هنر و ادبیات باید همچون سلاحی برای تقویت روحیه مردم فلسطین به کار رود

مجتبی رحماندوست، عضو پیوسته فرهنگستان هنر، در حمایت از مردم غزه، هنر و ادبیات را سلاحی برای تقویت روحیه مردم فلسطین و بازپس‌گیری خاک اِشغالی دانست.

 

به گزارش خبرگزاری شبستان و به نقل از روابط‌عمومی فرهنگستان هنر، «مجتبی رحماندوست»، عضو پیوسته فرهنگستان هنر، درگفت‌وگویی که به مناسبت 29 دی روز غزه انجام داد با مقدمه‌ای از مقاومت این مردم سخن آغاز کرد و گفت: مردم سرزمین فلسطین سال‌ها برای کشور خود تلاش کردند و امروزه، مردم دنیا در حقانیت مبارزات مردم غزه شک ندارند. اگر کشوری به کشوری دیگر لشکرکشی کند، ممکن است میان جهانیان اختلاف نظر پیش بیاید که حق با کدام طرف است. ولی وقتی مردمی از خانه‌هایشان بیرون شوند، حق با آنهاست، مسلمان و مسیحی و یهودی و پیر و جوان هم فرق ندارد، دشمن آنجا را اشغال کرده است.

او در همین زمینه ادامه داد: البته مردم غزه توانستند کشورشان را از اِشغال دربیاورند اما هیچ گونه اختیاری از خود ندارند و همیشه زیر آتش‌اند. نه ارتش دارند، نه امکان ارتباط برایشان در دو سوی غزه و کرانه باختری مقدور است. تمام راه‌های ارتباطی‌شان مسدود است و تنها راه ارتباط زمینی آنها مرز «رفح» با کشور مصر است که تردد در این راه نیز تحت نظارت اسرائیل است. مصر حتی به رهبر حماس هم که دو سال پیش از کشور خارج شده اجازه نمی‌دهد که وارد وطنش شود. مردم غزه‌ دشمن را از اینکه بتواند سراسر فلسطین را اِشغال و آنها را از سرزمین مادری‌شان دور کند کاملاً مأیوس کرده‌اند.

رحماندوست از مقدمه سخنان خود چنین نتیجه گرفت: اگر مردمی بخواهند دشمن را از کشور خود بیرون کنند، نیاز به تسلیحات و کار تبلیغاتی دارند. تسلیحات مربوط به کشورهایی است که می‌توانند در اختیار مردم فلسطین قرار دهند، اما کار تبلیغاتی استفاده از زبان هنر است. بنابراین، اگر آثار هنری و ادبی مرتبط تولید شود، قطعاً در دفاع از حق محض است و کسی در این حقانیت شکی ندارد.

او هنر را سلاحی برای بیان ظلم، و راهی برای تقویت روحیه مردمان غزه دانست و گفت: یکی از راه‌های حمایت مردم مظلوم فلسطین زبان و بیان هنری است. تمامی هنرمندان، در تمامی عرصه‌ها، از سال‌های قبل از انقلاب اسلامی، این حمایت را با روایت‌های هنری انجام می‌دادند و این حمایت‌ها دشمن را مأیوس کرد و روحیه مبارزه به مردم فلسطین داد و مردم غزه، که روزی با سنگ مبارزه می‌کردند، امروزه، با سلاح‌های پیشرفته‌ای که خود می‌سازند به دفاع می‌پردازند و امید به پیروزی هم فراوان شده است.

عضو پیوسته فرهنگستان هنر حمایت‌های هنری و تبلیغاتی در جهت تقویت روحیه مردم غزه را بهترین نوع حمایت دانست و گفت: زبان هنر یکی از سلاح‌های حمایت و تقویت روحیه مردم فلسطین است و هنرمندان می‌توانند با آثاری که خلق می‌کنند به تقویت روحیه مردم فلسطین، برای بازپس‌گیری سرزمین اِشغالی، کمک کنند.

 

او در همین زمینه خاطرنشان کرد: ما آثار بسیاری از هنرمندان متعهد خود در بیان رنج‌های مردم فلسطین داریم. کمتر هنرمند متعهدی را می‌توان یافت که حداقل تک‌اثری با موضوع فلسطین خلق نکرده باشد. خصوصاً، در زمینه شعر و ادبیات داستانی که گونه‌ای از هنر است. در دیگر زمینه‌ها نیز این آثار را می‌توان یافت. سینما، نمایش، موسیقی، هنرهای تجسمی و دیگر هنرها، هر کدام، بیان خود را درباره مردم مظلوم در چند دهه اخیر داشته‌اند، اما زمانی می‌توان به رضایتمندی رسید که این حمایت‌ها به ثمر رسیده باشد و به آزادی این کشور منجر شود.

 

مجتبی رحماندوست در پایان سخنان خود، ابراز امیدواری کرد که استفاده از شبکه‌های مجازی، سخنرانی‌ها و مقالات در جهت تبلیغات و بیان‌های هنری بتواند روحیه مردم فلسطین را تقویت کند تا آنها بتوانند سرزمین خود را بازپس گیرند.

کد خبر 1139097

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha