رمان تصویر آخر یک نگاه جامعه شناسانه به مخاطب می دهد

کتاب تصویر آخر با حضور نویسنده و کارشناس برنامه و با مشارکت کانون ادبی سلام روز ۲۷ دی ماه در فرهنگسرای گلستان رونمایی شد .

 

به گزارش خبرگزاری شبستان و به نقل از روابط عمومی مراکز فرهنگی هنری منطقه 8، لیلا دارابی نویسنده کتاب "تصویر آخر"در ابتدای این مراسم گفت: رمان" تصویرآخر" چهارمین رمانم ودر عین حال اولین رمانم در حوزه نوجوان می باشد با توجه به ارتباطی که با کودکان اوتیسمی و خانواده های آنان داشتم و از نزدیک با مشکلات آنان برخورد داشتم و رنج خانواده های آنان را درک می کردم در این کتاب بیشتر خانواده های بیمار اوتیسمی مورد توجه قرار گرفته است .

سخنران دوم نشست معصومه انصاریان نویسنده و منتقد کتاب کودک و نوجوان درباره این کتاب عنوان کرد: شروع داستان ما با یلدای 17 ساله می باشد و ما در یک موقعیت بسیارپیچیده با او آشنا می شویم و این باعث می شود که بتوانیم بهتر اورا درک کنیم .

وی بعد از معرفی مختصری ازکتاب اشاره کرد: اوتیسم در هر جامعه ای ممکن است باشد ولی اینکه آن جامعه چه نگاهی به این پدیده دارد مهم است و این داستان یک نگاه جامعه شناسانه به ما می دهد.

 

وی افزود: یکی از ویژگی های خوب این رمان دادن آگاهی به مردم و تقویت نگاه جامعه شناسانه و مردم شناسانه آنان است. نویسنده برای باز کردن گره های ذهنی خود دست به جستجو می زند چیزی که مهم است اینست که اوتیسم تمام افراد خانواده را درگیر کرده و آسیب می زند و مهمترین چیزی که باید بپذیریم اینکه اوتیسم یک بیماری است که تا آخر عمر همراه نوجوان قصه است و باید با خانواده این بیمار همدردی کنیم .

 

انتخاب موضوع داستان نشان دهنده تعهد اجتماعی بالای نویسنده است

 

وی در ادامه گفت: نثر داستان شیرین، ساده و سلیس بوده و جای تحسین دارد و انگیزه ای که ازروایت داستان وجود دارد نمایانگرعجین شدن نویسنده با موضوع داستان می باشد و اینکه با تمام وجود آن را درک کرده و این نشان دهنده تعهد بالای اجتماعی نویسنده می باشد پیام داستان این است که نگاه شخصیت های داستان نسبت به اوتیسم تغییر می کند و این تغییرات به علت تغییر نگاهشان است و یک خانواده گسسته را به خانواده منسجم تغییر می دهد .

 

اوتیسم یک بیماری نیست بلکه اختلال است

 

در بخش دیگری از این نشست مهشید بلک کارشناس ارشد واحد آموزش و پرورش اوتیسم گفت: اوتیسم اختلال رشدی و عصبی است که در سه سال اول زندگی به وجود می آید و یک بیماری نیست بلکه اختلال است اوتیسم علت خاصی ندارد و نمی توان از اوتیسم بر خلاف اختلالات یا بیماری های دیگر نقشه ای در آورد.

وی افزود: بچه های مبتلا به اوتیسم علایق محدودی دارند و ثبات و قانون را دوست دارند و علاقمند به چالش نیستند بلکه یکنواخت و روتین هستند ولی می توانند از طریق نقاشی هایشان با ما صحبت کنند.

این کتاب هم برای جامعه درمانگر و هم همه اقشار جامعه بسیار مفید است و نکات آموزشی خوبی به خواننده ارائه می دهد.

در انتهای برنامه کتاب"تصویرآخر" با حضور رییس کتابخانه گلستان، نویسنده و کارشناس برنامه رونمایی شد.

کد خبر 1138778

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha