نامه امام خمینی(ره) به گورباچف، نشانه نگرش وسیع ایشان نسبت به مسائل بین‌الملل

حجت الاسلام والمسلمین جوادی آملی با بیان اینکه امام باور داشت اگر خدا به جامعه بیاید و توحید حاکم شود، مسائل حل و فصل می‌شود گفت: نامه حضرت امام خمینی(ره) به گورباچف، نشانه نگرش وسیع ایشان نسبت به مسائل سیاسی و اجتماعی بین‌الملل و جهانی است.

به گزارش خبرگزاری شبستان از قم، حجت الاسلام والمسلمین مرتضی جوادی آملی امشب(شنبه۱۱دی) در نشست علمی بازخوانی نامه حضرت امام خمینی(ره) به گورباچف که در موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره) برگزار شد با اشاره به سالروز چنین رویدادی در بیش از سه دهه قبل اظهار داشت: پس از گذشت سالها، هنوز بسیاری از ابعاد مهم این پیام توحیدی برای جوامع شناخته شده نیست و امروز افتخار داریم پیرامون یکی از مهم‌ترین مسائل که در محدوده انقلاب اسلامی و نظام گذشت صحبت کنیم.

 

مدیر بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء افزود: این پیام فاخر نیاز به گفتگو و ارزیابی دارد، معمولا پیام‌هایی که در این سطح نوشته می شود دور از دسترس اندیشه جامعه است و پرداخت به جهات خاص پیام نیازمند اندیشه متعالی و اراده قوی است.

 

وی بیان کرد: در ابتدا لازم است اصل پیام واکاوی و یادآوری شود، نوشتن چنین پیامی به دو امر اصیل و با بنیان معرفتی قوی نیازمند است؛ اتحاد جماهیر شوروی با پیشینه طولانی به لحاظ فکری و فرهنگی و صاحب مکتبی که حدود 70 سال قوام فلسفی پیدا کرد، توانست نیمی از جهان را به خود مشغول کند.

 

حجت الاسلام والمسلمین جوادی آملی تصریح کرد: شخصیت‌های بسیار بزرگی به این فلسفه فکری شوروی پیوستند و آثار سنگینی را در این مدت به جامعه ارزانی داشتند، برخی تعبیر می‌کردند کتاب‌خانه ای که مکتب کمونیسم در آن وجود دارد ظرف مدت 70 سال از کتاب‌خانه‌هایی که برای جهان اسلام با قدمت 1400 سال وجود دارد بیشتر است و لذا قدرت فکری برتر به شمار می‌رفت.

 

وی عنوان کرد: جهان غرب اگر چه به لحاظ سیاسی و اقتصادی در قدرت بود، اما به لحاظ فکری نمی‌توانست با شوروی مقابله کند و قدرت فکری شرق، چیرگی‌اش را به نظام غرب داشت، اما مظاهر تمدنی که غرب ارائه کرده بود و شرق از آن وامانده بود موجب شد غلبه به سمت غرب گرایش یابد، اما به هر حال نظام فکری کمونیست، یک نظام قوی و متقنی بود.

 

این استاد برجسته حوزه و دانشگاه خاطرنشان کرد: در همان ابتدای امر در این مناظرات، شخصیت‌هایی همانند آیت الله شهید بهشتی که وزنه علمی و اسلامی بود با شخصیتهایی که شاگردان این مکتب بودند قدرت علمی زیادی را نشان می‌داد.

 

وی گفت: بنابراین اصل این مساله که امام نامه‌ای را برای گورباچف و جبهه شرق بنویسند باید به لحاظ معرفتی و یک معرفت قوی و بنیادی که در آن وجود داشت ارزیابی می‌شد، باور عمیق امام  معرفت استوار عرفانی و فلسفی در این شخصیت که در نامه وزین هویداست نشان از صلابت این پیام است.

 

حجت الاسلام والمسلمین جوادی آملی گفت: امام با اطمینان خاطر این معرفت را آشکار کردند و نشان دادند اسلام به لحاظ معرفتی فاخرتر است و می تواند در مقابل آن اندیشه بایستند، به غیر از مسائل معرفتی و فکری در این نامه، آن باوری که امام داشت که اسلام می تواند جهان را دگرگون و جریان‌ها را راهبری کند، از اهمیت زیادی برخوردار بود.

 

وی افزود: در آن دوران به لحاظ تاریخی در شرایط خوبی قرار نداشتیم و انقلاب اتفاق افتاد، اما انقلابی که هنوز استوار نشده و پایه های فکری و معرفتی و جهات اجتماعی و سیاسی خود را استوار نکرده و 8 سال دفاع مقدس را با سختی پشت سر گذاشته است.

 

مدیر بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء بیان کرد: امام با قاطعیت تمام و بدون اضطراب این معنا را پذیرفت و در این نامه صلابت معرفتی را مشاهده می‌کنیم؛ باور قطعی که با قاطعیت تمام می‌فرماید اسلام می‌تواند همه مشکلات شما را حل کند و اگر به اسلام باور و اعتقاد الهی توجه کنید همه مباحث شما قابل رفع است.

 

وی تصریح کرد: امام بر اساس چنین قدرتی بحث صدور انقلاب را مطرح کردند، نگاه امام همچنان ناشناخته است، اینکه چگونه جهان را می‌دیدند و برای جهان پیامی داشته باشند و انقلاب را معرفی کنند اهمیت زیادی دارد.

 


حجت الاسلام والمسلمین جوادی آملی اظهار داشت: ایشان با چنین ادبیاتی سخن می‌گفتند، در نهایت احترام و زیست مسالمت آمیز همسایگانی شخصیت علمی را دعوت می‌کند که در مورد مباحث فکری بهتر بیندیشیم و از اندیشه‌ای سخن بگوییم که شما بیش از 70 سال با آن جنگیدید و این فکر ضد خدایی و ضد دینی، منشاء چنین وضعیتی برای کشور شما شده است.

 

وی ادامه داد:چنین دیدگاه اندیشمندی از انقلاب می جوشد، انقلاب نیامد که راه دیگری را برای انتشار و توسعه معارف خودش  پیدا کند جز راه مذاکره و باز کردن افق‌هایی که برای جهان شرق و غرب ناشناخته بود.

 

مدیر بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء تصریح کرد: امام در این پیام دعوت کردند که تیزهوشان شما بیایند و ما در مورد یکی از مسائل مهم گفتگو کنیم، ایشان با قاطعیت تمام با جهان سخن می گوید و از جایگاه نبوتی و رسالتی باید مورد ارزیابی قرار بگیرد.

 

وی بیان کرد: اگر ایشان یک سیاست مدار صرف و کشوری گشای صرف بود هرگز چنین اجازه‌ای به خود نمی‌داد با قدرتی همچون اتحادیه شورری این گونه سخن بگوید پس با معرفت و باور این پیام را ارائه کردند.

 

 

حجت الاسلام والمسلمین جوادی آملی اظهار داشت: این پیام دارای ویژگی‌های گوناگونی است که جا داشت اکنون که شوروی نتوانست از آن به درستی استقبال کند با توجه به وضعیت تاریخی این کشور، در ایران بیشتر مورد توجه باشد.

 

وی گفت: هر چند این حقیقت توحیدی و آسمانی است، اما دانشمندان و عالمان شوروی مجال نیافتند پیام را دریابند و آن ها دورتر از آن بودند که در این باره سخن بگویند و متاسفانه در درون کشور ما نیز این پیام با بی‌مهری مواجه شده است.

 

مدیر بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء خاطرنشان کرد: البته باید بخشی از آن را به دلیل علو این پیام دانست که از لحاظ فلسفی و مسائل عرفانی شواهدی وجود دارد که کمتر کسی می تواند چنین فهم درستی پیدا کند و از این جایگاه بتوان جهان را به صلح دعوت کند، در واقع یک ایمان قوی می خواهد که امام این را داشت.

 

وی بیان کرد: امام باور داشت اگر خدا به جامعه بیاید و توحید حاکم شود، مسائل حل و فصل می‌شود، هنوز بعد از 30سال چنین اندیشه‌ای وجود ندارد که بدون خدا می توان جهان را به تعالی سوق داد، اما امروز نیز در جامعه نیز آن چه مظلوم مانده توحید است و در جامعه کسی تولیت توحید را ندارد که آن را به میدان جامعه بیاورد.

 

حجت الاسلام والمسلمین جوادی آملی عنوان کرد: نامه حضرت امام خمینی(ره) به گورباچف، نشانه نگرش وسیع ایشان نسبت به مسائل سیاسی و اجتماعی بین‌الملل و جهانی است.

 

وی افزود: جناب گورباچف دو رویکرد مهم برای کار خودش در نظر گرفته بود که شامل  باز کردن افق سیاسی در کشور و مسائل اقتصادی بود، بلوک شرق و غرب داشت فرو می‌پاشید و با فروپاشی دیوار برلین همه عزت شرقی فروریخت و مجبور بودند نظام اقتصادی خود را تغییر دهند.

 

مدیر بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء تصریح کرد: این دو جهت گیری برای گورباچف اصل قرار گرفت و برای باز کردن فضای سیاسی و حل کردن مسائل اقتصادی راه گشا بود.

 

 

در این نشست نجفقلی حبیبی از اساتید برجسته حوزه و دانشگاه عنوان کرد: 33 سال از نگارش این نامه می‌گذرد و هیچ همایش و بزرگداشت و یا بررسی صورت نگرفت در حالی که یکی از مسائل مهم انقلاب اسلامی بود.

 

وی بیان کرد: امام در مصاحبه هایشان و مجموعا پیام‌ها سه رکن اساسی دارد که شامل آگاهی بخشی به عموم مردم و دعوت به حق و تذکر و همچنین جنبه عقلی و استدلالی است.

 

حبیبی اظهار کرد: این اولین و آخرین نامه‌ای است که امام با هیئتی به سرپرستی آیت الله جوادی املی که محقق و فیلسوف است ارسال می‌کند و برای یک رهبر جهانی می‌فرستد، کمونیست قسمت اعظم جهان را در نوردید و همه مناطق ما نیز درگیر شدند به غیر از ایران و کشور در دام نیفتاد.

 

وی تصریح کرد: افرادی از حوزه با بنیه علمی قدرتمند در مقابل این اندیشه ایستادند و کشور ایران، سوسیالیست نشد، همچنین امام نامه را در اوج گرفتاری‌ها و مشکلات جنگ نوشت و با این وجود اصلا اشاره‌ای در این نامه به مسائل اقتصادی نکرد و چیزی درخواست ننمود و منحصرا به توحید و اسلام می‌پردازد، امام در صدد بود این فضای سیاسی را باز کنند.

 

این استاد اظهار کرد: ایشان به عنوان سیاست مداری هوشمند به گورباچف تذکر می دهند که با شکسته شدن کمونیست مراقب باشید در دامان غرب نیفتید، همچنین امام خوشحالی از شنیدن صدای اذان را نشان می‌دهد و با زبان مهربانانه و خیرخواهانه می خواهد فضای مارکسیستی را جمع کنند و می گویند انسان طالب کمال مطلق است و بعد به معرفی فلاسفه اسلامی پرداخت.

 

وی افزود:انقلاب اسلامی اقتدار خود را به دلیل اسلامیت در مقابل ابرقدرت‌ها می‌داند، مساله مهم برای امام اجرای عدالت در جهان بود ضمن اینکه امام از اسلام ناب محمدی و اسلام آمریکایی بسیار نام برده است و از جایگا ه حوزه در تامین نیازهای علمی می‌گوید.

کد خبر 1133275

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha