پیگیری مطالبات کارگران معادن از طریق نهاد امامت جمعه در شهر بابک

حجت الاسلام انصاری با اشاره به اعتراض شماری از کارگران معادن این شهر از پیگیری این مطالبات توسط نهاد امامت جمعه خبر داد و گفت: در این زمینه به نتایج خوبی رسیده‌ایم و کارگران دفتر امام جمعه را پناهگاه خود قرار داده‌اند که نشانه اعتماد مردم است.

حجت الاسلام علی اصغر انصاری در گفتگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری شبستان با اشاره به اعتراض شماری از کارگران این منطقه نسبت به عدم پرداخت حقوق و دستمزد آن‌ها گفت: مطالبه کارگری در شهرهای صنعتی امری معمول است، بنابراین اعتراض کارگران در این شهر هم از قاعده مستثنی نیست، گاهی مطالبات درباره مزایا و حقوق صورت می‌گیرد و گاهی هم درخصوص امتیازات است.

 

امام جمعه شهر بابک (کرمان)  افزود: مدتی پیش شماری از کارگران شرکت مبین شهرباب، پس از چند روز اعتصاب و تجمع اعتراضی در مقابل فرمانداری و عدم پاسخگویی مسئولان، جهت پیگیری مطالباتشان به تهران سفر کردند که پس از پیگیری نهاد امامت جمعه و مسئولان استانی و کشوری، حقوق و دستمزد آنان پرداخت شد که پس از احقاق این مطالبه هم اینک شمار دیگری از کارگران به دنبال احیاء حقوق خود هستند.

 

امام جمعه شهر بابک خاطرنشان کرد: همچنین چندی پیش شماری از کارگران معدن سنگ آهن آریا جنوب زرند در استان کرمان نسبت به دستمزد کم و ساعت کار زیاد در معدن دست به تجمع زدند. کارگران در واقع معتقد بودند تناسب صحیحی میان ساعت کار و دستمزدشان برقرار نیست و با این میزان کار دستمزد کمی می‌گیرند. در مقابلِ مطالبه‌ یا کاهش ساعت کار یا افزایش دستمزد، کارفرما کارگران را تهدید به تعطیلی معدن کرده بودند که پیگیر مطالبات این عزیزان هم بودم.

 

وی ادامه داد: شرکت مادر تخصصی شرکتی است که صاحب سهام مهم شرکت‌های دیگر است و این اصطلاح عموماً برای شرکت‌هایی به کار می‌رود که کالا یا خدمت تولید نمی‌کنند؛ در عوض، هدف آن‌ها این است که با مالکیت سهام دیگر شرکت‌ها، گروهی از شرکت‌ها را تشکیل دهند.

 

وی خاطرنشان کرد: شرکت‌های هلدینگ منجر به کاهش ریسک صاحبان سهام می‌شوند، و همچنین می‌توانند به مالکیت و کنترل تعدادی از شرکت‌ها منجر شوند و در مقابل برخی شرکت‌ها هستند که به صورت اقماری و در همان راستا فعالیت‌های این شرکت‌ها را انجام می‌دهند که از نظر حقوق و دستمزد با هم اختلاف زیادی دارند.

 

حجت‌الاسلام انصاری خاطرنشان کرد: به دلیل همین اختلاف حقوق و دستمزد میان شرکت مادر و اقماری، کارگران شرکت آریا جنوب اعتراض داشتند، مبنی بر اینکه از نظر تحصیلات و رده کاری هر دو در یک سطح هستند، اما از نظر دستمزد بسیار فاصله دارند، از این رو درخواست داشتند که حقوق آن‌ها به درستی و کامل پرداخت شود که بنده هم پیگیر این موضوع از طریق نهاد امامت جمعه بودم و تا حدودی مطالبات آن‌ها پاسخ داده شد.

 

وی یادآور شد: در روزهای اخیر  شماری از کارگران شرکت معدن ایوجی که زیر نظر مجموعه شرکت مس کرمان قرار دارد، در خصوص حقوق و دستمزد و برخی امتیازات خود اعتراض داشتند. آن‌ها معتقدند که حقوق و کیفیت غذای مطلوب را دریافت نمی‌کنند، از این رو نهاد امامت جمعه همچون سایر پیگیری‌هایی که از مسئولان داشت، این موضوع را نیز پیگیری می‌کند تا به نتیجه مطلوب برسد.

 

 امام جمعه شهر بابک تصریح کرد: به همین منظور شماری از کارگران دست به تجمع زدند و برق کارخانه را قطع کردند و مدیر کارخانه به همین دلیل 1.5 میلیارد خسارت، ادعای دعوی و قوه قضائیه هم برای 5 نفر حکم بازدداشت ارائه کرد که با وساطت مسئولان این افراد اکنون از زندان آزاد شده‌اند. دادستان و فرمانده نیروی انتظامی را دعوت کردم و خواسته خانواده‌ها را به آن‌ها اعلام کردم، دادستان هم قول داد که موضوع را رسیدگی کند، اما باتوجه به اینکه برخی مشکلات امنیتی رخ داده، دادستانی کرمان خواستار بررسی بیشتر شده است، همچنین با رئیس اداره زندان و دادستان شهر بابک صحبت کردم که این مشکل حل شود  و امیدوارم که در روزهای آینده این عزیزان به آغوش خانواده خود بازگردند و مشکلات این دسته از کارگران هم برطرف شود.

کد خبر 1136202

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha