تشکیل ۲۳۰ پرونده شخصیت متهم در خراسان جنوبی

توکلی گفت: در سال جاری تاکنون ۲۳۰ پرونده شخصیت در خراسان جنوبی برای متهمان تشکیل شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از بیرجند، «محمدعلی توکلی» امروز (۳ بهمن) در نشست شورای قضایی استان خراسان جنوبی اظهار کرد: در سال ۱۳۹۹ در خراسان جنوبی هیچ پرونده شخصیتی نداشتیم و در ۹ ماهه ابتدای امسال نیز ۹۴ مورد به تفکیک تشکیل شده است.

 

مدیرکل پزشکی قانون خراسان جنوبی گفت: این طرح جدیدی که از آبان ماه امسال شروع شده است، در مجموع برای ۲۳۰ متهم پرونده شخصیت تشکیل شده که اکثر آن در بیرجند بوده است.

 

وی با ابراز نگرانی از افزایش جمعیت کیفری خراسان جنوبی، بیان کرد: اگر سه هزار و ۶۰۰ زندانی در استان داشته باشیم و ۸۰ درصد آنان مربوط به مواد مخدر باشند، باید بیش از ۲ هزار و ۷۰۰ مورد از این پرونده‌ها تشکیل شود.

 

توکلی به به مشکلات تشکیل پرونده شخصیت در خراسان جنوبی اشاره و تصریح کرد: واحد مددکاری دادگستری این وظیفه را بر عهده دارد که باید پیشینه متهم را بررسی کند، برای پزشکی قانونی هم وظیفه است که باید وضعیت جسمی و روانی متهم مورد بررسی قرار دهد و برای افرادی که جرایم تعزیری چهار به بالا دارند، باید پرونده برای همه تشکیل شود.

 

مدیرکل پزشکی قانونی خراسان جنوبی گفت: باید ۲ هزار و ۵۰۰ پرونده شخصیت در استان تشکیل شود که این پرونده‌ها با توجه به زندانی‌های جدید افزایش می‌یابد.

 

توکلی در ادامه بیان کرد: قانون به صراحت گفته که هزینه تشکیل این پرونده‌های شخصیت برعهده دادگستری است، طبق هماهنگی‌ها برای ویزیت هزینه را از متهمان دریافت می‌کنیم و ۱۳۸ مورد پرونده شخصیت ماه گذشته در استان داشتیم که ۱۰۴ مورد در بیرجند بوده که یک مورد دستور ارائه خدمات رایگان ارائه شده است.

 

وی افزود: در شهرستان‌ها تعداد پرونده‌هایی شخصیت متهمی که نیاز است رایگان شود، بیشتر است.

 

مدیرکل پزشکی قانونی خراسان جنوبی در زمینه آزمایشگاه هم مشکلاتی داریم، تصریح کرد: کل آزمایش تست الکل پارسال هشت مورد در استان بوده اما از ابتدای امسال ۴۴۵ آزمایش الکل در استان انجام دادیم که هزینه‌ها بالای دلاری دارد و ردیف اعتباری هم برای آن نداریم و برای اینکه کار قضایی استان خوب پیش‌ برود تمام ذخیره مواد اولیه استان تمام شده است.

 

توکلی گفت: دانشگاه علوم پزشکی با این همه امکانات زیر بار انجام این آزمایش شانه خالی کردند و هزینه آن بر دوش پزشکی قانونی افتاده است و این وضعیت از نظر مالی برای ما نگران کننده است.

 

وی ادامه داد: هزینه هر آزمایش با تعرفه دولتی ۷۹ هزار تومان است، از مجموع ۴۴۵ مورد تست الکل، ۳۰۰ مورد پول را متهم پرداخت نکرده است  و مابقی را پرداخت نکردند.

 

مدیرکل پزشکی و قانونی خراسان جنوبی افزود: در ۹ ماهه ابتدای امسال سه هزار و ۱۷۱ مورد آزمایش در پزشکی قانونی انجام شده است که نیروی انسانی لازم و مناسب را برای رسیدگی نداریم.

 

توکلی در پایان عنوان کرد: در خصوص پرونده‌های شخصیت‌ متهم پیشنهاد می‌شود که به خارج از وقت اداری موکول شود چون تعداد نیروی های پزشکی قانونی در ساعت اداری تکافوی رسیدگی به این پرونده‌ها را ندارد.

 

 

 

کد خبر 1140419

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha