آگاهی جمعی، نوشداروی مبارزه ضد استعماری فلسطین در ۲۰۲۱

هر دستاوردی در مورد مسئله فلسطین به قدری آهسته و نامنظم اتفاق افتاده است که ارزیابی آینده به شدت دشوار شده است اما در سال ۲۰۱۲ آگاهی جمعی در سرزمین های اشغالی به وجود آمد که می توان آن را نوشداروی مبارزه ضد استعماری فلسطین دانست.

خبرگزاری شبستان،جهان اسلام: هر دستاوردی در مورد مسئله فلسطین به قدری آهسته و نامنظم اتفاق افتاده است که ارزیابی آینده به شدت دشوار شده است، به ویژه در چارچوب کشور یهود که می تواند یکی از خطرناک ترین ها در تاریخ اخیر و چالشی برای فلسطینی ها باشد.

ائتلاف حاکم هر موضوعی را که به مسئله فلسطین مربوط می شود مانند پایان دادن به اشغالگری یا تعیین راه حل تشکیل دو کشور، از نظر سیاسی مناقشه برانگیز می داند و آن را از دستور کار رسمی دور نگه می دارد.

دولت کنونی در رژیم صهیوینستی تلاش خود برای تقویت هدف ایدئولوژیک استعماری را پیش برده  و به ندرت با مخالفت هایی فراتر از لیست متحد عربی روبرو شده است.

با این حال، سال 2021 یک سال پر فراز و نشیب و پرحادثه بوده است. بسیج مردمی فلسطین در داخل سرزمین های اشغالی در سراسر مراکز قدرت طنین انداز شده و سیاست های خود را در قبال جنایات سازمان یافته به جریان انداخته است.

در عین حال، نبرد تاریخی ساکنان متطقه شیخ جراح در بیت المقدس  و قیام تاریخی ماه می گذشته در سراسر فلسطین آگاهی سیاسی جمعی که با اراده مردم تقویت شده را بیشتر کرده است.

فرار فلسطینی ها از زندان گیلبوآ در کنار بسیج مردمی حول احقاق حقوق زندانیان گواه بر این است که چگونه مردم فلسطین هنوز در هر کجا که هستند، امید ایجاد می کنند و امکانات را به وجود می آورند.

 

سیاهچاله سیاسی

اما فلسطینی ها تاوان این امید را با جان خود می پردازند. و رهبران سیاسی آنها نتوانسته اند از روزنه های ایجاد شده توسط بسیج عمومی برای پیشبرد مبارزات آزادیبخش ملی استفاده کنند. فرهنگ سیاسی فلسطین به سیاه چاله ای تبدیل شده است که هر دستاوردی را که مردم به دست آورده اند، می بلعد و در ازای آن چیزی ارائه نمی شود.

قتل نزار بنات، فعال برجسته فلسطینی در سال گذشته بر فقدان گزینه‌های دموکراتیک که می‌تواند تغییرات واقعی را برای فلسطینی‌ها ایجاد کند، صحه می گذارد.

به هر حال، تغییر واقعی نمی تواند صرفا از طریق جایگزینی افراد در پست های رهبری ایجاد شود. کل عرصه سیاسی، مدنی و جناحی فلسطین باید با بحران عمیق خود که محصول فرهنگ سیاسی حاکم و توازن قوا است کنار بیاید.

حفظ امید به امری بسیار پرهزینه‌تر برای فلسطینی‌ها تبدیل شده است، زیرا اشغال هرچه بیشتر شده است.

پیچیدگی بیشتر مسیر مقاومت، اتکای بسیاری از فلسطینی ها به اقتصاد اسرائیل برای اشتغال است، بدون هیچ حقوقی برای کارگران فلسطینی، و رقابت شدید بر سر مجوزهای کار در اسرائیل، که شبکه وابستگی را عمیق تر می کند.

آگاهی جمعی

هیچ نوشدارویی برای ایجاد تغییرات بنیادین در صحنه فلسطین به غیر از آگاهی جمعی وجود ندارد. حمایت مستمر فلسطینی ها از هر اقدام، مبارزه ای حیاتی  چه در بیت المقدس و چه در غزه، لید، حیفا یا رام الله است.

اینگونه بسیج ها در کنار اعتراضات در حمایت از زندانیان و سایر مسائل باید مورد حمایت قرار گیرند.

تحلیلگران می گویند که در مواقع بحران باید به نبردهای کوچک امید داشت  که در صورت پیروزی توسط کسانی که آنها را به راه می اندازند، می توانند فرصتی برای تحول ایجاد کنند.

رویدادهای جنون آمیز سال 2021 نشان داده است که مهم نیست بحران چقدر عمیق است، ابتکارات مردمی فلسطین همچنان می تواند جان تازه ای به مبارزه بدهد.

فلسطینی ها اکنون آگاهی جمعی  را به ویژه در میان جوانان تجربه می‌ کنند که می تواند ماموریت تاریخی استعمار زدایی را به انجام برساند.

اما در این راستا مردم فلسطین باید بارهای خود را در هر کجا که هستند به دوش بکشند، که می تواند همراه با جنبش همبستگی بین المللی فلسطین انجام شود.

محافل اطلاعاتی اسرائیل یک عبارت رایج را تکرار می کنند که تقریباً بدیهی شده است: اگر ما دیگر هیچ نشانه ای از یک انتفاضه مردمی را مشاهده نکنیم به دستاوردهایی رسیده ایم.

کد خبر 1136475

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha