استمرار صادرات کیوی غرب گیلان از گمرک آستارا/ افزایش ۱۳ درصدی تولید

موسوی از استمرار صادرات کیوی غرب گیلان از بندر آستارا خبر داد و با بیان اینکه طبق تحقیقات گیاه پزشکی شپشک خرزهره کیوی در ایران وجود ندارد گفت: وزارت جهاد کشاورزی و سفرای ایران و هند در حال رایزنی و حل مشکل صادرات کیوی از بندرعباس هستن

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از رشت، «سید علی موسوی» شامگاه دوشنبه( 13 دی) در گفت‌وگوی خبری با بیان اینکه سال گذشته 190 هزار تن کیوی در گیلان تولید شد از افزایش تولید 13 درصدی امسال این محصول در استان خبر داد و اظهار داشت: سازمان جهاد کشاورزی در مراحل کاشت، داشت و برداشت محصول کیوی همواره از کارشناسان و محققان استفاده می‌کند.

 

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی گیلان استفاده از کودهای شیمیایی توسط باغداران پس از انجام آزمون خاک را لازم دانست و عنوان کرد: سازمان جهاد کشاورزی گیلان 63 مرکز خدمات در شهرستان‌های استان دارد و می‌تواند علاوه بر برگزاری کلاس‌های آموزشی خدمات فنی را به کشاورزان و باغداران ارائه دهد.

 

موسوی با تاکید بر اینکه کلا 85 واحد سردخانه و 65 واحد سردخانه با ظرفیت 141 هزار تن ویژه ذخیره میوه و به خصوص محصول کیوی در گیلان وجود دارد تصریح کرد: تاکنون حدود 45 هزار و 600 تن از محصول کیوی ما صادر شده است از طرفی روند صادرات کیوی به کشورهای اوراسیا و به ویژه روسیه قطع نشده است و ادامه دارد.

 

وی اضافه کرد: طبق رصدی که انجام دادم حتی همین امروز 13 تریلی کیوی به کشورهای اوراسیا صادر شد و مشکلی در این زمینه وجود ندارد فقط بحثی که وزارت جهاد کشاورزی و معاونت باغبانی آن دارند و در حال پیگیری موضوع هستند قضیه برگشت خوردن محموله یک تنی کیوی کشورمان از هند است.

 

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی گیلان ابراز داشت: اعلام شده این محموله برگشت خورده حاوی ذرات سفیدی موسوم به شپشک خرزهره است که با توجه به کارشناسی‌های انجام شده و گیاه پزشکی اصلا چنین چیزی در ایران نداریم از طرفی رایزنی‌هایی بین سفرای ایران و هند در حال انجام است که از باغات کیوی و سردخانه‌های کشورمان بازدید کنند تا موانع صادراتی برطرف شود.

 

موسوی با تاکید بر اینکه مشکل قرنطینه فقط در گمرکات بندرعباس وجود دارد و در گمرک بندر آستارا و صادرات کیوی از این مرز هیچ مشکلی وجود ندارد یادآور شد: محموله‌های کیوی غرب گیلان صادر می‌شود و تنها مشکلی که در شرق گیلان و رودسر داریم این است که بیشتر محموله‌های این منطقه به سمت هند و امارات صادر می‌شود.

 

وی تصریح کرد: در کشور امارات قرنطینه محصول کیوی نیاز نیست چون محصول کیوی ندارد از طرفی یک محموله‌ کیوی به این کشور رفته و از آنجا به سمت هند صادر شده است و باعث شده که با برگشت محصول مواجه باشیم که در همین راستا جهاد کشاورزی تلاش می‌کند مشکل به وجود آمده در روند صادرات کیوی ایران به هند را برطرف سازد.

 

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی گیلان میزان صادرات کیوی ایران به هند را در سال گذشته حدودا 14 هزار تن اعلام کرد و یادآور شد: ایران در سال گذشته 86 هزار تن صادرات کیوی داشت که قسمت اعظم این صادرات هم به مقصد کشورهای اوراسیا انجام می‌شود.

 

موسوی ترویج را بحثی دو طرفه دانست و با بیان اینکه کارشناسان جهاد کشاورزی گیلان همواره در حال مراجعه به پهنه‌های تعیین شده خود و ارتباط گیری با کشاورزان هستند اضافه کرد: مبارزه با آفات و بیماری‌های محصول کیوی و مرکبات از جمله موضوعاتی است که همواره مورد توجه کارشناسان مرکز ترویج جهاد کشاورزی قرار دارد.

 

وی بهره‌برداری از یک سردخانه 17 هزار تنی در گیلان که 90 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد را مورد اشاره قرار داد و خاطرنشان کرد: علاوه بر این‌ها برای ایجاد 30 هزار تن سردخانه دیگر هم مجوزات لازم به متقاضیان داده شده است از سویی انجمن کیوی کاران گیلان در کنار فعالیت تعاونی‌های کیوی‌کاران ایجاد شده که به رفع دغدغه باغداران کمک می‌کند.

کد خبر 1134159

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha