شهید سلیمانی؛ زنده تر از سردار سلیمانی

حاج قاسم هنوز زنده است چرا که راه ایشان و‌ مکتب ایشان زنده است.

خبرگزاری شبستان _ خرم آباد؛ آمریکایی ها واسرائیلی ها تلاش نمودند تا با حذف فیزیکی سردار سلیمانی نقش و جایگاه ایشان را نیز حذف کنند. به شهادت رساندن سردار سلیمانی هر چند باعث گردید، قدرت سخت افزاری ایشان به طور مستقیم از بین برود، اما به طرق مختلف زمینه افزایش قدرت نرم و قدرت اقناعی جمهوری اسلامی ایران را فراهم نمود.

مهم ترین نقش سردار سلیمانی در دوران پس از جنگ تحمیلی را باید سازماندهی سیاسی فضا در مقیاس منطقه ای در غرب آسیا و ارائه الگوی مقاومت به مردمان منطقه و در هم شکستن هژمونی آمریکا قلمداد نمود. ایشان توانست مانع از ایجاد نقشه سیاسی مورد نظر غرب و رژیم غاصب اسرائیل در غرب و جنوب غرب آسیا گردد

شهادت ایشان منجر به تبعاتی گردید که مهم ترین این تبعات عبارتند از؛

یک: تبعات اجتماعی

الف) انسجام اجتماعی؛ 

در حالی که تحریم ها و مسائل دیگر زمینه گسیختگی اجتماعی در ایران را افزایش داده بودند، اما شهادت حاج قاسم یکبار دیگر زمینه انسجام اجتماعی مردم ایران را حول محور تمامیت ارضی، مقاومت و دفاع از مکتب ولایت فقیه فراهم نمود.

ب) تقویت سرمایه اجتماعی

در حالی که رفته رفته ما با کاهش سرمایه های اجتماعی روبرو بودیم، یک بار دیگر سرمایه اجتماعی و به تبع آن اعتماد مردم تقویت گردید، زیرا مردم به‌وضوح دیدند که هنوز کسانی وجود دارند که تمام عمر خویش را برای رفاه و آسایش آنها صرف می نمایند. هنوز هم مرزبانانی بی ادعا حاضرند جان خویش را برای امنیت این مرز و بوم نثار نمایند.

دوم: تبعات سیاسی

الف) افزایش اقتدار سیاسی

بعد از جنگ جهانی دوم تمام جهان مشاهده کردند که یک کشور به صورت مستقیم و آشکار پایگاه های نظامی آمریکا را مورد حملات موشکی قرار دهد. در حالی که هیچ کشوری توانایی عملی کردن این تصور را ندارد.

ب) پایایی حکومت جمهوری اسلامی:

در حالی که بسیاری از کارشناسان آمریکایی عمر حکومت جمهوری اسلامی را تمام شده، می پنداشتند، اما شهادت حاج قاسم، زمینه اتحاد داخلی و‌ انسجام داخلی را فراهم نمود. امری که زمینه استحکام بیشتر جمهوری اسلامی ایران را فراهم نمود.

سوم: تبعات جغرافیایی 

الف) آغاز برچیده شدن پایگاه های آمریکا از مجاورت مرزهای جغرافیایی؛

موشک باران نمودن پایگاه عین الاسد، و بروز اقتدار و‌ افزایش حوزه نفوذ موشکی جمهوری اسلامی، زمینه تجدید نظر در راهبردهای آمریکا در جنوب غرب و‌ غرب آسیا را فراهم نمود. به نحوی که حتی این اقدام زمینه تغییر راهبرد آمریکا در افغانستان و دور شدن از دسترس ایرانی ها را رقم زد

ب) تحرک بیشتر ایرانی ها در فضای جغرافیایی پیرامونی؛

شهادت حاج قاسم نه تنها زمینه عقب نشینی ایران در فضای جغرافیایی غرب آسیا نشد، بلکه زمینه حضور موثرتر و‌ هوشمندتر ایران در مناطق پیرامونی گردید به نحوی که ما شاهد حملات بیشتر به کاروان های آمریکا در مناطق پیرامونی هستیم.

چهارم: تبعات اقتصادی

الف) افزایش نقش اقتصادی ایران در فضاهای جغرافیایی پیرامونی:

در دنیای که به قول کاستلز، عصر فضای جریان ها محسوب می گردد. وقتی که فضای جریان یک کشوری به واسطه تحریم محدود می گردد، تنها راه کاهش تاثیر تحریم حضور در فضای پیرامونی جهت جابجایی فیزیکی ارز و نقل و انتقالات مالی می باشد. امری که بعد از شهادت حاج قاسم نیز تا کنون تداوم دارد.

ب) محافظت از جابجایی کالا و منابع در دریای آزاد؛

پس از شهادت حاج قاسم و موشک باران عین الاسد، در سطح جهان فضایی شکل گرفت که قدرت های غربی فهمیدند که هر عملی از طرف آنها، عکس العملی از ایران در پی خواهد داشت به همین دلیل ایرانی ها با شجاعت بیشتری به محافظت از جریان انتقال کالا و منابع ایران در آبهای آزاد پرداختند. امری که روز به روز در حال تقویت شدن است.

پنجم: تبعات فرهنگی

الف) ارائه الگوی مقاومت در سطح منطقه و‌ جهان.

ب) تقویت فرهنگ ایثار و شهادت در داخل و‌ خارج از کشور 

هر چند حضور حاج قاسم، برای ایران عزیز مایه خیر و برکت بود اما بدون شک همان ترس و نگرانی که از حضور ایشان برای دشمنان وجود داشت، اینک ترس و نگرانی بیشتری از تصاویر ایشان، نمادهای ایشان و معناي وجودی ایشان برای دشمنان وجود دارد. اگر غیر این بود ما شاهد حذف تصاویر ایشان در پلتفرم های مشهور نبودیم. پس حاج قاسم هنوز زنده است چون که راه ایشان و‌ مکتب ایشان زنده است.

 به قلم دکتر سید رحمت اله موسوی فر 

کد خبر 1133952

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha