آغاز ثبت‌نام مردان مجرد بالای ۲۳ سال در سامانه نهضت ملی مسکن/ یارانه نقدی دی ماه ۱۴۰۰ امشب واریز می‌شود

آغاز ثبت‌نام مردان مجرد بالای ۲۳ سال در سامانه نهضت ملی مسکن، کاهش نرخ رسمی ۱۸ ارز، افزایش کف و سقف انتقال وجه ساتنا و پایا از شنبه آینده، یارانه نقدی دی ماه ۱۴۰۰ امشب واریز می‌شود برخی از اخبار اقتصادی امروز شبستان است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، مهمترین اخبار اقتصادی امروز دوشنبه ۲۰ دی شبستان به شرح زیر است:

ساعت ۱۲ امروز؛ آغاز ثبت‌نام مردان مجرد بالای ۲۳ سال در سامانه نهضت ملی مسکن

سامانه نهضت ملی مسکن از ساعت ۱۲ ظهر امروز (دوشنبه) ۲۰ دی‌ماه برای ثبت‌نام مردان مجرد بالای ۲۳ سال باز می‌شود. ثبت‌نام تا ۲۰ بهمن در سراسر کشور ادامه خواهد داشت و این زمان مجددا تمدید نخواهد شد. جزییات شرایط ثبت‌نام در سامانه ثمن درج شده است و همه مجردهای بالای ۲۳ سال با اطلاع از شرایط ثبت‌نام، نام‌نویسی داشته باشند. افراد مجردی که در این طرح ثبت‌نام می‌کنند باید در زمان تحویل واحد متاهل شده باشند، در غیر این صورت قیمت واحد طبق کارشناسی روز برای متقاضیان محاسبه می‌شود.

 

بنابراین گزارش، پیش از این حداقل سن مجاز برای مجردها ۲۵ سال اعلام شده بود که به ۲۳ سال کاهش یافته است.

 

یادآور می شود: از ۲۸ مهرماه تا ۱۵ دی‌ماه مرحله نخست ثبت‌نام طرح نهضت ملی مسکن با ثبت‌نام ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر در سامانه saman.mrud.ir انجام شد. فرصت ثبت‌نام برای آن گروه از متقاضیانی که از ۲۸ مهرماه ۱۴۰۰ ثبت‌نامشان آغاز شد و در محدوده ۵۲۰ شهر مرحله اول قرار داشتند ساعت ۲۴ روز ۱۵ دی‌ماه ۱۴۰۰ به پایان رسید. متقاضیان شهرهایی که اخیرا به طرح نهضت ملی مسکن اضافه شده است هنوز می‌توانند در این طرح ثبت‌نام کنند چراکه از بازه زمانی شروع ثبت‌نام به مدت دو ماه فرصت دارند.

 

در ۶۷۴ شهر هنوز ثبت‌نام طرح نهضت ملی مسکن آغاز نشده، اما بنا بر اعلام وزارت راه و شهرسازی، بازگشایی این شهرها نیز در دستور کار قرار گرفته است که با تامین نیازهای مربوط به تجهیز و توسعه سامانه به تدریج اعلام می‌شود.

 

پیشخوان مجازی در اولویت بانک قرض‌الحسنه مهر ایران

سعید شمسی‌نژاد طی سخنانی خاطرنشان کرد: استان یزد در زمینه قرض‌الحسنه مستعد است و در این بخش ظرفیت بسیار بالایی دارد.

ساختار بانکداری قرض‌الحسنه، منسجم و رو به رشد است

وی در ادامه به اهمیت قرض‌الحسنه اشاره کرد و گفت: زمانی بود که اعتقادی به بانک قرض‌الحسنه وجود نداشت و آینده مبهمی پیش رو بود، اما امروزه با قوت و با شاخص‌هایی قابل دفاع، در حال پیش‌روی در این مسیر هستیم. هر چند در حوزه بانکداری خرد شاهد مشکلاتی هستیم، اما با اعتقادی که همکاران دارند، ساختار منسجم بانکداری قرض‌الحسنه، با اقتدار رو به رشد است.

مدیرعامل بانک قرض‌الحسنه مهر ایران خبر داد: افزایش سقف وام با توجه به رشد نقدینگی در دستور کار است، در این خصوص لازم است در رابطه با هلدینگ‌ها و شرکت‌هایی که می‌خواهند تسهیلات ارزان قیمت دریافت کنند، دست بانک‌های قرض‌الحسنه باز باشد تا نیاز آن‌ها را پاسخ دهند.

وی تصریح کرد: وام قرض‌الحسنه باید از وام خرد مصرفی تبدیل به وام قرض‌الحسنه خرد با رویکرد تأمین مالی شود، در این بخش با ریسک کمتری نیز روبه‌رو هستیم.

همراه‌بانک و پیشخوان مجازی خدمت به مشتری را توسعه می‌دهد

شمسی‌نژاد افزود: خوشبختانه اکنون شعبه‌های بسیار خوبی داریم، اما برای توسعه کار، اضافه کردن شعبه چاره‌ساز نیست و باید در بخش همراه‌بانک و پیشخوان مجازی فعالیت کنیم. باید مدیریت سامانه‌ها و پیشخوان مجازی را در اولویت کاری قرار دهیم و جذب نیروی توانمند در بخش فناوری اطلاعات، بر خلاف هزینه‌های بالا اجتناب‌ناپذیر است.

مدیرعامل بانک قرض‌الحسنه مهر ایران اظهار کرد: بنده با اعتقاد راسخ و به‌صورت گام به گام در پی ایجاد زیرساخت‌ها هستم و البته این موضوع زمان‌بر است. به دنبال اقدامی جهادی هستیم که برون‌سپاری‌ها را متوقف کنیم. برون‌سپاری باعث کاهش مواردی از قبیل نظارت، کنترل امور و استقلال می‌شود و در این حالت به شرکت‌های بیرونی وابستگی داریم‌. با تقویت بخش فناوری اطلاعات، بسیاری از مسائل شعبه‌ها و جذب منابع نیز رفع می‌شود.

 

کاهش نرخ رسمی ۱۸ ارز/بهای ۸ واحد پولی افزایش یافت

بانک مرکزی نرخ رسمی ۴۶ ارز را برای امروز (دوشنبه، ۲۰ دی‌ماه) اعلام کرد که بر اساس آن، بهای هشت واحد پولی افزایش و قیمت ۱۸ ارز کاهش یافت، نرخ ۲۰ واحد پولی دیگر نیز ثابت ماند. امروز هر دلار آمریکا ۴۲ هزار ریال، پوند انگلیس ۵۷ هزار و ۷۳ ریال و یورو ۴۷ هزار و ۷۲۱ ریال ارزش‌گذاری شد.

 

برپایه این گزارش، هر فرانک سوئیس امروز ۴۵ هزار و ۷۱۴ ریال، کرون سوئد چهار هزار و ۶۳۸ ریال، کرون نروژ چهار هزار و ۷۵۶ ریال، کرون دانمارک ۶ هزار و ۴۱۴ ریال، روپیه هند ۵۶۶ ریال، درهم امارات متحده عربی ۱۱ هزار و ۴۳۷ ریال، دینار کویت ۱۳۸ هزار و ۴۳۱ ریال، یکصد روپیه پاکستان ۲۳ هزار و ۷۴۳ ریال، ۱۰۰ ین ژاپن ۳۶ هزار و ۳۵۰ ریال، دلار هنگ‌کنگ پنج‌هزار و ۳۸۶ ریال و ریال عمان ۱۰۹ هزار و ۲۳۲ ریال قیمت گذاری شد.

 

همچنین هر دلار کانادا ۳۳ هزار و ۲۱۶ ریال، دلار نیوزیلند ۲۸ هزار و ۴۸۲ ریال، راند آفریقای‌جنوبی ۲ هزار و ۶۹۴ ریال، لیر ترکیه سه‌هزار و ۲۸ ریال، روبل روسیه ۵۵۸ ریال، ریال قطر ۱۱ هزار و ۵۳۹ ریال، یکصد دینار عراق ۲ هزار و ۸۷۸ ریال و لیر سوریه ۱۷ ریال تعیین قیمت شد. قیمت دلار استرالیا هم امروز ۳۰ هزار و ۱۵۹ ریال، ریال سعودی ۱۱ هزار و ۲۰۰ ریال، دینار بحرین ۱۱۱ هزار و ۷۰۲ ریال، دلار سنگاپور ۳۰ هزار و ۹۸۶ ریال، یکصد تاکای بنگلادش ۴۹ هزار و ۵۰۱ ریال، ۱۰ روپیه سریلانکا ۲‌ هزار و ۷۸ ریال، کیات میانمار ۲۴ ریال، یکصد روپیه نپال ۳۵ هزار و ۳۱۸ ریال، یکصد درام ارمنستان هشت‌هزار و ۷۰۶ ریال و دینار لیبی ۹ هزار و ۱۴۸ ریال تعیین شد.

 

امروز در تابلوی بانک مرکزی هر یوان چین ۶ هزار و ۵۸۶ ریال، یکصد بات تایلند ۱۲۴ هزار و ۸۳۵ ریال، رینگیت مالزی ۹ هزار و ۹۷۹ ریال، یک‌هزار وون کره‌جنوبی ۳۵ هزار و ۶۴ ریال، دینار اردن ۵۹ هزار و ۲۳۹ ریال، یکصد تنگه قزاقستان ۹ هزار و ۶۴۸ ریال، هر لاری گرجستان ۱۳ هزار و ۵۷۱ ریال، یک‌هزار روپیه اندونزی ۲‌ هزار و ۹۲۶ ریال، افغانی افغانستان ۴۰۰ ریال، روبل جدید بلاروس ۱۶ هزار و ۲۷۹ ریال، منات جمهوری آذربایجان ۲۴ هزار و ۷۰۷ ریال، یکصد پزوی فیلیپین ۸۱ هزار و ۸۰۸ ریال، سامانی تاجیکستان سه‌هزار و ۷۳۰ ریال و منات جدید ترکمنستان ۱۲ هزار و یک ریال قیمت خورد.

 

افزایش کف و سقف انتقال وجه ساتنا و پایا از شنبه آینده

با مصوبه کمیسیون پولی و بانکی بانک مرکزی، در راستای رسالت سامانه ساتنا در انتقال وجوه کلان و همچنین مدیریت حجم دستور پرداخت این سامانه، از روز شنبه بیست و پنجم دی ماه ۱۴۰۰ تغییراتی در سامانه‌های ساتنا  و پایا اعمال خواهد شد.

بر این اساس کف مبلغ پرداخت ساتنا از ۱۵ میلیون تومان به ۵۰ میلیون تومان افزایش خواهد یافت. همچنین سقف مبلغ پایا از ۵۰ میلیون تومان به ۱۰۰ میلیون تومان به ازای هر دستور پرداخت افزایش خواهد یافت.

تغییر دیگری نیز در نحوه کار سامانه پایا اعمال شده که در خصوص چرخه‌های تسویه پایا در روزهای عادی (غیرتعطیل رسمی) چرخه جدیدی در ساعت ۱۷:۴۵ جهت تسویه دستورپرداخت‌های غیرشاپرکی افزوده خواهد شد.

دستور پرداخت‌های ساتنا و پایا با مبدا و مقصد بانک مرکزی و همچنین دستور پرداخت‌های مربوط به تسویه وجوه پرداخت‌یاران از شمول محدودیت‌های مبلغی ذکر شده مستثنی خواهد بود اما در صورت عدم رعایت کنترل‌های ابلاغی وجه التزام‌های ساتنا و پایا اعمال خواهد شد.

 

یارانه نقدی دی ماه ۱۴۰۰ امشب واریز می‌شود

یکصد و سی و یکمین مرحله یارانه نقدی به حساب سرپرستان خانوار، امروز دوشنبه ۲۰ دی ماه ساعت ۲۴ واریز می‌شود. واریز این مرحله از یارانه نقدی، مانند سنوات گذشته به ازای هر نفر  ۴۵  هزار و ۵۰۰ تومان به همراه افزایش حداقل مستمری خانوارهای مددجویان تحت حمایت کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی کل کشور است که به حساب سرپرستان خانوارها واریز می‌شود.

 

برحسب مصوبه ستاد ملی کرونا و اطلاع رسانی‌های قبلی صورت گرفته، نوزدهمین بخش از اقساط تسهیلات قرض الحسنه ۱۰ میلیون ریالی مرحله اول وام کرونا، از یارانه نقدی دی ماه سال جاری سرپرستان خانواری که این تسهیلات را دریافت کرده اند، کسر خواهد شد.

 

 

کد خبر 1135718

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha