۹ اثر ناملموس استان بوشهر ثبت ملی شد

مسئول ثبت آثار اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان بوشهر گفت: ۹ اثر ناملموس استان بوشهر پس از پژوهش، پرونده‌سازی و دفاع در کمیته کشوری به ثبت ملی رسیدند.

به‌گزارش خبرگزاری شبستان در بوشهر سودابه معموری مسئول ثبت آثار اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان بوشهر با بیان اینکه استان بوشهر دارای فرهنگی غنی و کهن است گفت: بسیاری از آثار ناملموس آن برای ماندگاری در تاریخ باید شناسایی و ثبت شوند.

معموری افزود: نُه اثر ناملموس از جای‌جای استان بوشهر پس از پژوهش، پرونده‌سازی و دفاع در کمیته کشوری امروز به ثبت ملی رسیدند که شهروندان هم‌استانی نیز در شناسایی و پرونده‌سازی آن نقش مهمی داشتند.

وی اضافه کرد: «بازی کوس‌چال شهر اهرم»، «مهارت تهیه حلوای سیوهو(حلوای زیمون)»، «آیین سنتی عزای سرپایی(ایستاده) زنان بوشهری»، «مهارت تهیه غذای سنتی سُپخت»، «مهارت پخت غذای محلی کشکینه»، «مهارت پخت غذای محلی پلیله بندر کنگان»، «مهارت پخت غذای بومی و محلی ودام بندر کنگان»، «مراسم فال‌گشو» و «تعزیه زنان در تاسوعا و عاشورا در بوشهر» نُه اثر ناملموس استان بوشهر هستند که امروز در کمیته ثبت آثار در وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به ثبت ملی رسیدند.

معموری اضافه کرد: با ثبت ملی این ۹ اثر، شمار آثار ناملموس ثبت شده از استان بوشهر به ۸۹ رسید.

کد خبر 1136750

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha