بهترین راه شناخت حضرت زهرا(س) قرآن و سیره پیامبر(ص) است

حجت الاسلام حسنلو گفت: برای شناخت وجود فاطمه (س)باید به مبانی شناخت توجه نمود و بهترین مبانی شناخت ، قرآن و تفسیر قرآن و سیره پیامبر (ص) وائمه (ع) است.

خبرگزاری شبستان- مشهد- مرضیه وحدت؛ امروز جامعه ما به جهت نبود شناخت کامل و روز آمد از فرهنگ  اهل بیت(ع)  و آموزه های قرآن و دوری از منبع لایزال و سرچشمه فرهنگ متعالی انسانی گرفتار بحرانهای مختلفی گردیده است؛ در بیشتر برنامه ها الگوهای درست و دینی نیست ؛ در حالیکه ائمه(ع) برای خود الگو داشتند، امام زمان(عج) برای خود الگو دارد و بر اساس رفتار آن الگو عمل می‌کند، آن حضرت می‌فرماید:« الگوی من دختر رسول خداست». متن بالا برشی از گفتگوی حجت الاسلام «امیرعلی حسنلو» مدیرگروه تاریخ وسیره مرکز مطالعات وپاسخ گویی به شبهات حوزه های علمیه در خصوص نگرش و بینش وسیره فاطمی (س) برای اصلاح سبک زندگی است که در ادامه می خوانید:                 

 

چرا جامعه ما با وجود اینکه الگوهایی چون حضرت زهرا (س) داریم دچار مشکل است؟

در بیشتر برنامه ها الگوهای درست و دینی نیست ؛ برای اداره جامعه و مدیریت های فرهنگی و آموزشی و صنعتی و... الگوهای بیگانه که در تضاد با هنجارهای بومی است مورد عمل و تقلید قرار گرفته است ؛ گاهی نیز به دست کسانی سپرده شده است  که از الگوهای خودی بیگانه یا دل شان در هوای دیگر است؛ لذا  باید برای اصلاح همه ابعاد زندگی الگوهای برتری داشت که برای همه سرمشق باشند؛ به اصطلاح دیگر الگوهای برتر باشند.

 

ائمه(ع) برای خود الگو داشتند، امام زمان(عج) برای خود الگو دارد و بر اساس رفتار آن الگو عمل می‌کند، آن حضرت می‌فرماید الگوی من دختر رسول خداست، بانوان باید افتخار کنند به این مسأله که الگوی انسان کامل فاطمه(س) است، به عنوان یک بانوی نمونه است، الگوی همه اهل بیت و علمای بزرگ صاحب‌نام، فاطمه است، فلسفه و سر الگو بودن فاطمه برای انسان کامل باید کنکاش شود و این به دست نمی‌آید مگر با شناخت فاطمه و منزلت رفیع او.

 

لذا درباره زندگی فاطمه زهرا ابعاد ناشناخته و زیبایی‌های فراوان وجود دارد که هنوز شناخته نشده است، فاطمه اقیانوس معرفت و شناخت است، لذا خداوند نیز او را با واژه « کوثر» معرفی کرده است، زیبایی‌های معرفت در وجود فاطمه نهفته است.

 

شناخت وجود حضرت زهرا (س) نیازمند چیست و چگونه این شناخت میسر می شود؟

برای شناخت وجود فاطمه (س)باید  به مبانی شناخت توجه نمود ؛ بهترین مبانی شناخت ، قرآن و تفسیر قرآن وسیره پیامبر (ص) وائمه (ع) است ؛ اگر گفته شود  قرآن کریم تفسیری از ابعاد وجود فاطمه است، یا گفته شود همه ائمه(ع) جلوه ای از تفسیر وجود فاطمه اند سخن به گزاف نیست، فاطمه سرّ الله است و قرآن کلام الله است، هر که فاطمه را نشناخت راهی به سوی معرفت قرآن ندارد، برای فهم زیبایی‌های زندگی فاطمه (س)باید از قرآن واهل بیت و کلام پیامبر(ص) وائمه (ع) کرد استفاده کرد وگرنه شناخت سخت یا غیر ممکن است ؛ وقتی امام زمان که خاتم الاوصیاست به صراحت گفته دختر پیامبر برایم اسوه است این خود بهترین گواه و معرفی برای روش شناخت آن حضرت است.

درباره زیبایی‌های سبک زندگی حضرت فاطمه (س) که فقراتی از دریای بی‌پایان عظمت و شکوه بی‌مانند بانوی دو عالم است، توضیح بفرمایید؟

 

زیبایی فطری و جلالت حضرت زهرا (س)، معرفت وشهود و ایمان فاطمه (س)، بینش وسیره عبادی فاطمه(س)،ادب و شخصیت ممتاز فاطمه (س)، حق همسر وهمسر داری در بینش فاطمی، رضایت امیرمومنان  (ع)از شوهر داری فاطمه(س)، تربیت فرزند درسیره وبینش فاطمی، تربیت فرزند درسیره وبینش فاطمی، همسایه داری در بینش فاطمی، حیا و عفّت وپوشش در بینش وسیره فاطمه(س) و اطعام فقرا در بینش فاطمی همه مواردی است که برای ما الگو است.

 

خداوند برای انسان قدر و منزلت والایی در بین مخلوقات و آفریده‌ها قرار داده است، برای انسان پیامبرانی را فرستاده که ممتازترین انسان‌ها بودند، در تربیت آنان اهتمام داده و برنامه داشته است، حتی در آفرینش آن‌ها چون عیسی برنامه داشته است، درباره موسی می‌فرماید: «واصتنعتک لنفسی یا موسی» در همین راستا برای ائمه که تمام کننده و ادامه دهنده را پیامبران هستند برنامه داشته است، برای آنان مادر و بنیانی چون فاطمه آفریده است، آفرینش فاطمه با برنامه بوده است، لذا فاطمه از نظر پاکی طینت و آفرینش بر اساس خواسته پروردگار متعال آفریده شده بود، همان گونه که خداوند در آفرینش هدایت گران انسان و انبیاء خود توجه ویژه و لطف خاص مبذول داشته است در آفرینش فاطمه که مادر یازده امام باید می‌بود برنامه باید داشته باشد.

 

رسول خدا(ص) فرمود: «انّ فاطمه خلقت حوریه فی صورة انسیه»همانا فاطمه چون حوریه‌ای در صورت انسانی خلق شده است، از این ویژگی فاطمه نیز می‌توان درسی اساسی برای بنیان خانواده پاک درس گرفت و قبل از تولد کودک برای پاکی فطرت و نهاد و سرشت او مراقبت‌های ویژه داشت تا فرزندانی پاک و نسلی مؤمن و متعهد به جامعه تحویل داد.

 

رسول گرامی اسلام(ص) می‌فرماید: «فاطمه حوراء انسیه فکلّما اشتقت الی رائحة الجنة شممتُ رائحة ابنتی فاطمه، فما قبّلتها قطّ الاّ وجدت رائحة شجرة طوبی منها»(8) فاطمه حوریه‌ای انسانی است، هر زمان مشتاق بوی بهشت می‌شوم فاطمه دخترم را می‌بویم، هیچ وقت او را نبوسیدم، مگر اینکه بوی شجره طوبی را از او استشمام می‌کنم.

 

یکی از مباحثی که می تواند برای ما الگو باشد، عبادت های حضرت فاطمه (س) در این خصوص توضیح بفرمایید؟

ایمان عبارت است از معرفت عمیق و شهود قلبی از پروردگار و آفریدگار هستی، ایمان فاطمه (س) در رتبه‌ای بود که ائمه (ع) او را الگوی خود دانسته‌اند، از این رو رسول خدا(ص) فرمود: «انّ ابنتی فاطمه ملأ الله قلبهما وجوارحها ایماناً الی مشامئها» همانا خداوند قلب و جوارح دخترم، فاطمه را تا مغز استخوان از ایمان سرشار کرده است.یا براساس روایتی که شیخ طوسی در کتاب الغیبه از امام زمان عج الله نقل کرده که حضرت فرمود: در زندگی مادرم فاطمه الگو واسوه وسرمشق برای ماست .

 

عبادت و نسوک و سلوک فردی در اصلاح سبک زندگی مهم‌ترین تأثیر را دارد، خصوصا نماز بندگی مادر در خانواده و تربیت آن بسیار تاثیر گذاراست ؛ شکی نیست که فرزندان در بسیاری از رفتارها تحت تاثیر سلوک مادرند در حرف زدن و حرکات دیگر و خوش فکری وخوش کلامی و... از جمله نماز اگر چه عبادت تنها منحصر در نماز نیست، اما زیباترین نمود بندگی که در اصلاح نفس و عمل موثر است نماز است، بی‌گمان فاطمه(س) در همه عبادات از جمله نماز سرمشق اولیاء الهی است، چنان نماز می‌خواند که محل عبادتش ومحرابش در نجوای توحید با او همصدا می‌شد و ملائکه برای دیدن عبادت او صف می‌کشیدند؛ نماز شب فاطمه(س) دیگر از وصف وبیان ها بیرون است ؛ نماز شب در اصلاح سبک زندگی واعتدال روح وجان وبینش ومدیریت وسعه صدر بسیار تاثیر گذار است ؛نماز فاطمه در قرآن توصیف شده آنجا که این نماز او مورد توجه پرودگار و انگیزاننده او به اعمال خیر است ؛ چنین نمازی مورد توجه خداوند و انسان ساز ومربی گر است.

 

برای اصلاح سبک زندگی قبل از اصلاح خوراک و پوشاک  توجه به نماز و اصلاح و دقت در آن کار مبنایی است که خانواده ها باید به آن توجه نمایند؛ پرفسورحسابی از تاثیر نماز وقرآن خواندن مادرش بسیار زیبا سخن گفته است که نقش تربیتی این مولفه ها در تربیت فرزندان را بسیار مهم می نماید.

 

ادب و شخصیت ممتاز حضرت فاطمه (س) را برای خوانندگان ما تبیین بفرمایید؟

شخصیت انسان با ادب و رفتار مؤدبانه او تجلی می‌یابد، شخصیت فاطمه(س) وادب او برای همه مردمان زمان ثابت شده بود از جمله همسران پیامبر(س) که نزدیک ترین افراد به او بودند ؛ ام سلمه همسر رسول گفته است: رسول خدا(ص) امر دخترش را به من واگذار کرد تا تربیتش کنم، به خدا او مؤدب‌تر از من بود و به همه چیز معرفت داشت.

 

حضرت فاطمه (س) همسری نمونه برای حضرت علی (ع) بودند چگونه بانوان ما می توانند از روش ایشان در همسرداری بهره ببرد؟

درجامعه کنونی از مشکلات وآسیب های بزرگ طلاق وجدائی است ؛ که آفاتی در پی دارد ؛ بی سرپرست ماندن کودکان ناشی از طلاق که انواع طلاقهای برساخته رایج شده است ؛ اولین عامل آن غیر اصولی بودن بن مایه های فرهنگی ازدواج است ؛ نارضایتی شوهر از همسر یا نارضایتی متقابل از جمله علل مهم رواج خانمان برکن طلاق است ؛ یکی از علل آن نگرشهای مادی است که بانوان را به ادارات کشانده واحساس استقلال مادی وعدم انجام وظایف درست درخانه ودرگیری های لفظی وسرانجام جدائی و.. برای رهایی از این آسیبها به زندگی الگوها ی درست ابتدا باید توجه نمود ؛باید آستانه بردباری ها را بالا برد ونگرشهارا اصلاح کرد و بانوان سخت کوش و بردبار تربیت کرد ؛ خانواده ای پدر ومادر هردو کارمند بوده وفرزندان خود را به دامن طبیعت زندگی وموسسات معلوم الحال سپرده اند نمی توان در آن جامعه نسلی رشید از دختر وپسر تربیت کرد ؛  فاطمه در زندگی چونان زنان دیگر و رزمندگان زمان پیامبر(ص) مشکلات زیادی داشت، اما هیچ گاه مشکلات و فقر و دوره جهاد علی(ع) در جبهه‌های دفاع از اسلام هیچ وقت به رخ خود نیاورد، این زیباترین نماد شوهرداری از یک زن است که بانوان دیگر از آن باید الگو بگیرند و در زندگی صبورانه شوهرداری و با کاستی‌های معاش بسازند تا زندگی در پرتو نور صبر زیبا نماید.

 

امیرمؤمنان(ع) همواره از سیره فاطمه(س) در شوهرداری لذت می‌برد، چنان که فاطمه(س) در اواخر عمر و آخرین روزهای بیماری خود، خطاب به امیرالمؤمنین علی(ع) عرض کرد: ای پسر عمو، هیچ وقت مرا در زندگی دروغگو و خائن ندیدی و از وقتی که با تو بودم هیچ مخالفت تو را نکردم.

 

پس حضرت علی(ع) فرمود: «معاذ الله انت اعلم بالله و ابرّ واتقی و اکرم و اشدّ خوفاً من الله ان اوّنجک بمخالفتی» پناه به خدا، تو به خدا عالم‌تری و آن قدر نیکوکار و پرهیزگار و خداترس هستی که من تو را به مخالفت با خویش توبیخ کنم، اگر در جامعه امروزی ما زنان شوهران خود را از رفتار خود و شوهرداری خود راضی کنند؛ باید به آنان جایزه داد، اگر چنین باشد بسیاری از معضلات اخلاقی جامعه ما حل خواهد شد و سبک زندگی اصلاح خواهد شد، اصلاح جامعه ما به دست بانوان است که اگر به وظایف خود درست عمل کنند و از زندگی فاطمه الگو بگیرند.

 

 

کد خبر 1134866

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha