کشت زیره سبز در ۲۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی دهستان پترگان در زیرکوه

هنری از کشت زیره سبز در ۲۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی دهستان پترگان درشهرستان زیرکوه با همت قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه خراسان‌‌جنوبی و مشارکت مردم خبر داد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان در بیرجند، «مهدی هنری» امروز (۴ بهمن) در جمع خبرنگاران اظهار کرد: یکی از برنامه های قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه خراسان‌‌جنوبی که در ۶ دهستان در سطح استان به صورت الگویی کار می شود پیگیری توانمندسازی و ایجاد اشتغال در جوامع روستایی با محوریت امامان روستا است.

 

جانشین قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه خراسان‌‌ جنوبی با بیان اینکه در دهستان پترگان شهرستان زیرکوه امسال با توجه به شرایط مناسب بارندگی و استفاده بهینه از اراضی بحث کشت گیاهان دارویی در دستور کار قرار گرفت، افزود: این شهرستان قطب تولید گیاهان دارویی است و امسال کشت زیره سبز با مشارکت مردم در چند روستای بارنجگان، شاهرخت، معصوم آباد و گزخت آغاز شده است.

 

هنری ادامه داد: در مجموع با همت قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه خراسان‌‌ جنوبی هزار و ۳۰۰ کیلوگرم بذر زیره رایگان در اختیار بیش از ۱۵۰ خانوار متقاضی فعالیت در این حوزه قرار گرفته است تا در بیش از ۲۰۰ هکتار از اراضی دهستان پترگان کشت شود.

 

وی با بیان اینکه فصل برداشت زیره سبز اردیبهشت سال آینده است، گفت: پس از برداشت همان میزانی بذر زیره که در اختیار خانوارها قرار گرفته است بازپس می گیریم و مابقی مربوط به درآمد و سود خانوار خواهد بود.

 

جانشین قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه خراسان‌‌ جنوبی با اشاره به بازدهی بالای زیره سبز در این منطقه، تصریح کرد: حداقل بیش از ۲ برابر افزایش ارزش افزوده زیره سبز در مقایسه با سایر کشت های حوزه دیم را داریم که امیدواریم باعث افزایش درآمد روستاییان در مناطق مرزی شود.

 

هنری بیان کرد: تیم های تخصصی و آموزش های لازم قبل از شروع طرح برای مردم روستاها انجام شده است و با پیگیری نهادهای واسط امیدواریم بتوانیم محصول ارگانیک و سالمی داشته باشیم تا زمینه صادارت آن فراهم شود.

 

وی با بیان اینکه از هیچ گونه کود و سیمی برای کشت زیره سبز استفاده نمی شود، گفت: زیره سبز از گیاهانی است که به صورت دیم کشت می شود و نیاز آبی کم و تأمین آب مورد نیاز این محصول از نزولات جوی، از دیگر مزایای کشت این محصول است.

 

 

کد خبر 1140635

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha