پرورش استعدادها در جوار مسجد/ اینجا نوجوانان و جوانان شور و شعور حسینی را می‌آموزند

تعدادی از نوجوانان و جوانان دور استادشان که از مداحان خوش صدا و کاربلد خراسان جنوبی است جمع شدند تا از همین الفبای مداحی، کار را طبق اصول و حرفه ای پیش ببرند.

خبرگزاری شبستان – خراسان جنوبی؛ ستایشگری اهل بیت علیه السلام یکی از کارهای پرفضیلت و موثر است که از دیرباز مورد تقدیر بزرگان دین اسلام بوده است. دعبل خزاعی می‌گوید: «بر مولایم علی بن موسی الرضا علیه السلام در ایام محرم وارد شدم. دیدم حضرت ناراحت حزین است و اطرافیانش نشسته اند. وقتی که مرا دیدند، فرمودند: خوش آمدی، ای دعبل! دوست دارم اشعاری بخوانی، زیرا این ایام، روزهای حزن و اندوه ما اهل بیت است. ای دعبل! هر کس بر مصیبت های ما اهل بیت(علیه السلام) بگرید یا بگریاند، اجر و مزد او بر خدا است. هر کس قطره ای اشک بریزد، با ما محشور خواهد شد و هر کس بر مصیبت های حسین علیه السلام بگرید، خداوند گناهان او را می آمرزد. سپس حضرت بلند شد و پرده ای زد و زنان پشت پرده نشستند و فرمود: ای دعبل! برای حسین علیه السلام مرثیه بخوان. تو یاور ما و مدح کننده ما هستی. پس تا می توانی از یاری ما کوتاهی نکن». بحارالانوار ج 45 ص 257

 

امروزه به برکت انقلاب اسلامی، مداحان زیادی در کشور پرورش یافتند که می توانند جلسات متعدد شادی و عزای اهل بیت (علیه السلام) را به نحو مطلوب اجرا کنند، اما آنچه که می تواند بر نمک مجالس اضافه کند، بروز بودن مداحان و اطلاعات زیاد آنها در کلاس صدای زیبا و اخلاص است.

 

مقام معظم رهبری می فرمایند: «وظیفه و مسئولیت بزرگ جامعه ی مداح این است که مطالبش پُرمغز و پُرمحتوا باشد و به شیوه ی درست این را اداره کند؛ هم در مصیبت و مدایح، و هم در عزا و جشن. باید مطالب با شکل‌های مختلف و در قالب‌های مختلف بیاید.»

 

خراسان جنوبی یکی از استان‌هایی است که افراد خوش صدا و مداحان زیادی دارد که خیلی از این افراد که امروز در مرکز استان اسم و رسمی در مجالس اهل بیت(علیه السلام) برای خود پیدا کردند، روزی در کلاس های مداحی، مداحان سرشناس و پیرغلام اهل بیت علیه السلام شرکت داشتند.

 

کربلایی «مهدی سبزه کار» از مداحان به نام و صاحب سبک استان است که حالا در راستای ترویج فرهنگ اهل بیت علیهم السلام و پرورش نوجوانان و جوانان علاقه‌مند به مداحی در استان اقدام به برگزاری کلاس مداحی کرده است، عصر جمعه های هر هفته در مسجد امام صادق (علیه السلام) قرار همیشگی نوجوانان و نونهالان برای آموختن مداحی است.

 

 

ساعت حدود 18:30 دقیقه است که برای تهیه گزارش به مسجد امام صادق(علیه السلام) می‌رویم، حدود 40 نفری از مداحان جوان، نوجوان و نونهال شهر دور هم با رعایت فاصله گذاری اجتماعی حلقه زدند و در حال آموختن صوت و لحن قران هستند، طبق تاکید اساتید کسی که مداحی را می‌خواهد خوب دنبال کند باید علاوه بر اخلاص و صدای خوب، دستگاه‌های موسیقی در قرائت قرآن را هم خوب بشناسد، یا به بیان دیگر یک قاری تقریبا متوسط هم باشد.

 

مداحان جوان شعر پر محتوا زیاد حفظ کنند

این جلسه کلاس مداحی مسجد امام صادق(علیه السلام) یک مهمان ویژه هم دارد، آقای «سعید صباغی» از مداحان پیشکسوت و بزرگ استان که سال‌ها در خانه اهل بیت (علیه السلام) نوکری کرده است، حاج سعید از مداحان بزرگ و خوش صدای استان است که خود، چندین سال قبل کلاس های مداحی زیادی برگزار کرده و خیلی از مداحان کاربلد استان روزی شاگردش بودند.

 

بعد از صحبت های استاد قران، نوبت به آموزش مداحی می رسید که طبق برنامه ریزی، مهمان ویژه این هفته باید دقایقی را برای بچه ها به صحبت بنشیند و از تجربیات و توصیه های خود برای مداحان آینده استان بگوید؛ مهمترین نکته ای که استاد پیشکسوت استان روی آن تاکید دارد؛ تمرین فراوان، حفظ شعر و اخلاص و مطالعه زیاد مقاتل معتبر است.

 

آقای صباغی می گوید: «زمانی که بنده می خواستم کار مداحی را شروع کنم و بخوانم، تا زمانی که تعداد زیادی شعر حفظ نمی کردیم که شاید حدود چندین سال طول می کشید، به ما اجازه مداحی در جمع را نمی دادند، امروزه مداحان جوان باید خیلی تلاش کنند تا آنقدر شعر خوب و با مضمون از اهل بیت(علیه السلام) و اشعار عرفانی و مداح خداوند حفظ باشند که در جلسه کمتر کاغذ دست بگیرند».

 

کلاس مداحی این هفته حدود یک ساعت و نیم به طول می‌انجامد، مطالب آنقدر جذاب و شیرین است که بعد کلاس هم بچه ها هنوز سوالات زیادی در ذهنشان می چرخد که باید از اساتید بپرسند، حضور خانواده ها در مسجد و تماشا و شنیدن صدای خوش فرزندانشان را هم نمی توان ندید گرفت.

 

لزوم مطالعه زیاد مقاتل معتبر 

بعد از کلاس دقایقی را با آقای سبزه کار، مسئول برگزاری کلاس هم کلام می شویم، او با بیان اینکه خودم حدود 70 ساعت کلاس مقتل خوانی را در کربلا و نجف در محضر اساتیدی از قم و تهران دیده ام، گفت: یکی از مشکلات برخی مداحان امروزی مطالعه اندک و یا عدم مطالعه مقاتل است، لذا ضروری دانستم که این چنین کلاسی را برای مداحان آینده استان برگزار کنم.

 

وی با بیان اینکه حدود چهار ماه شده است که این کلاس راه اندازی شده و بچه‌ها مرتب شرکت می کنند، گفت: سبک شناسی، فن بیان و مقتل شناسی جزو اهداف کار ما است چراکه ضرورت امروز مداحی در کشور همین است که مداحان از مقتل‌ها و روضه هایی استفاده کنند که سند معتبر دارد و درست است.

 

این مداح اهل بیت(علیه السلام) با اشاره به اینکه دوستانی هستند که در این چند ماه به خوبی تمرین کردند و به قولی راه افتادند، اظهارداشت: بنده سعی کردم تا بچه هایی که تلاش خوبی دارند را در کنار خودم در مجالس بزرگ در برنامه مداحی قرار بدهم تا اضطراب آنها کاهش پیدا کند و بتوانند راحت مداحی کنند.

 

سبزه کار با بیان اینکه معرفی مقتل و کتاب های صحیح به مداحان از اهداف این دوره است، افزود: یکی دیگر از اهداف دوره فن بیان است، خیلی از دوستان صدا و اخلاص خوبی دارند اما یک اضطرابی در کار آنها است که باعث جلوگیری از پیشرفت آنها می شود و نمی گذارد آن طور که باید پیشرفت داشته باشند.

 

وی افزود: همچنین در این کلاس سعی شده با دعوت از مداحان قدیمی و برجسته استان از مطالب آنها هم استفاده شود و تجربیات خود را در اختیار جوانان و نوجوانان بگذارند.

 

شرکت ۷۴ نوجوان و جوان در کلاس مداحی حضوری و مجازی 

این مداح اهل بیت(علیه السلام) با بیان اینکه اکنون حدود 74 نفر از نوجوانان و جوانان بیرجند در کلاس مداحی به طور میانگین شرکت می کنند، گفت: علاوه بر کلاس حضوری، به صورت فضای مجازی هم کلاس را برگزار می کنیم.

 

سبزه کار با اشاره به اینکه تشکیلات امام حسین (ع) بزرگ است و قرار نیست به هر قیمتی مردم را به گریه انداخت، افزود: انسان وقتی عمل صالح و اخلاص داشته باشد، خداوند خودش سوز و گرمی را به صدای او می دهد و جلسات امام حسین (ع) برکت می گیرد.

 

وی ادامه داد: تحریف روضه ها باعث دین گریزی افراد می شود، در حال حاضر خیلی از همین کتب روضه هستند که در اختیار مردم قرار دارند اما روضه های آنها تحریف شده است و اینها به فرموده استاد مطهری به اسلام ضربه زده است لذا در این دوره تاکید روی مقتل و فن بیان است تا دوستان هر مطلبی را در مجالس اهل بیت(علیه السلام) نگویند.

 

نهادهای فرهنگی استان تاکنون حمایتی نکردند 

این مداح اهل بیت(علیه السلام) با بیان اینکه خیلی از دوستان مداح ما متاسفانه اطلاعات آنها نسبت به اهل بیت(علیه السلام) ضعیف است، گفت: یکی از ضعف های بزرگ این است که برخی مداحان دنبال مطلب نمی روند و رفع شبهه نمی کنند، البته در این ضعف سازمان تبلیغات اسلامی مدیون است و باید جواب دهد حتی فرهنگ و ارشاد اسلامی هم باید پاسخگو باشد، هیچ کلاس مداحی تخصصی در استان نداریم که مقتل دانانان و مداحان برجسته و با اطلاعات کشوری را به استان دعوت کنند که بیاند اینجا و از آنها استفاده کنیم.

 

سبزه کار افزود: انتظار داریم که متولیان فرهنگ، نوجوانان مداح را دریابند و این کلاس را حمایت کنند، واقعا دست و بال ما بسته است و امکانات کافی را نداریم تا حتی یک جزوه را برای بچه ها تهیه کنیم و یا یک انگیزه ای بشود تا نوجوان و جوان با علاقه بیاید، این کلاس را تنها مسجد امام صادق(علیه السلام) حمایت می کند که این کار فرهنگی پیش برود.

 

این کلاس مداحی هر هفته ساعت 18 در مسجد امام صادق(علیه السلام) بیرجند در فلکه اول سجادشهر به طور رایگان در حال برگزاری است و علاقه مندان برای حضور و ثبت نام می توانند در همین زمان به مسجد امام صادق(علیه السلام) مراجعه کنند.

 

 

کد خبر 1139898

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha