لزوم بازنگری قوانین صادرات محصولات کشاورزی/امنیت غذایی مورد توجه باغداران باشد

حسینی پور با تاکید براینکه تولید کنندگان مرکبات در مازندران باید به تامین امنیت غذایی توجه جدی داشته باشند. گفت: قوانین صادرات محصولات کشاورزی کشور به ویژه استان مازندران برای دستیابی به بازارهای هدف در نقاط مختلف جهان نیازمند بازنگری است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از ساری، «سید محمود حسینی پور» امروز(۱۸دی) در حاشیه بازدید از پایانه صادراتی روماک‌گستر پارس جویبار اظهار کرد: ما بحث صادرات محصولات کشاورزی استان را با هدف ارتقای صادرات مازندران در دستور کار داریم.

 

استاندار مازندران با بیان اینکه تاکنون اقدامات خوبی انجام شد، افزود: طی بازدیدی که از مجموعه روماک داشتیم میتوان گفت این مجموعه در کشور منحصر به‌فرد است، خوشبختانه فاز اول این مجموعه تکمیل شد.

 

حسینی پور یادآور شد: این مجموعه در تنظیم بازار و در تضمین خرید کالا از تولیدکننده نقش منحصربه‌فردی دارد، اگر بتوانیم این مجموعه را در سطح استان گسترش بدهیم و مجموعه‌های نگهداری کالاهای آسیب‌پذیر را تقویت کنیم‌، می توانیم وضعیت صادرات بهتر و چندبرابری داشته باشیم.

 

استاندار مازندران تصریح کرد: در حال حاضر این مجموعه شاید کمترین سهم را در بحث صادرات دارد، بحث استانداردسازی غذا بسیار مهم است، البته اخیرا مشکلاتی به‌وجود آمده اینکه دو تا از کالاهای ما خارج از استاندارد بوده است، پس این مراکز باید به لحاظ کیفیت و کمیت به ارتقا برسند تا شاهد صادرات کالاهای بی‌کیفیت نباشیم.

 

وی با بیان اینکه انتظار داریم کلیه کسانی که در تولید مرکبات در مازندران فعال هستند در جهت ارتقای استانداردسازی کالاها تلاش کنند، گفت: از این فعالان می‌خواهیم از صادرکردن انفرادی و خارج از چهارچوب استاندارد پرهیز کنند چرا که آسیب آن دامن‌گیر کل تولیدکنندگان استان است که به لحاظ اخلاقی، عرفی و قانونی درست نیست، امید آنکه شاهد ارتقای صادراتمان با استانداردهای جهانی باشیم.

 

حسینی پور با بیان اینکه در بحث لبنیات باید پیشنهاد بدهیم پالایشگاه شیر تاسیس شود، اذعان کرد: در این مسیر باید همه ظرفیت‌های استان را درنظر بگیریم.

 

وی یادآور شد: مجموعه روماک با حمایت تقویت خواهد شد و نیاز است که گسترش پیدا کند، انگیزه‌ها نیز بیشتر خواهد شد، واقعیت این است که امسال بحث مشکل در صادرات فلفل ناامنی ایجاد کرده بود، اینجا حکومت باید تصمیم بگیرد نه اینکه صرفا یک فرد به‌خاطر یک حرکت انتفاعی خارج از سیستم استاندارد کل کشور را به چالش برساند.

 

استاندار مازندران همچنین تاکید کرد: کالایی که در مازندران تولید شد در مرزها نیاز به گواهی مبدا ندارد، این کالا باید شناسنامه داشته باشد، اهلیت جنس اثبات می‌شود، این بحث را باید بررسی کرد‌.

 

حسینی پور با اشاره به خلا قانونی در حوزه صادرات خواستار اصلاح قانون در این بخش شد و اظهار کرد: امنیت کالاهای صادراتی و صادرکنندگان باید فراهم باشد، ما مراجعه‌کنندگان زیادی داریم کشاورزان تلاش می‌کنند، باید مدیریت شود، مسئله به لحاظ روانی بسیار مهم است.

 

وی با تاکید بر اینکه این صنعت را باید در استان گسترش داد، گفت: حیف است اینجا پیشرفت نکند، باید دید که روستاهای ما چه سهمی در تولید این مجموعه دارند.

 

حسینی پور گفت: سیاست‌های مقام معظم رهبری در خصوص صنعت بسته‌بندی در قالب یک خطبه سخن گفتند توقع می‌رود که شما این سیاست را اینجا در این مجموعه تولیدی پیاده کنید‌.

 

استاندار مازندران خاطرنشان کرد: ما محصولات خوبی در استان داریم نیازی به سردخانه هم ندارند ولی بسته‌بندی نمی‌شوند، در جایی همچون این مجموعه متمرکز نیستند، امیدواریم که این مجموعه بتواند چراغی را که در مسیر صادرات روشن شد را تکثیر کند.

 

وی بیان کرد: این کار به‌عنوان الگو همراه با ابتکار نباید متوقف شود در همین جا باید به سرعت گسترش پیدا کند تا هم در بخش کشاورزی، دامپروری، باغداری و غیره این بحث را داشته باشیم تا این فعالان هیچگونه دغدغه‌ای نداشته باشند و خرید تضمینی انجام می دهند، درکنارش آموزش ارتقای سطح تولید را داشته باشید که امروز دنیا به این سمت رفته است.

کد خبر 1135690

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha