خانواده‌ها به اهمیت تربیت قرآنی فرزندان خود توجه کنند/اوج و داد در تلاوت های مجلسی با هم متفاوت هستند

یار احمدی با بیان اینکه جوانان ما هم تصور درستی از تلاوت مجلسی ندارند فکر می کنند هر چه بیشتر داد بزنند یا اصول را زیرپا بگذارند تلاوت مجلسی می شود اما اینطور نیست، گفت: اغلب قاریان در هنگام تلاوت دست به اوج‌ و بم‌های تصنعی می‌زنند که غیرعلمی است.

خبرگزاری شبستان- مازندران؛ در گرایش کودکان و نوجوانان به فعالیت‌های قرآنی خصوصاً صوت و لحن و قرائت قرآن کریم که کار دشوار و زمانبری است عوامل زیادی دخالت دارد که مهمترین این عوامل تشویق و ترغیب خانواده است. در این امر نه تنها باید خود خانواده، قرآنی باشد و به قرآن اهمیت دهد بلکه جامعه، مدرسه و محیطی که معمولاً کودکان و نوجوانان با آن ارتباط دارند هم باید با فعالیت‌های قرآنی هماهنگ باشند و این طور نباشد که خانواده‌ای فرزندانش را تشویق کند به قرائت قرآن ولی خودشان اهل قرآن نباشند و یا در خویشاوندان و اطرافیان و مدرسه کسانی باشند که کودک و نوجوان را از پرداختن به قرآن منع کنند.

 

علاوه بر این باید جذابیت‌هایی نیز در این راه ایجاد کرد و الگوها را معرفی کرد. خانواده هم باید این مسأله را به فرزندشان تفهیم کند که تلاوت قرآن چه تأثیری در زندگی شخصی و اجتماعی انسان دارد و همین طور اگر این تلاوت با صوت و لحن عجین شد چقدر اثرگذاری آن مضاعف خواهد بود.

 

همچنین خانواده این مطلب را جا بیاندازد که اگر فرزندش یک قاری توانمند شد و توانست قرآن را با صوت و لحن قرائت کند چه تأثیری نه تنها در خود بلکه در گرایش دیگران به قرآن خواهد داشت. بدین جهت برای تحقق تربیت قاری قرآن کریم و اهمیت توجه به این مهم با استاد و داوری بین المللی قرآن کریم«محسن یاراحمدی» به گفتگو نشتیم که متن گفتگو از نظرتان می گذرد؛

 

* لطفا خودتان را برای مخاطبان ما معرفی بفرمایید؟

 

محسن یاراحمدی هستم، در زمینه صوت و لحن تدریس و داوری می‌کنم.

 

* لطفا کمی از دوران کودکی و نوجوانی‌تان بگویید. چه شد وارد عرصه قرائت قرآن کریم شدید؟

 

در یک خانواده مذهبی متولد شدم، همین باعث شد که به این سمت گرایش داشته باشم، پدرم در تلاوت قرآن خوش‌صدا بودند و زیبا می‌خواندند.

 

* در گذشته برنامه‌های آموزشی به اندازه اکنون وجود نداشت؛ شما چطور تمرین می‌کردید؟

 

بله اینطور نبود، ما کاست‌هایی از اساتید تهیه و گوش می کردیم.

 

* خانواده و نزدیکان شما تا چه اندازه در موفقیت‌های شما اثرگذار بودند؟

 

زمانی که مجرد بودم مورد تشویق و حمایت والدین قرار داشتم بعدها هم همسر و دوستانم نقش موثری در پیشرفت کاری من نقش هایی را ایفا کرده اند واین سیر همچنان تداوم دارد.

 

* شما به غیر از فعالیت در رشته قرائت قرآن کریم، آیا فعالیت‌های دیگری هم دارید. از فعالیت‌های دیگرتان هم بگویید تا مخاطبان ما بیشتر با شما آشنا شوند.

 

بنده کارمند سازمان دارالقرآن کریم هستم، آهنگ‌سازی دینی، تدریس و کارهای قرآنی انجام می‌دهم.

 

* امروزه شما را به عنوان استاد و داور رشته قرائت در عرصه بین‌المللی می‌شناسیم. آیا از ابتدای آغاز فعالیت قرآنی تصمیم جدی برای حضور در عرصه قرائت داشتید؟

 

بله از ۲۰ سال پیش تاکنون در بحث قرائت خودم و تدریس کار را جدی آغاز کردم.

 

* بیشتر تلاوت کدام یک از اساتید قرائت را گوش می‌دادید و از او تقلید می‌کردید؟

 

در هر دوره صدای یک قاری را گوش می‌دادم، قاریان  بین المللی همانند«راغب مصطفی غلوش» و «محمود علی البنا» و «محمد عمران» را گوش میدادم الان تقریبا صدای تمامی قاریان قرآن کریم را گوش می‌دهم.

 

* برخی افراد مدت‌ها در میدان رقابت‌های قرآنی می‌مانند و در مسابقات گوناگون شرکت می‌کنند. چرا شما روند داوری را انتخاب کردید؟

 

بنده اساسا خیلی جدی در مسابقات شرکت نکردم، البته ۱۰ سال پیش در مسابقات مدهامتان شرکت کردم و رتبه دارم، فضای مسابقات را با توجه به شرایط استرس‌زا نمی‌پسندیدم، خاطره تلخی از سال ۱۳۸۶ شرکت در مسابقات یزد دارم که به‌دلیل سرماخوردگی مشکل صدا پیدا کردم پس از آن به عرصه معلمی(تدریس) روی آوردم.

 

* الحان و نغمه‌های ایرانی تا چه اندازه در قرائت قرآن وارد شده‌اند و این آشنایی چقدر می‌تواند به قاری قرآن کمک کند؟

 

در قرائت قرآن الحان ایرانی خیلی جایگاهی ندارند، ولی در ترتیل بنده مدلی را اخیرا با استفاده از لحن ایرانی خواندم اما در تحقیق نمی‌شود چون سبکش کاملا مصری است، آشنایی با اینها هیچ تاثیری ندارد اصلا ربطی ندارد، بحث آواز جداگانه است.

 

* برخی افراد معتقد هستند وقتی با سبک‌های مداحی آشنا باشند تا اندازه‌ای می‌توانند در قرائت، سبک‌های موفقی داشته باشند. نظر شما چیست؟

 

خیر ربطی ندارد.

 

* اگر به گذشته برمی‌گشتید باز هم قرائت قرآن را انتخاب می‌کردید؟

 

احتمالا باز هم قرائت قرآن را انتخاب میکردم چون این یک نعمتی است که خدای متعال عنایت کرده از در این خانه کجا برویم.

 

* نظرتان را درخصوص جشنواره تلاوت های مجلسی بفرمایید و اینکه چه میزان این جشنواره توانسته در راستای منویات رهبری در بحث تربیت قاریان قرآن و احیای جلسات قرآن موفق باشد.

 

تلاوت‌های مجلسی خیلی خوب است میتواند موثر باشد در واقع مسابقه کردنش جای تامل دارد چون با خودش محدودیت‌هایی دارد، چون نیازمند آیتم‌های رقابتی است، البته جوانان ما هم تصور درستی از تلاوت مجلسی ندارند فکر می کنند هر چه بیشتر داد بزنند یا اصول را زیرپا بگذارند تلاوت مجلسی می شود در حالی که اینطور نیست، بسیاری از تلاوت‌های بزرگان در مجلس خوانده شده ولی دقیق و حساب شده ولی هنوز این موضوع در جامعه به‌درستی جا نیفتاده است.

 

در تلاوت های مجلسی یک سری محدودیت‌ها وجود دارد، نه اینکه فکر کنیم چون مسابقه است تا می‌توانیم داد بزنیم یا از خطوط قرمز عبور کنیم، می‌توانیم با یک رویکرد لطیف‌تر و یک بازه زمانی وسیع‌تر بخوانیم.

 

 

* چه توصیه‌ای به نسل نو برای حضور در رشته قرائت دارید.

 

دوستان ما تا می‌توانند به سمت تلاوت‌های مصری بروند و این ساختار تلاوت را قرص و محکم یاد بگیرند.

کد خبر 1140656

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha