بستری ۱۴ کودک مشکوک به کرونا در سانتر اطفال امیرکبیر

جمالیان از بستری ۱۴ کودک مشکوک به کرونا در سانتر اطفال مرکز آموزشی درمانی امیرکبیر اراک خبر داد.

سید «محمد جمالیان» با اشاره به بستری شدن  ۱۴ کودک مشکوک به ویروس کرونا در بیمارستان امیر کبیر اراک به خبرنگار خبرگزاری شبستان در اراک، گفت: ویروس کرونا در کمین همگان است و هیچ کس از خطر این ویروس در امان نیست.

 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی اراک با تاکید بر اینکه پایبندی به پروتکل های بهداشتی یک وظیفه همگانی است، افزود: با توجه به اینکه کنترل کودکان سخت است باید بیش از باقی افراد مراقب آن ها بود.

 

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر بیمار بزرگسال مبتلا به ویروس کرونا در این مرکز درمانی بستری نیست، خاطر نشان کرد: کلیه زیر ساخت های لازم جهت ارایه خدمات با کیفیت به کودکان وجود دارد.

 

بدون فوتی و شناسایی ۳۰ مورد مبتلا به کرونا ویروس در ۲۴ ساعت گذشته

 

جمالیان در ادامه با اشاره به اینکه بر اساس آخرین نتایج آزمایشگاهی در مورد بیماری کرونا ویروس ۳۰ مورد جدید ابتلا در ۲۴ ساعت گذشته شناسایی شده اند، گفت: بدین ترتیب تعداد موارد مبتلا به کرونا ویروس از زمان شیوع این ویروس تا کنون به ۱۰۶ هزار و ۳۰۲نفر رسیده است.

 

این مقام مسئول با بیان اینکه در ۲۴ گذشته ۳ مورد جدید بستری از مبتلایان به کرونا در بیمارستانهای استان مرکزی گزارش شده است، ادامه داد: ۲۷مورد بیماران جدید که شناسایی شده اند نیز به صورت سرپایی بوده اند که تا زمان منفی شدن جواب آزمایش و درمان نهایی در منزل قرنطینه شده اند.

 

جمالیان در خصوص تعداد فوتی های ناشی از ویروس کرونا نیز گفت: در ۲۴ ساعت گذشته مورد فوتی در اثر ابتلا به ویروس کرونا در استان مرکزی گزارش نشده است که با این حساب تعداد فوتی ها در اثر این بیماری در استان همان ۲ هزار و ۹۹۲ نفر می باشد.

 

حفظ سلامت وظیفه همگانی است

 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی اراک با تاکید بر اینکه سلامت افراد جامعه از اهمیت ویژه ای برخوردار است ، افزود: همه افراد جامعه و نهادها باید در راستای حفظ سلامت خود و سایرین تلاش کنند.

 

جمالیان با اشاره به اینکه رسیدن به جامعه ای سلامت محور،نیاز مند کار گروهی و تیمی است، ادامه داد: پیشگیری راه موثری در راستای حفظ سلامت جامعه است و علاوه بر آن هزینه های کمتری را در پی دارد.

 

وی با اشاره به به سویه اُمیکرون بیان کرد: خوشبختانه تا کنون که شرایط پایداری در کشور و استان حاکم است اما نباید از آن غافل شد چراکه با توجه به سرعت انتشار هر لحظه ممکن است به روزهای بحرانی و سخت گذشته بازگردیم.

 

این مقام مسئول با اشاره به اهمیت واکسیناسیون کرونا خاطر نشان کرد: واکسیناسیون در این راه، قدم بسیار مثبتی بوده و نشان داد با همکاری و کار گروهیمی توان بر این ویروس غلبه کرد.

 

تفرش در صدر جدول شهرستان های پوشش جمعیتی واکسیناسیون

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی اراک در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه میانگین پوشش واکسیناسیون در بین شهرستان های استان از 76 درصد در نوبت دوم و 86 درصد در نوبت اول فراتر رفته است، گفت: بر این اساس درصد پوشش واکسیناسیون تحت پوشش بالای 12 سال به ترتیب شهرستان های آشتیان (103%)،تفرش(101%)،و فراهان با 100،  درصد در نوبت اول و شهرستان های تفرش(91%)،آشتیان(90%) و زرندیه با 89 درصد در نوبت دوم بیشترین آمار را دارند.

 

جمالیان اضافه کرد: همچنین درصد شهرستان های استان در تزریق نوبت اول واکسن کرونا به این ترتیب است، زرندیه 97%،اراک،شازند و دلیجان و خمین هر کدام 95%،خنداب 92%،ساوه 91%،محلات 90 و شهرستان کمیجان 86 درصد.

 

وی خاطرنشان کرد: این درصد در زمینه ی پوشش دز دوم نیز به این ترتیب است:شهرستان های دلیجان و شازند با 85%،فراهان 87%،محلات 82%،خنداب 81%،اراک 86%،کمیجان 76% خمین 86% و ساوه نیز 82 %

 

این مقام مسئول اضافه کرد: درصد پوشش میانگین استانی در نوبت اول افراد بالای 12 سال بیش از 94% و در نوبت دوم 85 % است.

 

دکتر جمالیان افزود: همچنین درصد پوشش واکسیناسیون افراد بالای 18 سال  شهرستان های استان نیز مشخص شده که بر این اساس شهرستان های تفرش با 32%،شازند 29% و خمین 26%  سه شهرستان اول این مهم هستند.

 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: در شهرستان های دیگر نیز آمار واکسیناسیون دز سوم و یادآور نسبتا خوب است  اما نیاز است مردم و هم استانی های عزیز یاری کرده و سرعت واکسیناسیون دز سوم را بیش از پیش نمایند.

 

جمالیان اضافه کرد: در نوبت سوم 21%جمعیت تحت پوشش دلیجانی،25 %فراهان،24%محلات،خنداب 18%،کمیجان 17%،ساوه 19%،و22% جمعیت تحت پوشش شهرستان های آشتیان،کمیجان  و زرندیه با واکسن نوبت سوم و یادآور واکسینه شده اند.

 

گاز مونواکسید کربن 156 نفر را تا کنون مسموم کرده است

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی اراک با اشاره به اینکه مردم باید ایمنی را به درستی رعایت کرده و مراقب سلامت خود و خانواده باشند، گفت: فراگیری استفاده صحیح و مناسب از وسایل گرمایش برای همگان لازم است.

 

وی با اشاره به اینکه از ابتدای سال تا کنون 156 نفر توسط این قاتل نامرئی و بی بو مسموم شده اند، افزود: از این تعداد 108 نفر در محدوده ی شهری و 48 نفر در محدودی جاده ای بوده اند.

 

این مقام مسئول ادامه داد این در حالی است که در سال گذشته 295 نفر توسط گاز coمسموم شده اند که از این تعداد 217 نفر در محدوده ی شهری و 78 نفر در محدوده ی جاده ای بوده اند.

 

جمالیان با تاکید بر اینکه گاز منو اکسید کربن بی رنگ و بی بو است، خاطر نشان کرد: این گاز بر اثر احتراق ناقص تولید می‌شود به طوری که بخاری، آبگرمکن، شومینه و اجاق گازها به علت سیستم تهویه نامناسب (دودکش) عامل مسمومیت با گاز CO می شود .

 

وی گفت:سردرد، ضعف جسمانی، سرگیجه و بی قراری، تهوع و استفراغ، خمیازه کشیدن بیش از حد، کاهش دید، حالت خواب آلودگی شدید، کسلی، خستگی و کاهش قدرت عضلانی از جمله علایم اولیه مسمومیت در افراد است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی اراک گفت:  چنانچه افراد در این مرحله متوجه چنین علایمی شدند، با خارج شدن از فضای آلوده می‌توانند از پیشرفت مسمومیت پیشگیری کنند .

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک در پایان با اشاره به اینکه مونوکسید کربن (Carbon monoxide) گازی سمی است که بو و طعم ندارد، ادامه داد: نفس کشیدن آن باعث بدحالی شده و قرارگیری بیش از حد در معرض آن باعث مرگ خواهد شد.۲۳۴

کد خبر 1136710

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha