نیازمند تعریف سیاست همسایگی و گفتمان سازی از منظر جمهوری اسلامی ایران هستیم

دبیر همایش ملی ایران و همسایگان با اشاره به اجماع و وفاق ملی در تعریف سیاست همسایگی گفت: نیازمند تعریف سیاست همسایگی و گفتمان سازی از منظر جمهوری اسلامی ایران هستیم.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری شبستان، سید جلال دهقانی فیروزآبادی، دبیر همایش ملی ایران و همسایگان در این همایش گفت: این همایش با همکاری مرکز مطالعات و آینده نگری اسلامی با همکاری پنج دانشگاه معتبر کشور برگزار شد. پیش از این همایش 15 نشست علمی برگزار شد و این همایش در 10 محور پیش بینی شده و مقالات زیادی به دبیرخانه ارسال شد.

 

وی گفت: حجم بالای مقالات برگزیده موجب چاپ یک کتاب 600 صفحه ای از مقالات برگزیده شد.

 

فیروزآبادی در مورد محورهای همایش ملی ایران و همسایگان گفت: سیاست همسایگی ایران و همگرایی اقتصاد مقاومتی، ایران و همسایگان، رقابت ژئوپولوتیک و رشد استراتژیک ایران، ایران محور مقاومت، ایران کریدور منطقه ای و بین المللی، ایران و سازمان شانگهای از جمله محورهای این همایش است.

 

دبیر این همایش گفت: نیازمند استفاده از علم در سیاستگزاری در حوزه سیاست خارجی هستیم و ظرفیت های این همایش ها ما را در استفاده از علم و آگاهی در سیاست خارجی بهره مند می کند و ما در این زمینه نیازمند استفاده از سیاست خارجی دانش بنیان هستیم.

 

وی گفت: در قانون اساسی ارتباط با همسایگان در اولویت است و در طول چهل سال گذشته روابط ایران با همسایگان از مسایل مهم سیاست خارجی بوده است که البته در این زمینه به جنگ نیز رسیده ایم.

 

وی گفت: نیازمند هم اندیشی در حوزه روابت سازی از سیاست همسایگی هستیم و باید روایتی از سیاست منطقه ای و همسایگی از نظر جمهوری اسلامی ارایه شود.

 

دبیر همایش ملی ایران و همسایگان افزود: گفتمان سازی در زمینه جغرافیای همسایگی در خصوص سیاست همسایگی ضروری است و دولت سیزدهم سیاست همسایگی را در اولویت سیاست خارجی خود قرار داده است. ما نیازمند تبیین و ادراک علمی در موضوع سیاست همسایگی ایران هستیم.

 

وی با اشاره به ضرورت آسیب شناسی سیاست همسایگی خاطرنشان کرد: در این زمینه باید موانع و راهکارها بررسی شود و این همایش به تنهایی نمی تواند اهداف سیاست همسایگی ایران را برآورده کند؛ به همین دلیل نیازمند ایجاد فهم مشترک در جامعه نخبگان و توسعه ادبیات خارجی جمهوری اسلامی از منظر سیاست همسایگی و تقویت ارتباط متقابل میان دولت و دانشگاه و صنعت در حوزه علوم انسانی هستیم.

 

وی گفت: برای ارتقای سیاست همسایگی باید سیاست همسایگی و ادبیات سیاست همسایگی با توجه به منابع علمی تعریف و در نهایت به اجماع و وفاق ملی در این زمینه برسیم.

 

 

 

کد خبر 1140784

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha