همکاری های تجاری ایران و عراق| از حمایت ویژه مجلس شورای اسلامی تا آمادگی سفارت برای کمک به فعالان اقتصادی

همایش تجاری مشترک ایران و عراق به میزبانی رئیس اتحادیه اتاق‌های بازرگانی عراق و گروهی از تجار عراق برگزار شد و تفاهم‌ نامه‌ای به‌ منظور راه‌اندازی مرکز داوری مشترک بین دو کشور به امضا رسید.

به گزارش خبرگزاری شبستان از کرمان و به نقل از روابط عمومی دفتر ارتباطات مردمی نماینده مردم کرمان و راور در مجلس؛ دکتر محمدرضا پورابراهیمی، در همایش تجاری مشترک ایران و عراق اظهار کرد: راهبرد جمهوری اسلامی ایران، تقویت بخش خصوصی است و حضور این بخش می‌تواند به پیشرفت کشور کمک کند. 

 

 


رییس کمیسیون اقتصادی مجلس افزود: با اقدامات خوبی که از سوی اتاق ایران انجام شده، پیشرفت فعالیت‌های بخش خصوصی محسوس بوده است و در حال حاضر اصلاح قانون اتاق در مجلس ایران در حال بررسی است و در این قانون هم به دنبال افزایش ظرفیت بخش خصوصی برای توسعه همکاری با همسایگان و سایر کشورها هستیم. 

 

 

وی با بیان اینکه همکاری با عراق از حمایت ویژه مجلس ایران برخوردار است؛ افزود: امیدوار هستیم به‌ زودی تجارت ۲۰ میلیارد دلاری که از سوی رئیس اتاق ایران به‌عنوان هدف همکاری‌های دو کشور مطرح شد، در دسترس قرار بگیرد.

 

 

پورابراهیمی ادامه داد: آمادگی داریم تا تقویت همکاری‌ها و انتقال تجارب در بخش صنعت را با عراق دنبال کنیم و پیشنهاد مشخص ما، تشکیل شرکت‌های مشترک سرمایه‌گذاری است که البته باید مشکلات آن در عراق برطرف شود و در این راه می‌توان پیش‌نویس متن توافق‌نامه همکاری‌های صنعتی را میان دو کشور دنبال کرد و تا یک ماه دیگر متن نهایی در ایران امضا شود.

 

 

وی پیشنهاد داد: ایران می‌تواند در عراق به تولید کالا بپردازد تا هم نیاز این کشور را تأمین کند و هم صادرات از عراق به کشورهای دیگر مثل سوریه را از این طریق دنبال کنیم.

 

 

عبدالرزاق الزهیری، رئیس اتحادیه اتاق‌های بازرگانی عراق ضمن خوشامدگویی به هیئت ایرانی گفت: پیوندهای فرهنگی میان ایران و عراق و همچنین ۱۴۰۰ کیلومتر مرز مشترک پشتوانه بزرگی برای توسعه روابط اقتصادی بر اساس منافع مشترک است و میزان تجارت عراق رقم بزرگی است که امیدواریم ایران سهم بزرگی از آن داشته باشد.

 

 

 

میرحسینی، معاون سفارت ایران در عراق نیز در این نشست، تقویت روابط ایران با همسایگان را سیاست راهبردی جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد و گفت: ظرفیت‌های مکمل زیادی در حوزه تجارت و سرمایه‌گذاری مشترک وجود دارد و لازم است ظرفیت‌های حضور شرکت‌های ایرانی در همه استان‌های عراق فراهم شود.

 

 

وی تأکید کرد: سفارت ایران در بغداد آمادگی دارد تا هرگونه کمک به تجار و فعالان اقتصادی دو کشور را در جهت توسعه روابط دو کشور انجام دهد.

 

 

یحیی آل اسحاق، رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق اعلام کرد: با وجود تأکید همه‌ جانبه بر توسعه روابط دو کشور، مشکلاتی در اجرا وجود دارد که باید در میدان عمل به آن توجه شود.

 

 

در پایان این همایش که به میزبانی عبدالرزاق الزهیری رئیس اتحادیه اتاق‌های بازرگانی عراق و گروهی از تجار عراق برگزار شد، تفاهم‌نامه‌ای به‌منظور راه‌اندازی مرکز داوری مشترک بین دو کشور به امضا رسید.

کد خبر 1138846

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha