رشت با کمبود سرانه فضای سبز مواجه است

علوی از پائین بودن سرانه فضای سبز عمومی شهر رشت خبر داد وگفت: این فضا هم‌اکنون برای هر فرد زیر دو متر مربع است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از رشت، «سید امیر حسین علوی» شامگاه شنبه(۱۱ دی) در گفت‌وگوی خبری اظهار داشت: با توجه به تقارن بزرگداشت روز رشت با ایام فاطمیه و شهادت سردار سپهبد حاج قاسم سلیمانی این مناسبت کمی متفاوت برگزار شد که رونمایی و اختتامیه جشنواره فیلم 100 ثانیه‌ای بخشی از آن بود.

 

شهردار رشت برگزاری فستیوال خوراک رشت را در هفته‌های گذشته و پس از وقفه‌ای دو ساله بعد از شیوع کرونا مورد اشاره قرار داد و  عنوان کرد: این جشنواره با حضور نماینده یونسکو و شهرداران خلاق کشور برگزار و قرار شد شهرهای خلاق ایران ظرفیت‌های خود را با هم به اشتراک بگذارند و از فرصت‌های همدیگر به نفع شهرشان استفاده کنند.

 

علوی با بیان اینکه خواهرخواندگی رشت با شهر لیریا پرتغال به عنوان یکی از شهرهای خلاق جهان در دستور کار قرار گرفته است تصریح کرد: کشورمان در شبکه شهرهای یونسکو شامل شهرهای خلاق، شهرهای یادگیرنده و شهرهای هوشمند قرار دارد که همه اینها در حال ثبت هستند بنابراین اینها فرصتی است تا ما بتوانیم ظرفیت‌های خود را در داخل به اشتراک بگذاریم.

 

وی برقراری ارتباط بیشتر با کشورهای دوست به ویژه کشورهای همسایه حوزه دریای کاسپین را در جهت جذب گردشگر هدفی که توسط شهرداری رشت دنبال می‌شود خواند و افزود: تمام تلاش ما این است تا با انجام چنین اقداماتی بتوانیم در حوزه گردشگری اقتصادی قدم برداریم.

 

شهردار رشت از پائین بودن سرانه فضای سبز عمومی این شهر خبر داد و با بیان اینکه این فضا هم‌اکنون زیر دو متر مربع برای هر فرد است تصریح کرد: شهرداری رشت می‌کوشد با همکاری اداره کل منابع طبیعی پارک 500 هکتاری لاکان را راه‌اندازی کند که در دو ماهه اخیر ساخت فاز اول آن در دستور کار قرار گرفته است.

 

علوی افزایش سرانه فضای عمومی شهر رشت به 9 متر مربع در پی راه اندازی پارک 500 هکتاری لاکان را مورد اشاره قرار داد و گفت: در یکی دو ماه آینده و تا دهه مبارک فجر پارک گیلانه، باغ ژاپنی، پارک سالار مشکات در منطقه چمارسرای رشت و مجموعه رصد خانه کمپینک عینک که در حاشیه تالاب قرار دارد به بهره‌برداری خواهد رسید.

 

وی با تاکید بر اینکه روزانه چندین اکیپ در سطح شهر رشت مشغول آسفالت کوچه‌ها و معابر مناطق پنجگانه هستند اظهار داشت: تقریبا نزدیک به 10 هزار تن آسفالت توسط سازمان عمران و بازآفرینی شهری شهرداری رشت در بازه زمانی کوتاهی تولید شد همچنین سهمیه هزار تن قیر رایگان را دریافت کردیم و شهرداری هم ماهانه 300 تا 400 تن قیر خریداری می‌کند.

 

شهردار رشت تازه‌ترین تصمیمات و برنامه‌ریزی‌های شهرداری برای حفظ و مرمت بناهای تاریخی در اختیار این مجموعه را برشمرد و اضافه کرد: در حال حاضر مطالعات مرمت ساختمان ساعت میدان شهرداری و ساختمان موزه مشروطه آماده است و مرمت آن به شرط تامین منابع شش ماه تا یکسال به طول می‌انجامد که روند آن تا پایان امسال آغاز می‌شود.

 

علوی نهادینه کردن فرهنگ تولید زباله کمتر را در بین مردم و شهروندان اقدامی اساسی و ریشه‌ای برای مقابله با چالش و معضل پسماند خواند و افزود: امیدواریم پروژه تفکیک زباله با همکاری مردم سرعت بگیرد از طرفی برای تبدیل پسماند به کود آلی و کمپوست هم تلاش کردیم با برطرف کردن نواقص ظرفیت کارخانه کود آلی لاکان را ارتقاء دهیم.

 

وی راه‌اندازی زباله‌سوز 600 تنی را از جمله راه‌حل‌هایی که به حل تدریجی معضل لندفیل سراوان کمک می‌کند خواند و اظهار داشت: مهم‌ترین نیاز ما برای راه‌اندازی زباله‌سوز جذب منابع دولتی است که در این مسیر رایزنی‌های زیادی با مسئولان رده‌های مختلف کشوری و نمایندگان مجلس داشتیم که همچنان هم ادامه دارد.

 

شهردار رشت گام‌های تازه‌ای که برای مدیریت ترافیک شهر برداشته شده است را هم مورد اشاره قرار داد و تصریح کرد: در حوزه مدیریت شهری تلاش می‌کنیم طرح تفصیلی و طرح جامع حمل و نقل ترافیک را به شکل فاز به فاز اجرایی کنیم از طرفی در طرح تفصیلی خیابان‌های جدید بازگشایی می‌شوند که بازگشایی رینگ 90 متری محدوده میدان گیل تا مسکن مهر تا سال آینده در دستور کار قرار گرفته است.

 

علوی با بیان اینکه بحث تامین 50 درصد احداث قطار شهری در شهرهای کشور از سبد بودجه سال آینده حذف شده است خاطرنشان کرد: در بخش حمل و نقل و طرح جامع حمل و نقل باید استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی چه سبک و چه نیمه‌انبوه‌بر مانند اتوبوس را بیشتر ترویج کنیم هر چند شهر رشت در بحث مترو راه طولانی در پیش دارد.

 

کد خبر 1133336

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha