لزوم توسعه فرهنگی افزایش جمعیت / ۱۶ درصد جمعیت گیلان سالمند هستند

حیدرزاده با بیان اینکه توسعه فرهنگی و آموزشی افزایش جمعیت مورد توجه قرار گیرد گفت: ۱۳ تا ۱۶ درصد جمعیت گیلان را سالمندان تشکیل داده اند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از رشت، «آبتین حیدرزاده» امروز ( دوشنبه، ۲۰ دی ) در جمع خبرنگاران در همایش قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت اظهار کرد: بر اساس سرشماری‌های صورت گرفته، گیلان پیرترین استان کشور شمرده می‌شود.

 

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان با بیان اینکه آمایش جمعیتی مهمترین مقوله‌ای است که مورد توجه قرار دارد گفت: در این مورد پایش‌های لازم صورت می‌گیرد‌ و مهاجرت‌ها به گیلان بر اساس جذب نخبگان و جوانان انجام می‌شود.

 

حیدرزاده تصریح کرد: ۱۷۰ هزار خانوار مهاجر به استان گیلان شناسایی شده است که از استان‌های دیگر در این استان ساکن هستند.

 

وی ادامه داد: ۱۳ تا ۱۶ درصد جمعیت گیلان سالمند هستند و این آمار تا ۱۵ سال دیگر دو برابر افزایش خواهد یافت.

 

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان انجام فعالیت‌های مختلف فرهنگی در زمینه افزایش جمعیت در گیلان را مورد اشاره قرار داد و اظهارکرد: در قانون جوانی جمعیت فقط هدف افزایش جمعیت موردنظر نیست در این زمینه توسعه فرهنگی نیز مورد توجه قرار دارد.

 

وی اظهار داشت: حدود ۱۷ درصد جمعیت شرق گیلان، سالمند هستند اما غرب گیلان جمعیت جوان‌تری داشته و موالید در این منطقه بیشتر است.‌

 

حیدرزاده مراقبت از مادر و جنین و ارائه آموزش‌های لازم در این زمینه را از دیگر برنامه‌ها عنوان کرد و با تاکید بر اینکه با افزایش جمعیت از آداب، رسوم و قوم‌های این استان صیانت می‌شود ادامه داد: گیلان کمترین زاد و ولد را در کشور دارد.‌

 

وی ناباروری را یکی از پنج محور اصلی کاهش جمعیت در گیلان برشمرد و اضافه کرد: ۱۰ تا ۱۵ درصد زوجین گیلان دچار مشکلات ناباروری هستند.‌

 

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان افزود: در این راستا ۵۰۰ زوج نابارور روستایی شناسایی شده تا خدمات لازم به این زوجین ارائه شود.‌

 

وی با تاکید براینکه یکی از مشکلات جامعه سقط جنین است اظهار کرد: کاهش فرزند آوری ناشی از طرز تفکر و ایده‌های زندگی و ایرادها و مشکلات درون خانواده بوده و بخشی به بیرون از خانواده و استانداردهای بالای زندگی و شرایط اقتصادی و اجتماعی جامعه بر می‌گردد که در این زمینه بسیار تاثیرگذار است.

 

حیدرزاده خاطرنشان کرد: سقط جنین در گیلان و کشور بالاست و باید با ارائه مشاوره های لازم راهکاری برای جلوگیری از این امر اندیشیده شود.

کد خبر 1136219

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha