کمالات انساني و شکيبايي حضرت ام البنین (س) را به شايستگي، بانوي بانوان کرده است

حجت الاسلام والمسلمین مقدم قوچانی گفت: فضايل اخلاقي، کمالات انساني، نيروي ايماني، ثبات و پايداري، شکيبايي و بردباري، بصيرت و دانايي، نطق و سخنداني حضرت ام البنین (س) را به شايستگي، بانوي بانوان کرده بود.

به گزارش خبرنگار گروه قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، پس از آنكه امير المؤمنين على بن ابى طالب (ع) به سوگ پاره تن و ريحانه رسول خدا محمد بن عبد الله صلى الله عليه و آله و سلم يعنى سرور زنان عالميان حضرت فاطمه زهرا عليها السلام شهيده راه ولايت و امامت نشست، برادرش عقيل بن ابى طالب را كه آشنا به انساب عرب بود، فرا خواند و از او خواست برايش همسرى از تبار دلاوران بر گزيند تا پسر دليرى براى مولا به ارمغان آورد كه سالار شهيدان حسين بن على عليه السلام را در كربلا يارى كند.

نام او فاطمه بود که بعدها پس از ازدواج با حضرت علي (ع) با کنيه‏ "امُّ البنين" (مادر پسران) مشهور شد. پدر و مادرش از خاندان بني کلاب از اجداد بزرگ حضرت محمد (صلي الله عليه و آله) بودند و داراي خوبي ها و صفات خانوادگي مشترک بودند فاطمه دختري پاکدل وباتقوا بود.

فضايل اخلاقي، کمالات انساني، نيروي ايماني، ثبات و پايداري، شکيبايي و بردباري، بصيرت و دانايي، نطق و سخنداني او را به شايستگي ، بانوي بانوان کرده بود. حزام بن خالد بن ربيعة بن وحيد بن کعب بن عامر بن کلاب پدر ام البنين است او مردي شجاع و دلير و راستگو بود که شجاعت از صفات ويژه اوست. وي از استوانه‏ هاى شرافت در ميان عرب به شمار مى ‏رفت و در بخشش، مهمان‌نوازى، دلاورى و رادمردى و منطق قوي مشهور بود.

با شهادت چهار فرزند ام‏ البنين (س) در کربلا، اين بانوي شکيبا، به افتخار مادر شهيدان بودن نائل آمد و درکنار همسر شهيد بودن، افتخاري ديگر بر صفحه افتخاراتش افزوده شد.

وقتي خبر شهادت فرزندانش به او رسيد، سرشک اشک از ديده فرو ريخت و با روحيه‏ اي قوي در اشعاري گفت: «اي کسي که فرزند رشيدم عباس را ديدي که همانند پدرش بر دشمنان تاخت، فرزندان علي عليه‏السلام همه شيران بيشه شجاعتند. شنيده ام بر سر عباس عمود آهنين زدند، در حالي که دست‏ هايش را قطع کرده بودند؛ اگر دست در بدن پسرم بود، چه کسي مي‏ توانست نزد او آيد و با او بجنگد؟»

 

به مناسبت سالروز وفات ام البنین (س) خبرنگار گروه قرآن و معارف خبرگزاری شبستان گفتگویی با حجت الاسلام و المسلمین «سیدعلی مقدم قوچانی» استاد حوزه و دانشگاه انجام داده است که در ادامه می خوانید.

 

درباره حضور ام البنین (س) در منزل حضرت علی (ع) و نحوه مواجهه ایشان با فرزندان حضرت فاطمه (س) توضیح دهید؟

حضرت علی (ع) تا زمان حیات فاطمه و پیامبر گرامی اسلام (س) ازدواج نکردند. امام علی (ع) بعد از شهادت حضرت فاطمه (س) با ام البنین ازدواج می کند. طبق روایات نام اصلی ام البنین، فاطمه است و زمانیکه به همسری حضرت علی (ع) درآمد. وقتی دید فرزندان حضرت فاطمه (س) با شنیدن اسم مادرشان ناراحت می شوند، فرمود مرا ام البنین صدا کنید و اسمش را تغییر داد.

 

فضايل اخلاقي، کمالات انساني، نيروي ايماني، ثبات و پايداري، شکيبايي و بردباري، بصيرت و دانايي، نطق و سخنداني حضرت ام البنین (س) را به شايستگي، بانوي بانوان کرده بود. حزام بن خالد بن ربيعة بن وحيد بن کعب بن عامر بن کلاب پدر ام البنين است او مردي شجاع و دلير و راستگو بود که شجاعت از صفات ويژه اوست. وي از استوانه‏ هاى شرافت در ميان عرب به شمار مى ‏رفت و در بخشش، مهمان‌نوازى، دلاورى و رادمردى و منطق قوي مشهور بود. خاندان اين بانو از خاندان‌هاى ريشه ‏دار و جليل‌القدر بود که به دليرى و دستگيرى معروف بودند و هر يک در بزرگي و شرافت به گونه اي مشهور گشته اند و ما جهت اختصار به برخي از ويژگي هاي آنان مي پردازيم. مورخان در مورد شرافت نسب ام البنين مي نويسند: «تاريخ پدران و دايي هاي ام البنين را به ما مي شناساند و ما دانستيم که آنان از سوارکاران شجاع عرب بوده و شرافت و آقايي (سيادت) آنها به حدي بوده است که حتي پادشاهان نيز به آن اذعان داشته اند.

 

 ام البنین (س) زمانیکه خبر شهادت پسرانش در واقعه کربلا را شنید چه کرد؟ 

ام البنین یک زن بسیار با محبت به اهل بیت (ع) و حسنین و فرزندان آن حضرت بود. حتی ام البنین وقتی شهادت فرزندان خود را در کربلا شنید، گفت: «اي کسي که فرزند رشيدم عباس را ديدي که همانند پدرش بر دشمنان تاخت، فرزندان علي (ع) همه شيران بيشه شجاعتند. شنيده ام بر سر عباس عمود آهنين زدند، در حالي که دست‏ هايش را قطع کرده بودند؛ اگر دست در بدن پسرم بود، چه کسي مي‏ توانست نزد او آيد و با او بجنگد؟»

 

علاقه عجیبی میان حضرت امام حسین (ع) و حضرت عباس (ع) وجود داشت. حضرت عباس (ع) وقتی صدای العطش  کودکان را در کربلا شنید، روانه فرات شد، فراتی که 4هزار نفر از آن محافظت می کردند. حضرت عباس 70 نفر را به درک واصل کرد و لشکر را متفرق ساخت و به کنار فرات رسید. خودش تشنه بود اما از نوشیدن آب امتناع کرد و فرمود چگونه من آب بنوشم درحالیکه امام حسین (ع) و فرزندانش تشنه هستند. اما دشمنان اجازه ندادند آب را به خیمه ها برساند. عمود آهنی را بر سر عباس زدند و حضرت عباس (ع) در اینجا برادرش امام حسین (ع) را صدا زد و گفت: اخی ادرکنی. در واقعه کربلا امان نامه ای برای حضرت عباس (ع) و سه برادرش ارسال شد  اما حضرت عباس فرمود از برادم حسین جدا نمی شوم.

 

گروهی از زنان شهر مدینه به درب خانه ام البنین رفتند. ام البنین گفت:« ای زنان اهل مدینه! من که در کربلا نبودم اما به من خبر دادند که فرزندان شما را شهید کرده اند. به من خبر دادند دست های حضرت عباس (ع) را از بدن جدا کرده اند. درحالیکه اشک می ریختند ادامه داد: من که در کربلا نبودم اما عمود آهنی را بر فرق عباس من زدند. عباسم شجاع بود. ای زنان اهل مدینه آن لحظه که عمود آهنی را بر فرق سر او زدند، دستی بر بدن نداشت. این مطالب را می گفت و اشک می ریخت. حتی نقل کرده اند در قبرستان بقیع چهار صورت قبر برای فرزندانش و یک صورت قبر برای امام حسین (ع) کشیده بود.

ابتدا به کنار قبر امام حسین (ع) می رفت و آنجا گریه می کرد و سپس کنار قبر فرزندانش می رفت. از ایشان پرسیدند چرا اول برای حضرت عباس گریه نمی کنید و اول برای امام حسین (ع) گریه می کنید. ام البنین در پاسخ گفت: اول برای امام حسین (ع) گریه می کنم چراکه مادر ندارد بعد برای بچه های خودم گریه می کنم.

 

بانوان جامعه اسلامی چگونه می توانند از سبک زندگی ام البنین (س) الگو بگیرند؟ 

حضرت ام البنین (س) مادری که چهار شهید داده است و علاقه عجیبی به فرزندان حضرت فاطمه (س) داشت. در عصر و زمانی که بعد از انقلاب، در دوران 8 سال دفاع مقدس، خانواده های زیادی شهید تقدیم انقلاب کردند. خوشا به حال خانواده هایی که فرزندانی تربیت کرده اند که در راه خدا به شهادت رسیده اند و این سرمایه بسیار بزرگی برای پدر و مادر است.

در حدیث نیز داریم که شهدا شفیع ما در آخرت قرار خواهند گرفت. همانطور که خداوند در آیه 169 سوره آل عمران می فرماید:« وَلا تَحسَبَنَّ الَّذينَ قُتِلوا في سَبيلِ اللَّهِ أَمواتًا بَل أَحياءٌ عِندَ رَبِّهِم يُرزَقونَ» (ای پیامبر!) هرگز گمان مبر کسانی که در راه خدا کشته شدند، مردگانند! بلکه آنان زنده‌اند، و نزد پروردگارشان روزی داده می‌شوند.»

در دومین سالگرد شهادت سردار شهید سلیمانی مردم یاد و خاطره این شهید بزرگوار و دیگر شهدا را گرامی داشتند بنابراین هدف، نیت، قیام، قعود و همه در راستای کارهای شهدا باشد و به منویات رهبر معظم انقلاب اسلامی گوش فرا دهیم و به فرموده امام راحل (ره) گوش به فرمان ولی فقیه شوید تا آسیبی به مملکت نرسد. بنابراین دشمن نمی تواند در کشور نفوذ کند چه برسد به آنکه بتواند ضربه بزند و تاکنون آنچه که دشمن سرمایه گذاری کرده و علیه ایران تبلیغاتی انجام داده است، همه با شکست مواجه شده است.

بانوان جامعه اسلامی با الگوگیری از اهل بیت (ع) فرزندانی تربیت کردند که در دوران 8 سال دفاع مقدس، در مبارزه با داعش در سوریه و عراق و در مقاومت لبنان حماسه ها آفریدند و فرمانده این رزمندگان سردار سلیمانی بود که در عراق، سوریه، افغانستان و یمن خدمات ارزنده ای انجام داد و خدا این مقام را به وی اعطا کرد.

 

سالروز وفات ام البنین (س) را چگونه باید گرامی بداریم؟ چرا این روز به نام روز تکریم مادران و همسران شهدا نام گذاری شده است؟ 

مردم عاشق اهل بیت (ع) هستند و برای اهل بیت (ع) فداکاری می کنند. در کشورمان مردم علاقه مند به خاندان عصمت و طهارت (ع) هستند و ما هر چه داریم از خاندان اهل بیت (ع) است. اطعام زیادی انجام شد و محافل و مجالس زیادی برگزار شد و مراجع عظام و به ویژه رهبر معظم انقلاب اسلامی ایام فاطمیه را گرامی داشتند. درباره فضائل حضرت فاطمه سخنرانی ها انجام شد.

سیزدهم جمادی الثانی روز وفات بانوی مکرم ام البنين (س) است. با شهادت چهار فرزند ام‏ البنين (س) در کربلا، اين بانوي شکيبا، به افتخار مادر شهيدان بودن نائل آمد و درکنار همسر شهيد بودن، افتخاري ديگر بر صفحه افتخاراتش افزوده شد.  ما کمتر درباره مادران شهید و مادر حضرت ابوالفضل و شهدایی که چندین فرزند خود را در راه خدا تقدیم کرده اند صحبت کرده ایم. در ایران هم مادرانی داریم که 4 و 5 شهید تقدیم انقلاب کردند.

همزمان با سالروز شهادت سردار سلیمانی، رهبر معظم انقلاب اسلامی فرمودند: حضور مردم در مراسم تشییع سردار سلیمانی منحصربه فرد بود.  مقام معظم رهبری در زمان اقامه نماز بر پیکر مطهر سردار شهید سلیمانی اشک ریختند و گریه کردند. سردار سلیمانی به منزله مالک اشتر زمان بود و رهبری علاقه خاصی به ایشان داشتند. ایشان عاشق اهل بیت (ع) بود. و به فرموده رهبری مردم خودجوش وارد میدان شدند و برای این شهید مراسم برگزار کردند که این امر ثمره اخلاص، هدف و نیت و حرکت، قیام و مبارزه و جهاد او برای خدا بود و خدا به این شهید عزت داد. حضور مردم در مراسم تشییع این شهید بی سابقه بود که این امر دال بر معنویت این شهید بود.

 

 

 

 

 

کد خبر 1136842

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha