مدل زندگی فاطمی‎، گمشده زندگی جامعه بشری

چالش ها و دردسرهای ساختگی زندگی امروز پیامد فراموشی و بی اطلاعی از سبک زندگی اسلامی مثل زندگی فاطمی است که آسیب ها و مشکلات را به وجود آورده است.

خبرگزاری شبستان-اصفهان: در یک دهه گذشته کشور با آسیب هایی مثل طلاق و افزایش سن ازدواج و افزایش پرونده های قضایی مربوط به اختلافات خانوادگی و فامیلی روبرو شده و از طرفی توهین و تهمت بیشترین فراوانی پرونده های قضایی را داشته که همین این مسائل زیبنده جامعه اسلامی نبوده و با وجود الگوهای بزرگ و مکتب اهل البیت(ع) چنین آمارهایی نگران کننده است.

چالش های زندگی اجتماعی و خانوادگی همه برگرفته از فراموشی واقعیت ها و گرایش به زندگی غربی و ورود فرهنگ های غلط به بطن جامعه است و هرچقدر این فاصله با سبک زندگی ناب بیشتر شود قطعا آسیب های نیز دو چندان خواهد شد.

وجود زندگی آسمانی حضرت زهرا(س) و امام علی(ع) الگوی پیشتازی برای جامعه است که نه تنها کاملا منطبق نباشد بلکه اگر بر همین جریان و با الگوگیری حداقلی هم از آن زندگی باشد شاهد نتایج و دستاوردهای خوبی در زندگی ها خواهیم بود.

 

جامعه امروز برای برون رفت از مشکلات نیازمند نسخه شفا بخش و کارآمد است که نه تنها خود را از معضلات خارج کند بلکه آن را در جامع بین الملل نیز تعمیم دهد.

چالش ها و دردسرهای ساختگی زندگی امروز پیامد فراموشی و بی اطلاعی از سبک زندگی اسلامی مثل زندگی فاطمی است که آسیب ها و مشکلات را به وجود آورده است و احیا آن فرهنگ زندگی نیازمند اهتمام همه مردم، دوست داران و عاشقان خاندان عصمت و طهارت و نهادهای فرهنگی و مذهبی است.

ماموریت نهادهای فرهنگی برای ترویج فرهنگ های اسلامی و مدل های مبتنی بر آموزه های دینی بر نسل های جوان قادر به ایجاد تغییرات خواهد بود و نباید بگذاریم روزنه هایی برای گسترش فرهنگ غرب ایجاد شود.

 

ناشناختگی سبک زندگی فاطمی

 

ناشناختگی و عدم معرفی همواره یکی از موانع تاثیر گذار در ترویج یک مسیر هدفدار و موثر است که باعث می شود افراد به دلیل بی اطلاعی در مسیر زندگی دچار مشکل شوند و نتوانند از آن الگوی هدفمند استفاده کنند و در مقابل آن با تحریف یک جریان کارآمد، باعث ایجاد تقابل و ممانعت از درک واقعیت ها در دل افراد می شود.

همین سبک زندگی اسلامی و زندگی فاطمی در جوامع مختلف و در مناطق مختلف کشورمان ناشناخته مانده  حتی در معرفی آن گاهی سلیقه به خرج داده نشده که زندگی ساده فاطمی به معنای رد عافیت و نبود آسایش نیست بلکه به دنبال دوری از تجملات و درک درد افراد بی نوای جامعه است.

 

این دو زوج آسمانی برای زندگی دیگران دغدغه داشتند و مردم عادی  زندگی نیازمندان را درک کرده و بر خود  ترجیح می دادند و چه عروس و دامادهایی که امروزه در مراسم جشن ازدواج خود هزینه های گزافی انجام می دهند و کمتر نسبت به دغدغه های دیگران به فکر هستند.

اسراف زیبنده نیست و تجمل گرایی با آسایش متفاوت است و از طرفی در جامعه اسلامی و انسانی افراد نباید تنها فکر و ذکرش تامین نیازهای خود بوده و از حال دیگران بی توجه باشد.

یکی از اعضای شهر اصفهان همین مسئئله را در صحن علنی شورا مورد تذکر قرار داد و گفت: ابعاد مختلف و زوایای فردی، اجتماعی و خانوادگی زندگی حضرت زهرا(س) در بسیاری از موارد ناشناخته مانده و نیازمند کار و برنامه ریزی است.

«فرزانه کلاهدوزان« افزود: شخصیت بزرگ و مقام بالای آن حضرت الگویی برای زندگی جامعه بشری است که شناخت واقعیت ها به رشد جامعه و حل معضلات کمک می کند.

وی ادامه داد: برشمردن واقعیت های زندگی و سبک زندگی فاطمی در جذب افراد به گونه مدل های زندگی و دوری از تجنل نقش دارد.

 

*موفقیت های افراد جامعه با زندگی فاطمی

 

بسیاری که به واقعیت های زندگی اسلامی پی برده اند، آنان موفقیت و سعادت در دنیا و آخرت را برای خود ارزانی کرده وسلامتی روح و روان سبب کاهش دغدغه های اجتماعی آنان شده است.

شخصیتی مثل سردار سلیمانی مثل بسیاری از شخصیت های کوچک و بزرگ جامعه درس آموخته همین مکتب هستند که آنان علاوه بر جایگاه معنوی از حمایت های معصومین بهره مند و جایگاه اجتماعی نیز به سبب محبوبیت بین خداوند و پیغمبر یافته اند.

امام جمعه قهجاورستان با بیان اینکه اگر از این افراد بزرگ تاریخ اسلام بهره بگیریم سعادتمند می شویم، تصریح کرد: افرادی مثل سردار سلیمانی چنین کاری را برای سعادت دنیا و آخرت خود انجام دادند.

حجت الاسلام «مجید قاسمی« افزود:  سردار سلیمانی در مکتب اهل البیت(ع) درس خوانده و بزرگ شده تا بتوان چنین شجاعانه در برابر کفر جهانی بایستند و در بین مردم محبوب دلها شود.

 

*سبک زندگی فاطمی نسخه درمان دردهای خانوادگی

آرامش و آسایش از مبناهای زندگی مشترک است که گاهی این مقوله با وجود یک فرزند خانه کوچک اما به اندازه زندگی چندین نفره رسیده و زن و مردم در آرامش نیستند و فرزندان همواره در فراز و نشیب ها می سوزند.

چطور چنین وضعی با وجود قدمت و تمدن ایران اسلامی بر جامعه حاکم و نسخه درمان آن تجویز نمی شود؟پاسخ به این سوال ساده است که نسخه تجویز شده اما مغفول مانده و اجرایی نشده که سعی و تلاش و همت بزرگان اندیشه بر همین امر است.

امام جمعه نجف آباد زندگی اسلامی و دینی را عامل خروج از مشکلات و تعالی فردی خواند و اذعان داشت: بسیاری نسبت به این مسائل بی خبر و یا خود را گرفتار زندگی غربی کرده اند.

حجت الاسلام «مصطفی حسناتی» تغییر باور و اطلاع رسانی را از جامعه روحانیت، رسانه هاو نهادهای فرهنگی خواست تا در گوشه و کنار جامعه گسترش بدهند و نگذارند چینن مردم دچار آسیب بشوند.

 

*ماموریت نهادهای فرهنگی دولتی و مردمی

همه منتقد جریان فعلی و فراموشی سبک زندگی ناب هستیم اما در آستان شهادت حضرت زهرا(س) هر فردی به نیت این بانوی بزرگ نقش خود را به ثمر برساند و نگذارد انحراف عامل چالش های اجتماعی و آسیب های فراگیر زندگی بشود.

رسانه ها، سازمان های دولتی و خدماتی و تشکل های مردم نهاد از جمله کانون های فرهنگی و هنری مساجد در ترویج سبک زندگی فاطمی وارد میدان شود و با تشکیل یک جریان مهندسی فرهنگی و با مطالعه و تبیین راهبردها برای این اصل مهم کار کنند که قطعا مورد عنایت هم قرار خواهد گرفت و برکت پیدا می کند.

 

کد خبر 1134655

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha