حضرت فاطمه (س) بهترین الگو برای بانوان است

حجت الاسلام واعظ موسوی گفت: حضرت زهرا (س) و خانواده ایشان به دلیل احساس بی نیازی در هستی عظمت پیدا کردند لذا هر انسانی به هر میزانی که احساس بی نیازی کند در هستی اوج بیشتری می گیرد و یکی از مهمترین درسهایی است که از شخصیت حضرت زهرا (س) می توان گرفت.

خبرگزاری شبستان- مشهد- مرضیه وحدت؛ حضرت زهرا (س) یک شخصیت چند بعدی هستند، وقتی پیامبر گرامی اسلام، کارهای خانه حضرت علی (ع) و حضرت زهرا (س) را تقسیم می کنند که کارهای بیرون از خانه را علی (ع) و کارهای درون خانه را فاطمه (س)  انجام دهند،حضرت زهرا (س) از این تقسیم بندی بسیار خوشحال می شوند. خانمی در این سطح از فهمیدگی، عقل، درایت و زیرکی ترجیح می دهد در خانه باشد ولی همین خانم وقتی پیامبر (ص) رحلت می کنند و جامعه اسلامی دچار یک سری تنش ها و تعارضاتی می شود مردانه قد اعلم می کند پا به میدان مبارزه می گذارد و جان خود را بر سر این مبارزه از دست می دهد و به شهادت می رسد. به مناسبت سالروز شهادت حضرت زهرا (س) با حجت الاسلام سید «مهدی واعظ موسوی» کارشناس دینی و مشاور خانواده گفتگویی شده که در ادامه تقدیم می شود:

 

سه ویژگی بارز حضرت زهرا (س) از منظر شما چیست؟

قرآن کریم سه روایت و  گزارش از حضرت زهرا (س) و امیرالمومنین (ع) و بچه های آنها در سوره «هل اتی» یا سوره «انسان» ذکر کرده است و می فرماید: این خانواده سه شب غذا و افطاری خود را به مسکین، یتیم و اسیر دادند و گرسنه به سر بردند. نکته مهم، اخلاقی و درس آموز این خانواده به ما این است که: در مقابل انجام کاری، توقع پاداش و تشکر ندارند و این نشان از روح بسیار بزرگ و بی نیاز این خانواده است.

 

شخصیت های بی نظیری که تاریخ سراغ ندارد، امروز روانشناسان تلاش می کنند افرادی که به آنها مراجعه می کنند را به حدی برسانند که کمتر احساس نیاز کنند چرا که احساس نیاز انسان را ضعیف نگه می دارد. در واقع ما باید مانند این خانواده احساس بی نیازی را در خود تمرین کنیم.

 

شما می بیند این خاندان در این سطح بالا، احساس بی نیازی می کنند و توقع حتی یک تشکر زبانی ندارند . متاسفانه می بینیم بسیاری ازمردم ناراحت هستند که چرا اطرافیان مانند عروس، داماد و .. از آنها بابت کاری که انجام دادند، تشکر نمی کنند. این نشان می دهد ما هنوز پیرو واقعی حضرت زهرا (س) نیستیم.

 

آنها به دلیل احساس بی نیازی در هستی عظمت پیدا کردند لذا هر انسانی به هر میزانی که احساس بی نیازی کند در هستی اوج بیشتری می گیرد و این یکی از مهمترین درسهایی است که از شخصیت حضرت زهرا (س) می توان گرفت.

 

یکی از ویژگی های شاخص حضرت فاطمه (س) ولایت مداری و بصیرت حضرت زهرا (س) است، این برای ما چه چیزی را تبیین می کند؟

خانم ها در همه فرهنگ ها، پهنه کره زمین و در عصرها و نسلهای مختلف، کارکردهای مختلفی داشتند، برخی خانم ها در چارچوب خانه بودندو هیچ اطلاعی از جامعه و پیرامون خود نداشتند و شخصیت های منفعلی بودند، بعضی خانم ها نقطه مقابل اینها بودند، خانم هایی بودند که نه تنها منفعل نیودند بلکه زیادی فعال بودند به گونه ای که خانه را پشت سرگذاشتند و در سطح بسیار بالا و افراطی حضور اجتماعی داشتند حتی در این حضور اجتماعی از عفت و حیای خود مایه گذاشتند.

 

ما کمتر خانمی داریم که یک نقطه تعادل داشته باشد یعنی هم در سنگر خانه و  مهد ارزشمند خانه هنرنمایی کند و هم بتواند از اجتماع خود فارغ و بی خبر نباشد و جامعه خود را بشناسد و به تعبیر امروز بصیرت داشته باشد و بتواند تحولات سیاسی اجتماعی جامعه خود را رصد کند و جایی که نیاز به حضور او دارد حضور بهم برساند.

 

در تاریخ آمده وقتی به سرزمین های اسلامی حمله شد، خانم ها چارچوب های درها را کندند و به دفاع برخواستند، این چنینی بانوانی علاوه بر حضور فعال در خانه با آن بصیرت خود کاملا جامعه خود را رصد می کنند.

 

حضرت زهرا (س) یک شخصیت چند بعدی هستند، وقتی پیامبر گرامی اسلام، کارهای خانه حضرت علی (ع) و حضرت زهرا (س) را تقسیم می کنند که کارهای بیرون از خانه را علی (ع) و کارهای درون خانه را فاطمه (س)  انجام دهند، حضرت زهرا (س) از این تقسیم بندی بسیار خوشحال می شوند.

 

خانمی در این سطح از فهمیدگی، عقل، درایت و زیرکی ترجیح می دهد در خانه باشد ولی همین خانم وقتی پیامبر (ص) رحلت می کنند و جامعه اسلامی دچار یک سری تنش ها و تعارضاتی می شود مردانه قد علم می کند.

 

بالاترین سطح قدرت آن روز که می گفتند خلیفه، او را استیضاح می کند و با آن خطبه آتشینی که در تاریخ هنوز طنین آن گوشهای اهل حقیفیت را نوازش می دهد پا به میدان مبارزه می گذارد و جان خود را بر سر این مبارزه از دست می دهد و به شهادت می رسد.

 

بصیرت این بانو همان بس که وقتی خانم های بزرگان مهاجر و انصار که هسران آنها از مسئولین آن زمان هستند، به عیادتشان می آیند، وقتی احوالپرسی می کنند، پاسخ احوالپرسی را با خطبه و سخنرانی آتشین پاسخ می دهند.

 

حضرت می فرماید: من از شوهران شما بیزار و متنفرم و انقلاب و شوری در دل این خانم ها ایجاد می کند که به شوهران خود اعتراض می کنند و کار به جایی می رسد که از طرف حکومت به دختر پیامبر (ص) پیغام می دهند که فاطمه یا شب گریه کند و یا روز. این جمله معنای خاصی دارد به این معنا که با گریه های خود ریشه ما را از بن می کنی.

 

حضرت زهرا (س) در این جا تغییر روش و استراتژیک می دهد و در هفته دوبار از مدینه خارج می شود و در قبرستان شهدای احد بر سر قبر حمزه به شدت گریه می کند، این گریه پیام های زیادی دارد و به مردان آن روز می فهماند که شما  هیچ کدام در قامت حمزه نیستید و اگر ایشان بود مانع این اتفاقات می شد.

 

در واقع آمدن سر قبور ایشان و بر مزار شهدای احد یک حرکت و تاکتیک سیاسی از طرح حضرت زهرا (س) بود، این اشک ها، خطبه های آتشینی که لابه لای این اشک ها حضرت داشتند و بر زبان می راندند اینها پایه های حکومت نوپای غصب شده را هدف گرفته بود.

 

برخی شبهه ایجاد کردند که بحث خلافت حضرت علی (ع) ، مسئله قدرت بوده است نه چیز دیگر ، چه پاسخی نسبت به این گونه شبهات باید داد؟

این شیه  را می توان برای کسی ایجاد کرد که زندگی او سراسر قدرت طلبی و سیاست پیشگی باشد، اما این وصله ها برای دختر پیامبری که دیگران را برخود ترجیح می دهد و در عرصه ایثار گوی سبقت را از دیگران ربوده است به گونه ای که سوه هل اتی در شان اهل بیت نازل می شود، نمی چسبد.

 

این ها خاندانی هستند که جز خدا به هیچ چیز دیگر نمی اندیشند و خدایی فکر می کنند و افرادی که این ها را مطرح می کنند یا نادان و ناآگاه و یا اینکه مقرض هستند، باید بدانند هیچ کسی نمی تواند نور خورشید را با دهان خود خاموش کند و روز به روز بر درخشش این خانواده افزوده می شود و جهان را تحت تاثیر افکار بلند و اندیشه های ناب و روحیه حماسیشان قرار خواهند داد.

 

حضرت زهرا (س) در زمانی که عده ای خلافت را از حضرت علی (ع) گرفتند و غصب کردند در دفاع از همسر خود به عنوان امام زمان بر درب خانه انصار و مهاجرین برای حمایت از حضرت علی (ع) رفتند. در این مسیر حسنین (ع) را با خود می بردند این چه پیامی برای ما دارد؟

ما در حق طلبی و حق مداری باید بچه های کوچک را از همان کودکی حق مدار و حق طلب بار بیاوریم و این یک نوع آموزش عملی است که فرزند ما از همان کودکی بداند حق گرفتنی و ستاندنی است و بر مدار حق باید حرکت کرد و حق را باید گرفت و نباید از گرفتن حق فرو نشست.

 

همچنین ایشان با این کار می خواهد به جامعه در خواب فرو رفته آن روز بفماند دو ریحانه پیامبر (ص) را به میدان آورده است مانند حرکت مطلومانه ای که امام حسین (ع) در روز عاشورا کردند و شش ماهه خود را روی دست گرفتند که برای انسان های خواب آلوده اتمام حجت شود.

 

دختر پیامبر خود حجت به تمام معنا است و دو فرزند دلبند خود را با خود می آورد که جامعه شاید یک تکانی بخورد و حرکت کند و تغییر منشی دهد و وقتی چشمش به امام حسین که در دامان پیامبر پرورش یافته، برایش یادآور شود تا شاید ازخواب غفلت بیدار شوند. 

 

چگونه هم خود و هم نسلی از جنس اندیشه های حضرت زهرا (س) تربیت کنیم؟

اولا ما باید مبانی اینها را بشناسیم ما اگر مبنای اهل بیت را نشناسیم نمی توانیم با توصیه های اخلافی این شکوفه ها را در جامعه ترویج کنیم، مهمترین مبنای این بزرگواران خدامحوری بود، متاسفانه برخی از ما تکلیف مان با توجید مشخص نیست مثلا برخی برای مشاوره مراجعه می کنند، خداوند را به نقد می کشند، خدایی که حضرت زهرا (س) می پرستد خدای حکیم و خدایی که به نقد کشیده نمی شود و سبحان است، اگر ما این مبانی را که مهمترین آن توحید و معاد است را در جامعه خود نهادینه کنیم قطعا اندیشه های حرت زهرا (س) در جامعه شکل می گیرد.

 

اگر این دو که پایه باورهای هر موحدی است ترویج شود بستر برای اخلاقی زندگی کردن جامعه فراهم می شود اما تا وقتی که ما از این دو عنصر و پایه مهم معارفی که همان توحید و معاد است غافل شویم نمی توانیم با یک سری موارد اخلاقی مشکل را حل کنیم.

 

کد خبر 1134806

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha