تاکنون ۹۲ اثر از خوزستان در فهرست آثار ملی ناملموس به ثبت رسیده است

موسوی گفت: تاکنون ۹۲ اثر از خوزستان در فهرست آثار ملی ناملموس به ثبت رسیده و هفت مورد نیز مستندنگاری و پرونده آنها به وزارتخانه میراث ارسال شده است که احتمالا تا پایان امسال به تعداد یاد شده افزوده خواهد شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از اهواز، «سیدحکمت‌الله موسوی» امروز (یکشنبه ۱۹ دی) در شورای فرهنگی اجتماعی استان خوزستان اظهار کرد: یکی از مهمترین موضوعات کاری ما در حوزه میراث‌فرهنگی، موضوع حفاظت از آثار تاریخی است که قسمت نرم‌افزاری این حفاظت، شامل ثبت این آثار است.

 

مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خوزستان با بیان اینکه ثبت آثار تاریخی نیز خود شامل شقوقی است که ثبت آثار ملموس و ناملموس را شامل می‌شود افزود: آثار ملموس ما مشتمل بر داده‌های تاریخی همانند محوطه‌ها، بناها و بافت‌ها، اشیای تاریخی و  آثار طبیعی هستند و این در حالی است که میراث معنوی، آثار دفاع‌مقدس و آئین‌ها و رسوم‌ها را شامل می‌شود.

 

وی با اشاره به اینکه میراث فرهنگی‌ ناملموس، غیرمادی یا معنوی، آن بخش از دستاوردهای بشری هویت‎بخش‌ هستند که روح جامعه بشری را شکل می‌دهند اضافه کرد: آئین‌ها، نمادها، زبان‌ها، دانش‌ها و مهارت‌های انسانی را می‌توان در این حیطه قرار داد.

 

موسوی تصریح کرد: میراث معنوی در قیاس با میراث مادی همچون نسبت روح به کالبد است و در یک نگاه کلی، فرهنگ، روح تمدن بشری و هر آنچه در حوزه فرهنگ تعریف می‌شود و به آن جان می‌بخشد، میراث معنوی است.

 

وی عنوان کرد: برخلاف میراث مادی که ابعاد جغرافیایی و مرزها در آن مطرح است، میراث ناملموس مرز نمی‌شناسد و جوامع و فرهنگ‌ها را در می‌نوردد که برای درک بهتر این موضوع می‌توان به ثبت یک آئین مذهبی به ‌عنوان میراث معنوی اشاره کرد.

 

مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خوزستان با اشاره به اینکه میراث معنوی یا ناملموس یکی از سرمایه‌های فرهنگی جوامع بشری است که گذشته و حال یک ملت را ترسیم می‌کند و حفظ و نگهداری آن سخت‌تر از میراث مادی است ابراز کرد: گستره تاریخی میراث معنوی ممکن است یکی از عوامل سیطره فرهنگی جوامع در جهان باشد یا حتی آینده سیاسی و اجتماعی مردمان یک سرزمین را تحت‌الشعاع قرار دهد.

 

وی بیان کرد: تاکنون ۹۲ اثر از خوزستان در فهرست آثار ملی ناملموس به ثبت رسیده و هفت مورد نیز مستندنگاری و پرونده آنها به وزارتخانه میراث ارسال شده و احتمالا تا پایان امسال به تعداد یاد شده اضافه می‌شود؛ ضمن اینکه یک اثر ثبت‌ شده در فهرست آثار ناملموس جهانی نیز داریم که در گستره استان‌های خوزستان، هرمزگان و بوشهر بوده و آن دانش سنتی لنج‌سازی است که بخشی از این دانش در خوزستان و در شهرهای ساحلی مثل خرمشهر و ماهشهر هستند.

 

موسوی با اشاره به آئین اهدای هشت هزار شاخه گل نرگس شهرستان بهبهان به حرم مطهر رضوی اذعان کرد: این آئین بیش از ۶۰ سال است که در بهبهان جاری است و در سال ۱۳۹۸ به عنوان یکی از آثار ناملموس ثبت‌ملی شد که این در حالی بود که نرگس‌زار‌های بهبهان نیز در سال ۱۳۹۳ به عنوان یک اثر طبیعی ثبت‌ملی شده بود.

 

وی با اشاره به مصوبه امسال هیأت دولت مبنی بر لزوم تشکیل کارگروه‌های استانی، شهرستانی و روستایی حفاظت پاسدارانه از میراث ناملموس (معنوی) یاد آور شد: به فراخور دستورالعمل ابلاغ‌ شده، هریک از دستگاه‌های متولی باید شرح وظایف خود در این حوزه را اجرایی کنند.

 

مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خوزستان همچنین شناسايی، مستندنگاری و ثبت همه آثار دفاع‌مقدس در فهرست آثار ملی، تخصيص و تأمين اعتبار حفاظت، نگهداری، معرفی و تفسير مناسب، ايجاد زيرساخت مناسب گردشگری ضمن رعايت قوانين نگهداری اينگونه آثار، همكاری بين دستگاهی در نگهداری و معرفی آثار، پيگيری تأسيس رشته دانشگاهی حفاظت و نگهداری آثار دفاع‌مقدس ذيل گروه معماری در دانشگاه‌های استان، توسعه موزه جنگ و دفاع ‌قدس در شهرهای مرتبط با ميراث دفاع‌مقدس و معرفی، تفسير و ارائه مناسب این نوع از میراث را از جمله اقدامات پیشنهادی در راستای حفاظت پاسدارانه از ميراث دفاع‌مقدس برشمرد.

 

در پایان این جلسه، تندیس یادبود ثبت‌ملی نرگس‌های زائر، از سوی مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خوزستان به استاندار ویژه خوزستان و رئیس کارگروه فرهنگی اجتماعی استان اهدا شد.

 

کد خبر 1136025

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha