میزان جرایم مالی در فضای مجازی خراسان جنوبی ۸۰ درصد افزایش یافت

محمدپور گفت: در سال جاری بیشترین جرائم سایبری خراسان جنوبی مربوط به جرائم مالی با ۲۰ میلیارد ریال بوده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته بیش از ۸۰ درصد افزایش داشته است.

به گزارش خبرگزاری شبستان از بیرجند، سرهنگ «علی محمدپور» امروز (۲۳ دی) در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار کرد: از ابتدای امسال تاکنون میزان وقوع جرائم سایبری در خراسان جنوبی نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۴ درصد و کشف این جرائم نیز ۱۹ درصد افزایش داشته است.

 

رئیس پلیس فتا خراسان جنوبی گفت: در سال جاری بیشترین جرائم سایبری مربوط به جرائم مالی با ۲۰ میلیارد ریال بوده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته بیش از ۸۰ درصد افزایش داشته است.

 

وی با اشاره به پنج جرم اول استان در فضای مجازی ادامه داد: کلاهبرداری رایانه ای با ۵۰ درصد در رتبه اول، برداشت‌های اینترنتی غیر مجاز با  ۱۶ درصد رتبه دوم و هتک حیثیت و مزاحم‌های اینترنتی، هک سامانه‌ها و سیستم‌ها و در رتبه‌های بعدی قرار دارد.

 

محمدپور بیان کرد: در حوزه کلاهبرداری رایانه ای با وجود اطلاع رسانی های مکرر پلیس فتا و رسانه ها اما متاسفانه مردم رعایت نمی کنند و به صرف پایین بودن قیمت کالایی در برخی سایت ها اقدام به خرید و واریز وجه می کنند اما پس از آن دیگر کسی پاسخگوی آنان نیست.

 

رئیس پلیس فتا خراسان جنوبی با اشاره به اینکه مردم اگر در حوزه جرائم سایبری دچار ضرر و زیان شدند باید در اولین فرصت به پلیس فتا مراجعه داشته باشند تا اقدامات اولیه از جمله مسدودسازی حساب کلاهبرداران انجام شود، افزود: سال گذشته مرکز فوریت های سایبری در سطح استان با شماره ۰۹۶۳۸۰ راه اندازی شده  است.

 

وی با اشاره به برداشت های اینترنتی غیرمجاز، تصریح کرد: متاسفانه هم استانی ها شناخت به درگاه اصلی سایت ها ندارد و با اتصال به درگاه های جعلی،بلافاصله حساب بانکی آنان تخلیه می شود.

 

رئیس فضای تولید و تبادل اطلاعات خراسان جنوبی از نوجوانان و جوانان و بانوان درخواست کرد اطلاعات شخصی خود را در فضای مجازی بارگذاری نکنند تا مورد سرقت و ایجاد مزاحمت و درخواست های نامشروع قرار نگیرت و افزود: همچنین از دانش آموزان هم استدعا داریم که موضوعات مرتبط در این حوزه را به والدین خود منتقل کنند و والدین هم با برخورد منطقی فرزندان خود را همراهی کنند تا مورد سوء استفاده در فضای مجازی قرار نگیرند.

 

محمدپور از اجرای پویش کودکان سایبری در هفته آینده خبر داد و گفت: در این پویش به موضوعات مرتبط با کودکان از قبیل کودکان و اعتیاد اینترنتی، شکاف دیجیتال والدین و کودکان، اصول والدگری در فضای مجازی، کودکان و ایمنی در آموزش مجازی، پیشگیری از آسیب‌های روحی و روانی و همچنین ایجاد مسئولیت‌پذیری اجتماعی در قالب انتشار محتواهای آموزشی در رسانه‌های نوین، حضور در رسانه ملی، انتشار هشدارهای پلیسی در وب‌سایت پلیس فتا و خبرگزاری‌های کشور پرداخته خواهد شد.

 

وی با بیان اینکه در اجرای پویش کودکان سایبری برای هرروز به یک موضوع به‌صورت ویژه پرداخته خواهد شد، عنوان کرد: برای این پویش در روز اول با محوریت کودکان سایبری، والدگری در فضای مجازی، روز دوم با محوریت کودکان سایبری، آموزش مجازی، روز سوم با محوریت کودکان سایبری، مسئولیت اجتماعی، روز چهارم با محوریت کودکان سایبری، نقض حریم خصوصی، روز پنجم با محوریت کودکان سایبری، اعتیاد اینترنتی، روز ششم با محوریت کودکان سایبری، بازی‌های رایانه‌ای و روز هفتم هم با محوریت کودکان سایبری، پلیس فتا حامی کودکان در فضای مجازی اقداماتی برنامه‌ریزی‌شده است.

 

رئیس پلیس فتا خراسان جنوبی به صفحه کودک در سایت پلیس فتا به آدرس https:‌//cyberpolice.ir/cyberkids  اشاره کرد و گفت: هموطنان گرامی بخصوص والدین و فرزندان گرامی می توانند با مراجعه به صفحه مذکور و عضویت در آن از آخرین اخبار و اطلاعات مرتبط با کودک و همچنین آسیب ها و تهدیدات فضای مجازی بر کاربران مطلع شوند.

 

وی خاطرنشان کرد: کانال پلیس فتا در اپلیکیشن شاد به آدرس shad.ir/policefata و سایت پلیس فتا به آدرس cyberpolice.ir مرجعی کامل از اخبار، اطلاعات و آموزش‌های سایبری بوده و کاربران با مراجعه به آن‌ها می‌توانند راهنمایی‌های لازم را دریافت نمایند.

 

محمدپور به کلاهبرداری با ارسال پیامک سامانه قضایی و سامانه املاک برای تعیین تکلیف واحدهای مسکونی خالی اشاره کرد و افزود: پیامک ها قوه قضاییه فاقد لینک است و هزینه ای دریافت نمی کنند بنابراین اگر در پیامکی لینک معرفی شد برای کلاهبرداری و جعلی است.

 

 

 

کد خبر 1137147

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha