پیش نویس رفع موانع فعالان اقتصادی کشورهای همسایه به مراجع قانونی ارسال شد

خاندوزی با اشاره به موانع اقتصادی فعالان اقتصادی کشورهای همسایه گفت: پیش نویس رفع موانع فعالان اقتصادی کشورهای همسایه به مراجع قانونی ارسال شد.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری شبستان، احسان خاندوزی در حاشیه همایش ملی ایران و همسایگان گفت: مقاوم شدن اقتصاد سرلوحه برنامه های اقتصادی است که نیازمند دو بال است؛ نخست تمرکز بر توانمندی و قدرت تولید داخل و دوم استفاده کردن از ظرفیت های خارجی برونگراست.

 

وزیر اقتصاد با اشاره به عملکرد دولت سیزدهم افزود: در عملکرد دولت سیزدهم به وضوح مشاهده می کنیم که برای اینکه از ظرفیت های برونگرایی اقتصادی استفاده شود به طور ویژه ای بر دو کلیدواژه منطقه گرایی و سیاست همسایگی تاکید می شود.

 

وی تصریح کرد: باور ما این است که اقتصاد ایران بسیار بیش از وضع موجود می تواند از فرصت های منطقه ای و سیاست های همسایگی خود بهره ببرد و از 15 کشوری که با ایران همسایگی دارند در سال 2019 نزدیک به 2300 میلیارد دلار تجارت صورت گرفته است که سهم ایران 1.6 درصد است و ما کمتر از دو رصد تجارت همسایگان خود را توانسته ایم با اقتصاد جمهوری اسلامی مرتبط کنیم.

 

خاندوزی با بیان اینکه در مراحل بعد بیرون از منطقه و در سطح بین الملل و نقاط دیگر در دستور کار اقتصادی قرار دارد، افزود: تمرکز اولیه ما بر استفاده از فرصت های منطقه گرایی و سیاست همسایگی است که شواهد آن را در همان ماه های شروع دولت سیزدهم مشاهده می کنیم.

 

خاندوزی خاطرنشان کرد: در مورد استفاده کردن از این فرصت های اقتصادی باید به سمت کمترین میزان سیاسی شدن مناسبات اقتصادی حرکت کنیم.

 

وزیر اقتصاد ادامه داد: یعنی باید بتوانیم در عین اینکه ممکن است مواضع سیاسی کشورها در دوره های مختلف با رفت و آمد دولت ها در مجالس اتفاقاتی را به خود ببیند به طور طبیعی دچار فراز و فرود می شوند. باید پایه های تعامل اقتصادی با نقش آفرینی و بازیگری بخش خصوصی و غیر دولتی و نهادهای قوی اقتصادی با همسایه ها تقویت شود تا کمتر با نوسانات سیاسی متاثر شده و بتوانیم در هر حالت پایه های قدرتمند اقتصاد ایران را برونگرا قرار دهیم.

 

خاندوزی با اشاره به اینکه در حوزه عملکرد وزارت اقتصاد و دارایی در سازمان سرمایه گذاری خارجی اقدامات جدی را در دستور کار داریم و این اقدامات پیاده شده است، افزود: در ماه های آینده ثمرات این موضوع را در زمینه تسهیل ارتباط فعالان اقتصادی در کشورهای همسایه شاهد خواهید بود.

 

خاندوزی تصریح کرد: ما در زمینه مشوق های سرمایه گذاری خارجی کشورهای همسایه در ایران پیش نویس جدیدی برای مراجع قانونی ارسال کردیم که در آن پیشنهاد اقامت های طولانی تر و مشوق های مالکیتی طولانی تر و افتتاح حساب های بانکی و تمام موانعی که اجازه نمی دهد فعالان اقتصادی کشورهای همسایه به راحتی در ایران اقدامات اقتصادی انجام دهند، رفع شود.

 

خاندوزی تصریح کرد: امیدواریم آن بخشی که لازم است در مجلس مورد توجه قرار گیرد و آن بخشی که توسط دبیرخانه شورای امنیت ملی کشور ضروری است همه به زودی تصویب تا به تسهیل روابط کمک کند.

کد خبر 1140711

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha