پروژه های آبخیزداری خطر وقوع سیلاب را به حداقل می رساند

حمزه احمدی گفت: پروژه های آبخیزداری خطر بروز سيلاب ها را به حداقل رسانده و خسارات ناشی از آنها را با کاهش پتانسيل سيل خيزی در حوزه شهرستان به دنبال داشته است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از جنوب کرمان، «حمزه احمدی» در حاشیه بازدید از حوزه آبخیز شهرستان فاریاب، گفت: حوزه آبخیز شهری فاریاب سال ۹۷ مطالعات آن انجام شده و عملیات اجرایی پروژه های آبخیزداری و احیایی آن نیز در این سال در دستور قرار گرفت.
 
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری جنوب کرمان افزود: در شهرستان فاریاب مجموعه ای از اقدامات آبخیزداری اجرا شده است و از سال ۹۷ تا سال ۹۹ پیشنهاد احداث ۵ سازه خاکی در ۸۰ هزار هکتار برای کنترل سیلاب داده شد که در این مدت ۴ سازه با اعتبار ۱۱ میلیارد تومان ساخته شده است.
 
وی بیان کرد: در پائین دست این حوزه در زمینی به مساحت ۵۰ هکتار عملیات نهال کاری انجام شده است و خوشبختانه با این اقدام شاهد سرسبزی و احیای عرصه منابع طبیعی هستیم.
 
احمدی ابراز کرد: در مجاور اجرای پروژه های آبخیزداری در ۵۰۰ هکتار عملیات هلالی آبگیر توام با بذرکاری انجام شده که به ذخیره روان آبها و نفوذ آب کمک کرده و همچنین بذور سبز شده اند.
 
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری جنوب کرمان ادامه داد: در گذشته شهر فاریاب با بارندگی ها همواره با تهدید وقوع سیلاب مواجه بود که این تهدید کمتر شد.
 
وی اظهار کرد: در بالا دست این حوزه نیز اقدامات آبخیزداری در حال اجرا است و امیدواریم با اقدامات و تکمیل پروژه های آبخوانداری و آبخیزداری تقریبا شهر فاریاب و روستاهای مجاور را از خطر سیلاب نجات دهیم.
 
احمدی اضافه کرد: معیشت عمده مردم فاریاب از طریق کشاورزی و دامداری تامین می شود و اجرای پروژه های آبخیزداری کمک شایانی به تغذیه سفره آب های زیر زمینی کرده و موجب رونق کشاورزی و دامداری شده است.
 
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری جنوب کرمان خاطرنشان کرد: امسال کل اعتبارات استانی ما در حوزه آبخیزداری در سطح هفت شهرستان ۸ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان است که به شهرستان فاریاب قریب ۱۱ میلیارد تومان اعتبار تخصیص یافته که این میزان اعتبار با ۳ سال قبل برابری می کند.
 
وی یادآور شد: پروژه های آبخیزداری خطر بروز سيلاب ها را به حداقل رسانده و خسارات ناشی از آنها را با کاهش پتانسيل سيل خيزی در حوزه شهرستان به دنبال داشته است.
 
احمدی خاطرنشان کرد: پيشگيری و کاهش اثرات خشکسالی با جلوگيری از هدر رفتن روان آب های سطحی، تغذیه سفره های آبهای زیر زمينی، افزایش سطح آبهای زیر زمينی، آب دهی قنوات و چشمه ها از مزایای پروژه های آبخیزداری است.
 
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری جنوب کرمان در خاتمه جلوگيری از فرسایش خاک حاصلخيز، کشاورزی، حوضه های آبخيز، تثبيت فعاليت های اقتصادی، اجتماعی و کشاورزی، ایجاد اشتغال، استمرار بخشيدن به اشتغال و جلوگيری از مهاجرت و عواقب سوء آن را از سایر اهداف اجرای پروژه‌ های آبخیزداری برشمرد.
کد خبر 1137078

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha