کسانی می‌توانند به آرامش قلبی برسند که در میدان سیر و سلوک الهی قدم بگذارند/ ذکر و فکر بدون مراقبه و رعایت تقوای الهی هیچ سودی ندارد

آیت الله کمیلی خراسانی ‏‏مراقبه و کشیک نفس را کشیدن، رمز موفقیت و نائل شدن به مراتب و مقامات بلند عرفانی دانست و گفت: ذکر و فکر بدون مراقبه و رعایت تقوای الهی هیچ سودی ندارد.

به گزارش خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان؛‌ هفتمین جلسه درس اخلاق آیت الله کمیلی خراسانی با حضور شاگردان و علاقمندان آشنایی به معارف اسلامی در مسجد سلماسی قم برگزار شد. آیت الله کمیلی خراسانی با توجه به بیانات حضرت امام خمینی (ره) در کتاب شریف آداب الصلاه گفت: فصل چهارم این کتاب شریف به صفات قلب و موضوع طمأنینه قلبی اشاره دارد و این آرامش قلبی باید در تمام شرایط ظاهری نماز اعم از قرائت حمد و سوره تا سایر ارکان نماز، ظهور و بروز داشته باشد.
آیت الله کمیلی خراسانی افزود: آنچه که پس از رعایت آداب ظاهری اهمیت دارد، آرامش و سکون قلبی است و کسانی می‌توانند به این مهم نائل شوند که پای در میدان سیر و سلوک الی الله بگذارند و با تمرین، ممارست و مراقبات قلبیه موفق به نفی خواطر سوء شوند و با آراستن خود به فضائل اخلاقی و توجه تمام به خدای متعال به راز و نیاز با معبود خود بپردازند.


وی در بخش دیگری از سخنان گفت: حضرت امام خمینی (ره) در فصل چهارم کتاب شریف آداب الصلوه می‌فرمایند: نفس مطمئنه را نباید با مسئله اطمینان قلبی اشتباه گرفت زیرا نفس مطمئنه عالی‌ترین مرتبه نفس است و در روایتی از حضرت امیر علیه السلام برای کمیل بن نخعی آن حضرت مراتب چهارگانه نفس را به نفس نباتی، نفس حیوانی، نفس قدسیه و نفس کلیه الهیه تفسیر می فرمایند.
این استاد اخلاق و عرفان عملی تصریح کرد: قرآن مجید دارای معانی متعددی از جمله معانی تنزیلی، تاویلی و ... است؛ و کلام الله دارای ۷۰ بطن بوده و از معانی عمیقی برخوردار است و فقط برای عرفای اهل حق که سرچشمه معرفت در قلوبشان باز شده  امکان فهم معانی برتری از کلمات بزرگان وجود دارد.


آیت الله کمیلی خراسانی افزود: امام (ره) می فرمودند: اطمینان قلبی باید از صورت ملکی به ملکوتی و از بدن به روح منتقل شود تا انسان بتواند طمأنینه روحی و سری را متوجه شود؛ در غیر این‌صورت در وقت شدائدی مانند حالت احتضار، شب اول قبر، برزخ و ... آثار منفی آن ظاهر می‌شود.
آیت الله کمیلی افزود: در نماز نباید به دنبال رفع تکلیف باشیم بلکه نماز باید موجب پرواز و سیر و سلوک الی الله شود؛ و همان‌طوری که برای تقلید از مسائل دینی خود به دنبال شناخت و تبعیت از مرجع تقلید اعلم هستیم وظیفه داریم به دنبال استاد راه برویم و لازم نیست که استاد از کاملین باشد،؛ بلکه همین مقدار که استاد بتواند نفس ما را از وسوسه‌های شیطانی و نفسانیات نجات دهد کفایت می‌کند؛ زیرا در شرایط قحط الرجال الهی باید از اساتید موجود استفاده کرد.


وی تصریح کرد: اساتید اخلاقی امام خمینی (ره) مانند آیت الله میرزا جواد آقا ملکی تبریزی (ره) و آیت الله شاه آبادی (ره) از بزرگان طریقت الهی بودند که علاوه بر تدریس فلسفه و حکمت، امام راحل از انفاس قدسی این بزرگواران بهره‌مند بودند و از نتایج آن می توان به تفسیر بی‌نظیر سوره حمد ایشان و ... اشاره کرد.
این استاد اخلاق و عرفان عملی خاطر نشان کرد: حضرت امام (ره) با ذکر روایتی از امام صادق علیه السلام مبنی بر اینکه قلب شما باید قبله‌ای برای زبانتان باشد؛ یعنی اول به قلب خود توجه کنید و بعد به ذکر لسانی بپردازید تا نتیجه حاصل شود.
آیت الله کمیلی اضافه کرد: شرح عرفانی کتاب شریف مصباح الشریعه را در سه جلد به پایان رسانده‌ایم که جلد اول آن با عنوان عرفان اهل بیتی به بازار آمده و دو جلد دیگر برای چاپ آماده است.


,d اضافه کرد: طبق نظر امام خمینی (ره) در کتاب شریف آداب نماز، میزان سئوال و جواب در قبر از اعضای روحانی است نه از اعضای جسمانی و امام (ره) بر قول علامه مجلسی (ره) مبنی بر اینکه قبل از ترک دنیا باید غیر از  این چشم و گوش ظاهری یک چشم و گوش باطنی پیدا کنیم صحه می‌گذارند. راه رسیدن به این مهم سیر و سلوک الهی است؛ البته در موارد نادری عنایت الهی شامل حال برخی افراد می‌شود؛ ولی راه اصلی موفقیت در این زمینه تبعیت از استاد طریقت و آشنا به حقایق و خطرات این راه است.
آیت الله کمیلی در پایان، مراقبه و کشیک نفس را کشیدن، رمز موفقیت و نائل شدن به مراتب و مقامات بلند عرفانی دانست و تصریح کرد: ذکر و فکر بدون مراقبه و رعایت تقوای الهی هیچ سودی ندارد.

لازم به ذکر است درس اخلاق آیت الله کمیلی خراسانی پیرامون شرح دروس اخلاقی حضرت امام خمینی (ره) روزهای یکشنبه بعد از نماز مغرب و عشا در مسجد سلماسی واقع در شهر مقدس قم، خیابان ارم، کوچه سلماسی برگزار و حضور برای عموم علاقمندان بلا مانع است.

کد خبر 1134509

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha