز و یک قول هم 70 روز در صورتی که می بایست چگونگی رحلت فردی با این شخصیت در تاریخ مشخص باشد لذا تمام برداشت ها، گفته ها و تصورات ما ناشی از نوشته هایی است که پر از تشویش می باشد، یعنی قطعیتی در موردش وجود ندارد.

 

فاطمه زهرا (س) از نظر سیاسی چه فعالیت هایی داشتند؟

در آن دوران یک آسیابی به حرکت درآمده بود که همه چیز را خرد می کرد و هیچ چیز توان مقابله با این حرکت را نداشت و با وجود اینکه ابوذر، سلمان و مقداد سه تن از اصحاب مورد توجه پیامبر اکرم (ص) بودند و از طرفی هم مردم برای آنها احترام زیادی قایل بودند ولی نتوانستند در برابر این حرکت ایستادگی کنند، این حرکتی که حضرت فاطمه (س) برای اثبات و دفاع از ولایت به راه انداخته بود اگر کسی غیر از زهرا این حرکت را کرده بود، امروز اسمی از ولایت امیرالمومنین (ع) نبود، یعنی حتی اگر ابوذر، مقداد و سلمان هم می خواستند دفاع کنند، آنها نیز خرد می شدند و امروز دیگر اسمی از ولایت علی و واقعه غدیر در تاریخ وجود نداشت. با وجود جایگاه عظیمی که حضرت فاطمه (س) در میان مردم داشتند، چنان این جو علیه حضرت علی (ع) و خاندان اهل بیت (ع) ملتهب شده بود که حتی مردم هم جرات اظهار ارادت به آنها را نداشتند و آنها خودشان می دانستند که پیامبر اکرم (ص) فرموده بودند: هر کس فاطمه را اذیت کند، مرا اذیت کرده است و هر کس مرا اذیت کند، خدا را به خشم آورده است، اما جوی به وجود آمده بود که هیچ کس توان مقابله با این جو را نداشت و اگر آن فداکاری زهرا (س) نبود و حضرت شبانه به درب منازل انصار و مهاجران برای دفاع از ولایت علی و حقانیت حقوق اهل بیت (ع) نمی رفت، امروز شاهد حقانیت ولایت علی (ع) نبودیم.

 

آنها بعد از گذشت این همه وقایع و حوادث می گویند: حضرت فاطمه (س) به خاطر  ناراحتی از فراق وداع پدرشان از دنیا رفتند، وگرنه کسی جرات جسارت به وی را نداشته؛ به هر حال کاری که حضرت زهرا (س) انجام دادند از دست هیچ احد الناسی بر نمی آمد وگرنه هیچ کس قادر نبوده در مقابل این جو ایجاد شده بایستد و اسم علی و ولایت علی را جاودانه کند. اینها همه بیانگر جایگاه و مقام این بانوی بزرگوار اسلام است.

 

راز  اختفای قبر حضرت فاطمه (س) همچنان در تاریخ باقی مانده است. وقتی با بعضی از بزرگان اهل سنت صحبت می کنیم به ما می گویند: شما بگویید قبر حضرت فاطمه (س) کجاست در صورتی که خودشان می دانند، آنها می گویند: قبر حضرت زهرا (س) در بقیع است ولی خودشان می دانند که دروغ می گویند. پیامبر اکرم (ص) چهار دختر داشته حتی قبر دختران خدیجه و خواهرزاده های خدیجه و همسران و اصحاب پیامبر اکرم (ص) مشخص است اما از سوی دیگر می بینیم، یک دختر پیامبر اکرم (ص) به نام فاطمه آن هم با این عظمت و بزرگی قبرشان مشخص نیست؛ این خود جای سوال است که چرا تاریخ نسبت به مخفی بودن قبر زهرا (س) ساکت  مانده است و کسی  چیزی نمی داند.

 

کد خبر 1132952

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha