کارآفرینی اجتماعی پشتوانه جامعه و درآمد پایدار مساجد

کارآفرینی اجتماعی علاوه بر اینکه پشتوانه ای برای رفع نیاز جامعه و هر منطقه خواهد بود، منفعت آن هم درآمد پایدار کانون مساجد می شود.

خبرگزاری شبستان-اصفهان: کارآفرینی اجتماعی واژه‌ای مختصر اما بسیار کارآمد برای جوامع‌مختلف بوده که در سال های اخیر گفتمان آن بیش از گذشته در کشورمان و خصوصا در بین جوانان فراگیر شده است.

مولفه پر قدرت برای رفع چالش اجتماعی در حوزه های مختلف که منفعت اقتصادی و سود برای افراد کمتر مورد توجه بود و البته منافعی حاصل از آن قدرت پاسخگویی به نیازهای مادی یک موسسه و قشر خاص را دارد.

بیان نیاز جامعه و ارائه راهکار برای رفع آن نوعی از تعریف این واژه است که افراد در قالب گروه مشخص، مشکل را شناسایی و رفع کرده و درآمد حاصل از آن را نیز در امور مورد نیاز هزینه می کنند.

 

گره گشایی از مشکل و نوآوری در اجرای فرآیند آن و مصرف درآمد در حوزه اجتماعی از شاخصه های چنین طرح های پیشنهادی است.

مناطق مختلف کشور و یا عرصه های گوناگون مثل بهداشت و درمان، آموزش، خدمات شهری و دانش آموزی و دانشجویی و مواردی از این قبیل دارای چالش هایی هستند که با ارائه پیشنهاد کاربردی امکان رفع آن چالش فراهم و پیوست اقتصادی هم ایجاد می شود.

کانون های فرهنگی و هنری مساجد که نقش فعالی در رفع معضلات و نیازهای اجتماعی دارند و ادامه مسیر فعالیت این مراکز وابسته به منابع مالی پایدار است با تعریف پروژه هایی تحت عنوان کارآفرینی اجتماعی قادر به دست یابی به دو هدف مشخص خواهند بود.

چنین درآمدهایی پشتوانه خوبی  و یکی از فر صت های اقتصادی برای کانون ها به حساب می آید که این سال ها در قالب طرح رقابتی فهما این موضوع مهم مورد پیگیری و ارزیابی داوران قرار گرفته است.

 

*یک تیر دو نشان کارآفرینی اجتماعی برای کانون های مساجد

مساجد ظرفیت بالایی برای رفع چالش ها و نیازهای اجتماعی دارند و نباید این پتانسیل عظیم مردمی و معنوی تنها به اقامه نماز خلاصه شود بلکه زمینه سازی برای بازیابی سایر فعالیت ها مورد انتظار از متولیان امر است.

امام جمعه اصفهان در یکی از خطبه های نماز جمعه این شهر به موضوع احیا کارکردهای مساجد و ایجاد هم افزایی برای رفع نیازهای جامعه اشاره کرد و گفت: با بهره گیری از توان مردمی در هر محله گره گشایی از مشکلات انجام شود.

آیت الله «سید یوسف طباطبایی نژاد» بسترسازی برای این امر را مهم اعلام کرد و افزود: مساجد نقطه عطف همگرایی آحاد مردم برای رفع مشکلات جامعه همسو با اقامه نماز و اعمال عبادی هستند.

کانون های مساجد با داشتن شبکه منسجم کشوری و با جذب افراد صاحب نظر و دارای توانایی خاص مادی و معنوی می توانند این هماهنگی را ایجاد کنند تا با شکل گیری کارآفرینی اجتماعی در یک موضوع چالشی را مرتفع ساخته و البته سودی را هم ‌برای تامین هزینه های مرکز بدست آورند.

معاون پشتیبانی و توسعه منابع ستاد فهما کشور به تامین منابع کانون های مساجد به عنوان یک ضرورت اشاره کرد و در این خصوص گفت: منابع دولتی، درآمدزایی و راهکارهای جذب مشارکت مردمی و خیرین سه راهکار برای این موضوع است.

«جلال ریزانه« با اشاره به محدودیت های اقتصادی دولت و تنگناهای زندگی مردم در برخی شرایط افزود: ایجاد درآمد پایدار کارآمدی بیشتری نسبت به دو منبع درآمدی دارد.

وی ادامه داد: ستاد فهما برای کانون های فعال در این حوزه بسته های حمایتی را به دولت پیشنهاد کرده تا اینگونه حامی راه پویا درآمدزایی باشد.

*جذب جوانان با ایجاد بسترهای کارآفرینی

ایده و خلاقیت های زیادی در بین‌ جوانان نهفته که کمک به رشد و اجرای آن ثمره زیادی برای جامعه خواهد داشت.

مدیرکل فرهنگ وارشاد اسلامی استان اصفهان برخلاقیت در فعالیت های فرهنگی هنری مساجد تاکید کرد و اظهارداشت: مدیران‌ کانون های مساجد با چنین اقداماتی برای جذب عضو به مساجد تلاش کنند.

حجت الاسلام «رمضانعلی معتمدی« افزود: بکارگیری ظرفیت های نوین و ایده های جذاب در جذب به کانون ها و توسعه و تعمیق معارف اسلامی کارساز است.

 

*کانون معراج الصالحین مصداق بارز کارآفرینی

معرفی مصداقی و الگو در هر رشته خود واقعیت ها را تبیین و در ایجاد یک جریان‌موثر کارساز و کارآمد بوده و تلاش برای معرفی و الگودهی به دیگر مراکز قادر به دستیابی به اهداف بلند و نتایج خوبی در آینده خواهیم بود.

کانون فرهنگی و هنری معراج الصالحین واقع در مسجد باب الحوائج کاشان یکی از نهادهای فرهنگی فعال آن شهرستان است که در حوزه کارآفرینی پیشتاز شده و با بسترسازی در این حوزه کارگاه خیاطی در مسجد فعال و از طرفی موضوع آموزش حضوری و مجازی در رشته های هنری مثل خیاطی و دوخت و عروسک سازی و مواردی از این قبیل نیز توسعه یافته است.

به گفته مدیر مسئول کانون فرهنگی و هنری معراج الصالحین کاشان حضور جوانان ونوجوانان درمسجد علاوه بر بهره مندی از امکانات و ظرفیت معنوی این مکان مقدس، سبب خودباوری و توانمندی آنان شده است.

«علی آبیاتی» ادامه داد: در مسیر خودکفایی و درآمد زایی علاوه بر اینکه افراد از منفعت آن بهره برده اند، کاهش وابستگی به بودجه های دولتی هم به کانون رسیده و باعث ایجاد درآمد برای این مرکز شده است.

کد خبر 1139914

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha