آموزه های همسرداری بر مدار مدرسه فاطمی

آموزه های مهم همسرداری و مادری برای سعادت دنیا و آخرت را در مکتب و مدرسه فاطمه زهرا(س) می توان آموخت که پشتوانه ای برای زندگی بشری است.

خبرگزاری شبستان-اصفهان: هر یک از جنبه های زندگی نیازمند فراگیری آموزش و مهارت آموزی است که اگر افراد به خوبی دانش مورد نیاز را فراگرفته و الگوی پسندیده داشته باشند در آن مسیر موفق و با کمترین آسیب و چالش روبرو خواهند شد.

همسرداری، تربیت فرزند، رفتارهای اجتماعی و تحصیل علم و دانش و کسب و کار از جمله مصادیق زندگی هر فرد هستند که بدون تمرکز و کسب آموزش قادر به دستیابی به امتیازات موفق نخواهیم بود.

مسیر زندگی در هر بخشی به این آموزش ها و الگو برداری ها نیاز دارد و جامعه شیعی با داشتن گنجینه های ارزشمند سبک زندگی اسلامی که برگرفته از توصیه های قرآن و عترت است می تواند بهترین مدل را انتخاب کند و با کمترین مشکلات روبرو باشد.

 

دنیا غرب و کفر با وجود همه ادعاهای خود برای ارائه بهترین مدل های زندگی اما نتوانسته به گونه درسنامه هایی را ارائه کند که برابر با سعادتمندی زندگی شیعیان که برگرفته از قرآن و اهل البیت(ع) را بدست آورد.

چالش های زندگی افرادی که با مدل های غربی همراه هستند و تفکر روشنگرایانه به خیال خود در ذهن پردازش می کنند به مراتب بیشتر از افرادی با الگوگیری از سبک زندگی اسلامی هستند.

 

آموزه های مهم همسرداری و مادری برای سعادت دنیا و آخرت را در مکتب و مدرسه فاطمه زهرا(س) می توان آموخت که پشتوانه ای برای زندگی بشری است.

مادران و همسران شهدا و ایثارگران، زنان فعال اجتماعی و عالم در اندیشه های ناب و کسانی که فرزندانی بزرگ برای این جامعه تربیت کرده اند، هر کدام مصداقی از همین فراگیران مکتب زهرایی بوده و این مسیر در بسیاری از خانواده ها با وجود دشمنی های زیاد و ترویج فرهنگ غلط اما ماندگار و جریان دارد.

 

*ساده زیستی و حفظ آداب اسلامی

یکی از مولفه هایی که زندگی خانوادگی و اجتماعی را دچار مشکل کرده، بی توجهی به آموزه های اخلاقی و دینی است که در اسلام به عنوان هنجار معروف شده اما تحت تاثیر فرهنگ های بیگانه فضیلت آن مورد فراموشی قرار گرفته است.

ساده زیستی که فرصت های زیادی را برای آرامش زندگی فراهم می کند امروزه با تبلیغات غلط جایگاه خود را از دست داده و تبدیل به تجمل گرایی شده است.

آیت الله العظمی «حسین مظاهری« از مراجع تقلید عالم تشیع در یکی از درس های اخلاق هفتگی خود از این آسیب انتقاد کرد و اذعان داشت: این چنین وضعی افزایش سن ازدواج را به دنبال داشته و در پی آن جامعه با مشکلاتی روبرو شده است.

استاد اخلاق حوزه علمیه اصفهان از پدر و مادران و جوانان خواست تا از این پیامد شوم دور شوند و زندگی را سخت نکنند و دارایی زیاد و تمکن مالی دلیلی بر اسراف و تجمل گرایی نیست چرا که زندگی ها را دچار آسیب می کند.

در موضوع حجاب و عفاف نیز آیت الله مظاهری این چنین وضعی را مایه آسیب در زندگی های مشترک و سعادتمندی زنان دانست و بر امر به معروف در این حوزه تاکید کرد.

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اصفهان هم در باب عفاف و حجاب در خطبه های نماز جمعه، چادر را تضمینی برای سلامت اجتماعی جامعه و امنیت خاطر بانوان و دختران در برابر افراد فریب خورده معرفی کرد و گفت: غرب گرایان به دنباتل اشاعه فحشا بوده و فرهنگ های اسلامی مثل عفاف و حجاب را مورد هدف قرار داده اند.

آیت الله «سید یوسف طباطبایی نژاد« بهره گیری از دریای معرفت زندگی حضرت زهرا(س) را برای سعادتمندی جامعه مهم دانست و اذعان داشت:  عشق و محبت به اهل البیت(ع) باید در اعمال و رفتار مشخص باشد و تنها به زبان نیست.

 

*نقش همسرداری و مادر بانوان

زنان جامعه دو ماموریت مهمی در زندگی خود با عنوان مادری و همسرداری دارند که ایفای آن در جامعه نقش بی بدیل و غیرقابل انکاری را دارد.

اختلال در ایفای این نقش بر پیکره جامعه اثرگذاشته و آسیب های زیادی را متوجه جامعه خواهد کرد و اینگونه امنیت اجتماعی می تواند به خطر بیفتد.

 

معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی استان اصفهان یکی از عوامل گرایش به اعتیاد به مواد مخدر را زندگی ناسالم و دارای آسیب بیان کرد و گفت: فرزندان چنین خانواده هایی دچار آسیب و مشکلات اجتماعی می شوند.

سرهنگ «جهانگیر کریمی« نقش خانواده ها را در تربیت فرزندان مهم دانست و افزود: محیط پیرامونی و خانواده در گرایش به مواد مخدر اثر می گذارد و اگر پدر و مادر دچار چنین آسیب هایی باشند زندگی فرزندان آنان با چالش روبرو می شود.

* گسترش فرهنگ فاطمی با ابزارهای هنری

یکی از اقدامات مهمی که باید برای کاهش مشکلات اجتماعی و زمینه سازی ظهور حضرت مهدی(عج) را فراهم می کند اشعه فرهنگ ناب مثل فرهنگ فاطمی است.

هنر بهترین ابزار در این خصوص در کنار دیگر راهکارها مثل جلسات آموزشی و فعالیت های کارگاهی است از این رو نقش فعالان این حوزه باید در این امر تقویت شود.

امام جمعه نوش آباد با تاکید بر جهانی سازی مبانی شیعی و جلوگیری از مهجوریت فرهنگ اهل البیت(ع) افزود: شعر شعرا  و مداحی مداحان از اقدامات راهبردی در این حوزه است.

حجت الاسلام «سید حسین علویي» افزود: ظرفیت های فرهنگی و هنری راهکاری مناسب برای ترویج معارف اسلامی و جلوگیری از مهجوریت این پتانسیل و گنجینه های ارزشمند است.

کد خبر 1140123

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha