بی ادبی بزرگترها پایه های ادب را سست می کند/ پرهیز از تمسخر و ناسزاگویی برای شوخی

آیت الله العظمی مظاهری با اشاره به ضرورت حفظ ادب گفت: بی ادبی بزرگترها مثل پدر و مادر و معلمان نسبت به افراد کم سن و سال به پایه های ادب آسیب می زند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از اصفهان، آیت الله العظمی «حسین مظاهری» در درس اخلاق هفتگی مجازی به ادب به عنوان یک فضیلت مهم اجتماعی اشاره کرد و اظهارداشت: در جامعه ما ابعادی از این موضوع در رابطه اجتماعی و ارتباط با دیگران فراموش شده است.

رئیس حوزه علمیه اصفهان افزود: روابط بین پدر و مادر با همدیگر و فرزندان استاد و معلم با دانش آموز در گسترش ادب موثر است بی ادبی بزرگترها مثل پدر و مادر و معلمان نسبت به افراد کم سن و سال به پایه های ادب آسیب می زند.

وی ادامه داد: معلم و استاد نباید با دانش آموز و دانشجوی خود به تندی حرف بزنند که این موجب کاهش محبت آن ها و تاثیر گذاری در آموزش می شود و تدریس با خوبی و آرامش و به دور از خشم از حقوق شاگرد محسوب می شود.

آیت الله العظمی مظاهری با بیان اینکه پدر و مادر در برخورد با همدیگر و تربیت فرزندان باید با ادب عمل کنند، تصریح کرد: فرزندان نوع رفتار بزرگتر ها را مشاهده و از آن الگوگیری می کنند.

 

وی اضافه کرد: مرد و زن در صدا کردن همدیگر باید با ادب باشند و نباید مرد زن های دیگر را به رخ همسر خود بکشد که این گناه بوده و آسیب زیادی دارد.

رئیس حوزه علمیه اصفهان با اشاره به اینکه در تربیت فرزندان باید مراعات سن و سال آن ها را داشت، تصریح کرد: تمسخر فرزندان و بی ادبی نسبت به آنان باعث عقده ای شدن و مشکلات روحی می شود که همین مسائل باعث خسارت به طائفه و آبرو ریزی خواهد شد.

وی با اشاره به سوره لقمان و نوع نصیحت های آن گفت: این گونه رفتار تربیتی در اثرگذاری بیشتر خواهد بود و ادب را بین بین دختر و پسر افزایش می دهد.

 

آیت الله مظاهری با بیان اینکه توهین به فرزندان توسط پدر و مادرها که بر اثر عصبانیت رقم می خورد گناه بزرگی دارد، اذعان داشت: اهانت به دیگران اعلام جنگ با خداوند است و باعث ترویج بداخلاقی و بی ادبی خواهد شد.

وی یادآورشد: فرزندان هم حق بی ادبی نسبت به پدر و مادر خود و بزرگترها را نداشته و باید در همه شرایط رعایت حال و احوال آنان را داشته باشند.

 

*پرهیز از تمسخر و ناسزاگویی برای شوخی

مرجع تقلید عالم تشیع با اشاره به اینکه برخی از افراد در روابط دوستانه و صمیمت خود نسبت به همدیگر بی احترامی می کنند، افزود: تمسخر و ناسزاگویی برای شوخی جایز نیست و باید این گونه رفتارها اصلاح شود.

وی فرمایش پیامبر اکرم(ص) که «دورترین افراد از نظر شباهات به من افراد بخیل و بدزبان و فحاش هستند«، را قانونی برای رعایت ادب در هر شرایطی بیان کرد.

استاد اخلاق حوزه علمیه با بیان اینکه در هر شرایطی و نسبت به همه گروه های سنی باید ادب رعایت شود، یادآورشد: افراد بزرگتر بیشتر از ما کار خیر کرده اند و افراد کوچکتر کمتر گناه کرده و افراد همسن را هم از گناهکار بودنش مطمن نیستیم پس باید در همه حال ادب رعایت شود.

کد خبر 1139820

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha