گشت شناسایی اتباع خارجی غیرمجاز در استان اردبیل تشکیل شد

رحیم زاده گفت: در راستای نظارت بر به‌کارگیری اتباع خارجی و جلوگیری از اشتغال غیرمجاز آنها، بازرسی مشترک از کارگاه‌ها به همراه نمایندگان فرمانداری، نیروی انتظامی و نماینده اداره اطلاعات استان انجام شد.

به گزارش خبرگزاری شبستان از اردبیل به نقل از روابط عمومی تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اردبیل؛ «بهروز رحیم زاده» گفت: همزمان با سراسر کشور، گشت مشترک شناسایی اتباع غیر مجاز با حضور سرپرست و اعضای کمیته فنی اشتغال اتباع خارجی استان در واحد های تولیدی انجام می شود.

 

سرپرست تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اردبیل تصریح کرد: اتباع بیگانه نمی توانند در ایران مشغول به کار شوند مگر آنکه اول دارای روادید ورود با حق کار مشخص بوده و دوم مطابق قوانین و آئین نامه های مربوطه، پروانه کار دریافت کرده باشند.

 

وی اذعان داشت: برابر ماده ۱۲۰ قانون کار، اتباع بیگانه نمی‌توانند در ایران مشغول بکار شوند مگر آنکه دارای روادید ورود با حق کار مشخص بوده و مطابق قوانین و آیین‌نامه‌های مربوطه، پروانه کار دریافت کرده باشند.

 

سرپرست تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان یادآور شد: بررسی و موافقت درخواست صدور یا تمدید روادید با حق کار مشخص و پروانه کار برای اتباع خارجی بر حسب قوانین و مقررات و فقط در جهت انتقال دانشی فنی و با هدف جایگزینی نیروی کار داخلی انجام می‌شود.

 

رحیم زاده خاطر نشان کرد: کارفرمایانی که اتباع بیگانه را که فاقد پروانه کارند و یا مدت اعتبار پروانه کارشان منقضی شده است، به کار گمارند و یا اتباع بیگانه را در کاری غیر از آنچه در پروانه کار آنها قید شده است بپذیرند و یا در مواردی که رابطه استخدامی تبعه بیگانه با کارفرما قطع می گردد مراتب را به این اداره کل اعلام ننمایند، با توجه به شرایط و امکانات خاطی و مراتب جرم به مجازات حبس از 91 روز تا 180 روز محکوم خواهند شد.

 

این مقام مسئول افزود: در سال جاری با تشکیل ۴ جلسه هیئت فنی اشتغال اتباع خارجی جهت به‌کارگیری اتباع خارجی توسط کارفرمایان یا تمدید پروانه کار آنها، نهایتاً با صدور ۱۶ پروانه به‌کارگیری اتباع خارجی موافقت شد.

 

رحیم‌زاده ادارات کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی را متولی و تنها مرجع رسمی برای صدور مجوز و پروانه اشتغال به اتباع خارجی دانست و ادامه داد: با اتمام مهلت مجوز صادر شده، پروانه اشتغال ۱۷ تبعه خارجی طی سال گذشته در استان باطل شد.

 

وی با بیان اینکه نیروی کار خارجی برای اشتغال حتماً باید مجوز رسمی داشته باشند، تاکید کرد: در راستای سیاست‌های دولت در زمینه صیانت از نیروی کار داخلی و ساماندهی اتباع بیگانه کارفرمایان و پیمانکاران ملزم به استفاده از نیروی کار داخلی هستند.

 

سرپرست تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان عنوان کرد: در سال جاری جمعاً ۱۶ تبعه خارجی در کارگاه‌ها و واحدهای تولیدی استان فعالیت داشتند که عمدتاً از اتباع چینی، آذربایجانی، ترکیه و یک نفر تبعه افغانی دارای همسر ایرانی است.

کد خبر 1140668

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha