کتابخوانان حرفه ای نوع قالب عرضه کتاب را تعیین می کنند

گلباف با بیان اینکه نشر الکترونیک در ایران در انحصار چند پلتفرم است، گفت: به دلیل این حصار فضای رقابتی از بین رفته است و تلاش برای افزایش کیفیت کتاب صورت نمی گیرد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان، عبدالله گلباف در نشست بررسی نشر الکترونیک آثار ادبی از سلسله نشست های دومین نمایشگاه مجازی کتاب که در موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران برگزار شد، گفت: در حوزه کتب های صوتی از حضور سلبریتی ها استقبال کردیم؛ این یک گام مثبت است و ما بازخورد آن را در سوره مهر دیدیم. استفاده از سلبریتی هایی که وجهه فرهنگی دارند و با کتاب علقه دارند در حوزه نشر الکترونیک اقدامی مثبت و موثر است. 

معاون تولید انتشارات سوره مهر تعیین کننده اصلی در بازار کتاب را مخاطبان جدی و وفادار کتاب دانست و افزود: مشتریان مستمر و کتابخوانان جدی و حرفه ای تعیین می کنند که الان نوع قالب عرضه کتاب کدام نوع باشد. در واقع استقبال آنها سمت و سوی بازار کتاب را مشخص می کند. 

وی اظهار داشت: کتابخوانان حرفه ای همچنان سمت و سویشان به سمت کتاب کاغذی است. قالب فضا همچنان به سمت کتاب فیزیکی است. با وجود هم مشکلات در حوزه کاغذ استقبال مخاطبان همچنان از نسخه کاغذی بیشتر از نسخه الکترونیکی است. یک بخش این امر به پلتفرم ها و بخش دیگر آن به حمایت مسئولان بر می گردد. 

گلباف با اشاره به اینکه بازار نشر الکترونیک در انحصار چند پلتفرم درآمده است، عنوان کرد: معتقدم حالت انحصاری بین پلتفرم ها به وجود آمده به نوعی که هر کدام سهم خود را از بازار به دست آوردند، به دلیل این انحصار فضای رقابتی از بین رفته و گویی تلاشی برای کیفیت عرضه کتاب صورت نمی گیرد. 

معاون تولید انتشارات سوره مهر خاطرنشان کرد: در ایران پلتفرم ها به نسخه متنی و PDF اکتفا کردند که در نهایت قابلیت تغییر فونت و رنگ زمینه را دارد. به نظر می رسد مزیت مهمی که پلتفرم می تواند داشته باشد، افزونه چند رسانه ای است. پلتفرم های ما حس می کنند سهم خود را در بازار به دست آورده اند و رقابت نمی کنند؛ به همین دلیل مخاطب جدی که وارد بازار کتاب می شود، می بیند جذابیت نسخه کاغذی همچنان بیشتر است. 

کد خبر 1140833

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha