برخورداری از استدلال های درست زمینه ساز  همراهی همیشگی با حضرت زهرا(س) است

حجت الاسلام غیاث گفت: کسی که درک درستی از مسائل داشته باشند جایگاه حضرت زهرا سلام الله علیها را بهتر و درست شناسایی می کند و زمینه برای همراهی مناسب تر با ایشان برای خود فراهم می کند.

خبرگزاری شبستان؛‌ گروه اندیشه: فلسفه دهه فاطمیه نشر و ترویج ویژگی‌های منحصر به فرد حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها و زنده نگه داشتن فرهنگ فاطمی و تبعیت از ایشان است. در ایام فاطمیه در دو ۱۰ روز مراسم عزاداری و روضه خوانی برگزار می‌شود و این مراسم قرن‌ها است که در تاریخ شیعه جریان دارد. امسال ایام فاطمیه اول یا (دهه اول) از روز چهارشنبه ۲۴ آذر شروع می‌شود و در روز شنبه ۴ دی پایان می‌یابد. (دهه دوم) فاطمیه نیز امسال از روز سه شنبه ۱۴ دی آغاز می‌شود و تا پنجشنبه ۲۳ دی ادامه دارد.

سبک زندگی حضرت فاطمه(س) باید آموخته شود. این شخصیت مربوط به 1400 سال پیش نبوده و قطعا می تواند نقش بسیار اثرگذاری در زندگی ما داشته باشد. ایام فاطمیه با بیست روز شهادت به جای یک روز، فرصتی است که مناقب، فضائل و حتی مصائب بی بی دو عالم گفته شود و مدحیه و مرثیه او خوانده شود تا مردم نسبت به وجود مبارک حضرت زهرا(س) آگاهی بیشتری پیدا کنند.

همزمان با ایام شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها خبرنگار گروه اندیشه خبرگزاری شبستان در گفت و گو های سلسله وار با حجت الاسلام رحمان غیاث، استاد علوم دینی و کارشناس برجسته مذهبی مباحثی با عنوان «با فاطمه (س) تا خدا» طرح کرده است که بخش چهارم گفت و گوی خبرگزاری شبستان با حجت الاسلام غیاث را در ادامه می خوانید:

 

حجت الاسلام غیاث برخورداری از استدلال های درست و احساسات به جا را زمینه ساز همراهی همیشگی با حضرت زهرا سلام الله علیها دانست و گفت: بهره مند شدن از هر چیزی در دنیا لوازمی دارد مثلاً برای بهره مند شدن از یک زمین باید آن را زیر کشت برد تا بتوانیم از وجود آن استفاده کنیم مثلا برای استفاده کردن از یک لامپ باید جریان برق را ایجاد کنیم. برای بهره مند شدن از یک کتاب باید آن را بخوانیم؛ بنابراین بهره‌مند شدن از هر چیزی یک لوازم و  مقدماتی دارد برای اینکه از وجود حضرت زهرا سلام الله علیها بهره مند شویم اولین لازمه‌اش این است که جایگاه خود را در عالم هستی پیوسته مورد توجه قرار دهیم.

 

این استاد علوم دینی افزود: ما سنگ نیستیم، چوب نیستیم، گل و گیاه و حیوان نیستیم ما انسان هستیم،‌ توجه به انسان بودن و حفظ این جایگاه زمینه را برای بهره مندی هر چه بیشتر و بهتره ما از شخصیت‌هایی همچون حضرت زهرا سلام الله علیها فراهم می کند یکی از نشانه های توجه به انسان بودن به کار انداختن خرد در کارها و حال هاست و نشانه به کار انداختن خرد و خرد ورزی انتخاب‌های درست است.

 

وی افزود: کسی اگر بخواهد از همراهی حضرت زهراسلام الله علیها بهره‌مند شود هنرش این نیست که بین درس خواندن و درس نخواندن درس خواندن را انتخاب کند بین نماز خواندن و نماز نخواندن نماز خواندن را انتخاب کند یعنی بین بد و خوب خوب را انتخاب کند بلکه باید بین خوب و خوب تر؛‌ خوب تر را انتخاب کند. یعنی در درس خواندن همیشه درس خواندن در شب امتحان درس خواندن را بین نماز خواندن اول وقت و فرادا و جماعت پیوسته بهتر را انتخاب کند و همیشه بین خوب و خوبتر زندگی کند.

حجت الاسلام غیاث گفت: اگر کسی عقلش را به کار انداخت و انتخاب‌های درست انجام داد باید انتخاب‌های درست داشته باشد. کسی که اهل انتخاب‌های درست است زمینه را برای ارتباط با شخصیت هایی مانند حضرت زهرا سلام الله علیها که اعمال و رفتارشان برخاسته از یک عقل بسیار والا و تربیت شده است فراهم می کند. همراهی با چنین عزیزانی آسان و روان خواهد بود اما کسانی که عقل شان را به کار نمی اندازند تجزیه و تحلیل هایی که از رفتارهایی حضرت زهرا(س) دارند شاید باعث تعجب باشد مثل داستانی که در بخش های قبلی تعریف شد که مربوط به درخواست آن خانم نیازمندی بود که از حضرت زهرا(س) در روز عروسی شان لباس شان را طلب کردند. برای بعضی ها عجیب است بعضی ها می گویند ما قرار است این لباس را به عنوان یادگاری نگه داریم ؛در چنین مواردی باید کاری را کرد که شخصیت آن فردی که تخریب شده تعمیر شود شخصیت خرد شده با یک بخشش خیلی بهتر و مناسب تر باید بازسازی شود.

 

این استاد علوم دینی تصریح کرد: نکته دیگر راه های ارتباطی ما با پیرامونمان است که باید کنترل شود یکی چشم هست و یکی گوش که ما سعی کنیم از این دو طریق اطلاعاتی را به دست بیاوریم تا ما را به سمت استعداد های درست و احساسات به جا سوق دهد یکی از مشکلات که برای انسان بوجود می آید و باعث می شود همراهی با شخصیت‌های الله علیها برایشان ناممکن و سخت بشود همین است که به خود اجازه می‌دهد هر اطلاعاتی را به هر شکلی بپذیرد که از طریق دیدن یا از طریق شنیدن اما اگر قرار است ما مثل اینها باشیم باید اصلاً نگاه کردن و گوش کردن برای ما مهم باشد.

 

حجت الاسلام غیاث ادامه داد: خیلی از انحرافاتی که امروز در عرصه‌های مختلف هست مثلا عرصه های سیاسی و اقتصادی متاسفانه برای این هست که ما به جای نگاه کردن، می بینیم و به جای گوش کردن، می شنویم و تحت تاثیر آن شنیدن ها و دیدن ها زندگی خود را سامان می دهیم این بدتر از هر نابسامانی هست.

 

وی گفت: تبلیغاتی که در خصوص لاغری وجود دارد را شما ببینید که حتی جان بعضی ها را به خطر می اندازند به بهانه زیبایی اندام و برای فرار از چاقی به مصرف داروهایی روی می آورند که زمینه از بین رفتن شان فراهم می‌شود و در جوانی از دنیا میرود چون مبنای ارتباط با اطراف دیدن و شنیدن بوده است، نه نگاه کردن و گوش دادن در نگاه کردن و گوش کردن اراده انسان مطرح است اما در شنیدن و دیدن اراده مطرح نیست. انسان همینطور که رد می شود خیلی چیزها را می شنوند و خیلی چیزها را می بیند اما باید بنا را بر گوش کردن و نگاه کردن بگذاریم.

 

حجت الاسلام غیاث گفت: زمان اجازه نمی‌دهیم هر اطلاعاتی به هر شکلی از طریق چشم یا گوش وارد زندگی ما شود طوری برخورد می کنیم که این اطلاعات به هویت انسانی ما آسیب نزند آسیب زدن آن به این شکل است که ما را به سمت استدلال های غلط ببرد به سمت احساسات بی جا ببرد، استدلال غلط یعنی برای چیزی که باید باشد انسان دلیل بیاورد که نباشد، مثلا برای چیزی که نباید باشد انسان دلیل بیارند که باید باشد، مثلاً برای کمک کردن به دیگران انسان باید ده ها دلیل بیاورد اما بسیاری برای کمک کردن به دیگران برای خود دلیل می آورند خود را از کمک کردن به دیگران محروم می‌کنند.

 

وی ادامه داد: یا احساسات خود را در دو چیز نشان می دهد؛ خنده و گریه؛ بعضی ها به خاطر اطلاعات نادرست در زندگی خود بی جا می خندند به چیزی که باید بگذریم می خندند به چیزی که باید بخندند می گریند مثلا به حال یک انسان ظالم که با جزای اعمالش روبرو شده بعضی ها ناراحت می شوند یا برعکس از خوشحالی بعضی ها مثلاً یک زن و شوهر بعضی از اطرافیان ناراحت می شوند خوب معلوم است استدلال های درستی در زندگی شان نیست احساسات درستی در بین شان وجود ندارد.

 

حجت الاسلام غیاث خاطر نشان کرد: مثلاً با رفع مشکل یک نیازمند و گرفتار خوشحال شویم قطعا همراهی با حضرت زهرا(س) می تواند ما را کمک کند مثلاً استدلال‌های غلطی که در بین جوان ها رواج دارد این است که برای توجیه رفتار خودشان به جوانیشان تکیه می کنند در حالیکه جوانی یک مقطعی از زندگی انسان است آن چیزی که همیشه بوده و هست و خواهد بود انسان بودن انسان است. انسان در رحم مادر هم هست انسان است؛ تازه به دنیا آمده انسان است، ۱۲۰ ساله هم باشد انسان است پس بنابراین توجیه ما برای رفتارها باید بر مبنای انسان بودن باشد.

 

وی اذعان کرد: همین معنا باعث می شود که حضرت زهرا سلام الله علیها در جوانی نماز شب را بر خواب ترجیح دهند؛ اما استدلال های غلط این که ما جوانیم و خسته و فلان کار را داریم آنها را از نماز شب محروم می کند خب کسی که درک درستی از مسائل داشته باشند جایگاه حضرت زهرا سلام الله علیها را بهتر و درست شناسایی می کند و زمینه برای همراهی مناسب تر با ایشان برای خود فراهم می کند.

 

حجت الاسلام خاطر نشان کرد: امیدواریم خداوند متعال در کنار به کار انداختن عقل و همراهی با استدلال‌های به جا استدلال های درست و به جا توفیق همراهی ما را با حضرت زهرا در زندگی بهتر و بیشتر فراهم کند.

 

کد خبر 1137034

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha