مساجد پاتوق همیشگی پاسخگویی به شبهات

مساجد قدمت بلندی در پاسخگویی به سوالات شرعی و دینی از گذشته تاکنون داشته اند و توسعه تکنولوژی مثل پاسخگویی شرعی و تلفنی هم بر کارکرد این حوزه تاثیر نداشته است.

خبرگزاری شبستان-اصفهان: پاسخگویی به سوالات شرعی و اعتقادی و دینی از جمله دغدغه های افراد متدین در دوره های مختلف بوده که افراد برای رفع این نیاز خود به کارشناسان دینی مراجعه و سوالات خود را می پرسیدند که مساجد مرکز هدف پاسخگویی بودند.

پاسخگویی به سوالات شرعی برای عموم مردم مطرح بوده و همواره بیان احکام نیز در مساجد و مقاطع مختلف زمانی مثل بین دو نماز، سخنرانی های مذهبی و یا مقطع خاص صورت می گرفت و همین اقدامات باعث شده بود تنور بیان قواعد شرعی داغ باشد.

این روزها نیز همین روال ادامه داشته و منابر مساجد محلی برای بیان احکام و اصول بوده و مردم هر محله هم می توانند سوالات خود را پرسیده و یا اینکه در زمان مشخص با مراجعه به دفتر روحانی مسجد سوال خود را مطرح کنند.

 

وجود رساله مراجع تقلید در مساجد نقطه عطفی برای گسترش این مفاهیم کارآمد در زندگی شده و همواره باید به این موضوع توجه شود چرا که مراکز دینی مرجع پاسخگویی به سوالات شرعی هستند.

برگزاری کلاس های آموزشی احکام  و عقاید از دیگر اقداماتی است که کانون های فرهنگی و هنری مساجد در راستای ترویج و پاسخگویی به سوالات شرعی انجام می دهند.

مساجد قدمت بلندی در پاسخگویی به سوالات شرعی و دینی از گذشته تاکنون داشته اند و توسعه تکنولوژی مثل پاسخگویی شرعی و تلفنی هم بر کارکرد این حوزه تاثیر چندانی نداشته است البته بیان احکام گاهی در برخی از نقاط کم رنگ شده اما باید این اقدام را تقویت کرد.

 

*مطالبه گری مردم برای بیان احکام

یکی از اقداماتی که مانع از فراموشی بیان احکام در مساجد خواهد شد موضوع مطالبه گری از روحانی مسجد در بیان این مسائل است.

اگر نمازگزاران به این مسائل توجه کنند و فرابگیرند در بسیاری از امور زندگی خود موفق بوده و مشکلات دینی را به دنبال نخواهد داشت که بخواهد بر دنیا و آخرت آنان اثر بگذارد.

امام جمعه اصفهان با اشاره به نقش فرهنگی و آموزشی مساجد گفت: بیان احکام و عقاید و اخلاق در مساجد ضرورت دارد و روحانیون و ائمه جماعت به این موضوع بپردازند.

آیت الله «سید یوسف طباطبایی نژاد« این مطلب را در کلنگ زنی مسجد بهارستان مورد تاکید قرار داد و افزود: امام جماعت پس از اقامه نماز مسجد را ترک نکند بلکه بیان احکام داشته باشد و سوالات شرعی را پساخ دهد.

وی ادامه داد: این موضوع و اقدام مهم را مردم از روحانیون مطالبه کنند و نگذارند به فراموشی سپرده شود.

*آموزش احکام نماز و اعمال یومیه به گروه های مختلف

آموزش احکام و عقاید علاوه بر پاسخگویی به سوالات شرعی اهمیت دارد و از طرفی گروه سنی نوجوانان به این موضوع نیاز بیشتری دارند تا در آستان سن بلوغ و تکلیف بتوانند به بهترین نوع نسبت به نیازهای زندگی خود رسیدگی کنند و سوالات خود را نیز بپرسند.

کلاس های آموزشی عقاید و اخلاق در این راستا در مساجد با محوریت امام جماعت مساجد انجام می شود که نهادهای فرهنگی هم طرح نامه هایی را با در نظر گرفتن ابعاد مختلف کاری پیشنهاد داده از این کار مساجد حمایت می کنند.

حجت الاسلام «مهدی گرجی« بر این موضوع تاکید کرد و گفت: خانواده ها فرزندان خود را به مساجد راهنمایی کنند تا اینکه علاوه بر حضور در این مراکز دینی و بهره گیری از خدمات فرهنگی و معنوی به سوالات دینی آنان نیز پاسخ داده شود.

این استاد حوزه و دانشگاه افزود: نوجوان با حضور در مساجد از جنبه های معنوی بهره مند شده و در مباحث دینی و اعتقادی را می آموزند از این رو باید زمینه این چنین اقداماتی تقویت شود.

طرح های فرهنگی مثل طرح نماز بنیاد خیریه فرهنگی المهدی اصفهان که همه سال برگزار می شود جز برنامه های شاخص در این حوزه است و البته بسیاری از کانون های فرهنگی و هنری مساجد نیز چنین طرح های مثل طرح پیوند مسجد، مدرسه و منزل هم در این خصوص موثر بوده است.

 

 *تولید محتوا شرعی از دل مساجد

توسعه تکنولوژی و فناوری های نوین زیرساختی برای توسعه فرهنگی و خدمات معنوی شده که ترویج آموزه های دینی از این روش محقق خواهد شد و بچه های مسجد با استفاده از روش های نوین در این امر کمک کنند.

وب سایت بچه های مسجد هم فرصتی است تا مدیران مسئول کانون ها نکات احکام شرعی مطرح در مسجد را از این شبکه اطلاع رسانی کنند.

کد خبر 1136744

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha