حضرت زهرا سلام الله علیها به جایگاه انسان آبرو بخشیدند/ پیامد به کار انداختن عقل بهترین انتخاب هاست

حجت الاسلام غیاث گفت: اولین نکته که در تبیین جایگاه انسان، اشرف مخلوقات بودن است حضرت زهرا سلام الله علیها با عمل خود اثبات کردند که این جایگاه را پذیرفته اند و نه تنها این جایگاه را پذیرفتند بلکه به این جایگاه آبرو بخشیدند.

خبرگزاری شبستان؛‌ گروه اندیشه: فلسفه دهه فاطمیه نشر و ترویج ویژگی‌های منحصر به فرد حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها و زنده نگه داشتن فرهنگ فاطمی و تبعیت از ایشان است. در ایام فاطمیه در دو ۱۰ روز مراسم عزاداری و روضه خوانی برگزار می‌شود و این مراسم قرن‌ها است که در تاریخ شیعه جریان دارد. امسال ایام فاطمیه اول یا (دهه اول) از روز چهارشنبه ۲۴ آذر شروع می‌شود و در روز شنبه ۴ دی پایان می‌یابد. (دهه دوم) فاطمیه نیز امسال از روز سه شنبه ۱۴ دی آغاز می‌شود و تا پنجشنبه ۲۳ دی ادامه دارد.

سبک زندگی حضرت فاطمه(س) باید آموخته شود. این شخصیت مربوط به 1400 سال پیش نبوده و قطعا می تواند نقش بسیار اثرگذاری در زندگی ما داشته باشد. ایام فاطمیه با بیست روز شهادت به جای یک روز، فرصتی است که مناقب، فضائل و حتی مصائب بی بی دو عالم گفته شود و مدحیه و مرثیه او خوانده شود تا مردم نسبت به وجود مبارک حضرت زهرا(س) آگاهی بیشتری پیدا کنند.

همزمان با ایام شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها خبرنگار گروه اندیشه خبرگزاری شبستان در گفت و گو های سلسله وار با حجت الاسلام رحمان غیاث، استاد علوم دینی و کارشناس برجسته مذهبی مباحثی با عنوان «با فاطمه (س) تا خدا» طرح کرده است که بخش سوم گفت و گوی خبرگزاری شبستان با حجت الاسلام غیاث را در ادامه می خوانید:

 

 

 

حجت الاسلم غیاث گفت: در نظام آفرینش هرچیزی یک جایی و جایگاهی دارد از جمله انسان، توجه به جایگاه هر چیزی مرا به بودن و نبودن آن واقف و خبر دار می کند. اما توجه به جایگاه هر چیزی ما را به چگونه بودن و چگونه برخورد کردن با آن ما را هدایت می کند مثلاً جای قند داخل قندان است و حال می رویم سراغ قندان حال یا قند هست یا نیست اما جایگاه آن این است که یک نوع خوراکی است بنابراین ما باید شرایط نگهداری یک خوراکی درباره قند را رعایت کنیم همچنین به چگونه استفاده کردن از قند در برخورد با جایگاهش بیندیشیم.

 

وی ادامه داد: مثلاً اتاق مخصوص پدر یا مادر در خانه می رویم یا تشریف دارند یا تشریف ندارند اما جایگاهشان در نظام تکوین بعد از خداست که ما بعد از خدا که باید در قالب یکتاپرستی با او برخورد کنیم بلافاصله بحث احسان به مادر و پدر مطرح هست توجه به جای پدر و مادر ما را توجه بودنشون یا احیاناً متوجه نبود یا در جای دیگر بودنشان می کند یا توجه به جایگاه شون مارا به چگونه رفتار کردند با آنها این عزیزان به هدایت می کند.

 

حجت الاسلام غیاث خاطر نشان کرد: از جمله مسائلی که بسیار بسیار در زندگی همه انسانها مهم است توجه به جایگاه خود انسان است تا انسان بداند که با خود چگونه باید برخورد کند چگونه رفتار کند. یکی از ویژگی‌های ممتاز حضرت زهرا سلام الله علیها این هست که علاوه بر اینکه به جایگاه خود در نظام هستی اشراف دارند سعی کردند با عمل این جایگاه را به دیگران هم معرفی کنند.

 

این استاد علوم دینی گفت: اولین نکته که در تبیین جایگاه انسان به شکل معروف در جامعه ما مطرح بوده است، اشرف مخلوقات بودن است حضرت زهرا سلام الله علیها با عمل خود اثبات کردند که این جایگاه را پذیرفته اند و نه تنها این جایگاه را پذیرفتند بلکه به این جایگاه آبرو بخشیدند.

 

وی افزود: ولی بعضی از ما انسانها یا این جایگاه را نمی شناسیم یا قبول نداریم و یا گاهی متاسفانه اگر هم قبول داریم آبروی این جایگاه را در زندگی خود از بین برده ایم، مثلاً جایگاه دانش آموزی در یک مدرسه برای تعداد زیادی است اما بعضی طوری درس می خوانند که به این جایگاه آبرو می دهند و بعضی ها طور دیگری درس می خوانند و آبروی این جایگاه را می برند یکی از درس های خوبی که به نظر من جز درسهای مبنایی در همراهی با حضرت زهرا سلام الله علیها است الگوبرداری از ایشان است و باید به آن توجه شود این است که اگر ما به جایگاه اشرف مخلوقات بودن در گفتار و رفتار و کردار خود آبرو نمی بخشیم لااقل سعی کنیم آبروی ابتدایی را با گفتار و رفتار صحیح حفظ کنیم لازمه حفظ کردن این جایگاه سه چیز است اول اینکه در ریز و درشت زندگی خود عقل خود را به کار بیندازیم در کارهای فردی، اجتماعی، سیاسی، معنوی، اقتصادی، روحی وقتی کسی عقل خود را به کار بیندازد انتخاب‌های درستی خواهد داشت.

 

حجت الاسلام غیاث گفت: لازمه حفظ کردن جایگاه اشرف مخلوقات بودن برای انسان سه چیز است؛‌ اول اینکه در ریز و درشت زندگی خود عقلمان را به کار بیندازیم، کسی که عقل خود را به کار بیندازد انتخاب‌های درستی خواهد داشت پس پیوسته خوبتر را انتخاب خواهد کرد کسی که در جواب کارهای خود عقل خود را به کار بیندازند به سمت آن خواهد رفت در همه کارها و در همه فال ها یک شایستگی ملموس و محسوس می گذارد به عنوان مثال شما نگاه کنید عروسی حضرت زهرا سلام الله علیها را یک خانوم از ایشان تقاضای آب و نان و جان و جهان نکرد تقاضای لباس کرد؛ حضرت زهرا سلام الله علیها بهترین لباسی که داشتند را که همان لباس عروسی شان بود دادند. قطعاً لباسی غیر از لباس عروسی هم داشته اند که قبلاً هم استفاده کرده بودند که می توانستند بدهند اما انسان‌خردمند بررسی می‌کند وقتی یک نیازمند دست نیاز به سوی کسی دراز می کند در واقع شخصیت خود را لگ مال کرده است اگر خواسته او را درست برآورده کنیم باعث شکل‌گیری مجدد شخصیت او می‌شود. در صورتی که یک چیز را که به درد نخور است که مزاحم ما هم هست و جایی را در خانه ما اشغال کرده است به او ببخشیم  باعث از بین رفتن شخصیت انسانی او می شویم. درست است شاید نیاز او رو تامین بکنیم اما شخصیتی که از او خورد شده ترمیم نمی شود.

 

این استاد علوم دینی خاطر نشان کرد: بنابراین ما اگر قرار است از زهرا سلام الله علیها درس بگیریم باید به جایگاه خودمان توجه کنیم و در توجه به جایگاه خود یکی از نکات بسیار قابل توجه برتری انسان بر موجودات دیگر است. حفظ این برتری یک راه دارد و آن این است که ما در همه کارها عقل خود را به کار بیندازیم پیامد به کار انداختن عقل بهترین انتخاب هاست. پیامد این امتحان یعنی به کار انداختن عقل و گرایش همیشگی به سمت آنچه که شایسته و حق است خواهد بود.

 

 

کد خبر 1135602

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha