زنان نقشی مهم و موثری درعرصه اجتماعی دارند

مدیرکانون فرهنگی هنری شهدای گایکان شهرستان الیگودرز با اشاره به نقش موثر زنان در عرصه اجتماعی، گفت: مسؤولیت اجتماعی زنان در کنار اولویت دادن به مسؤولیت‌های خانوادگی معنا پیدا می‌کند.

خبرگزاری شبستان_ خرم آباد؛ زن زيباترين واژه آفرينش است و موثرترين عامل در عرصه تربيت و نگاهبان سلامت روحي، رواني و جسماني فرزندان و خانواده است.

 

زن در راستاي نقش تربيتي در خانواده مي تواند در اجتماع به فعاليت هاي اقتصادي، اجتماعي و سياسي بپردازد.

 

اسلام مانع مشارکت زنان در فعاليت هاي اجتماعي، اقتصادي و سياسي نمي شود بلکه براي اين کار ارزش قائل است.

 

زن از نگاه قرآن عضوي موثر در اجتماع است و بايد مانند مردان در مسايل مهم اجتماعي نقش آفريني کند، در كل، اسلام جامع ترين و کامل ترين نگرش نسبت به اشتغال و شخصيت زن دارد.

 

«فریبا افتخاری»، مدیرکانون فرهنگی شهدای روستای گایکان مسجد صاحب الزمان (عج) شهرستان الیگودرز، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در خرم آباد، با گرامیداشت ولادت با سعادت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها و روز مادر، اظهار داشت: فعالیت فرهنگی را از زمان دانشجویی به طور جدی آغاز کردم و در بسیج دانشجویی فعالیت می کردم.

 

وی  با بیان اینکه با توجه به اینکه فرهنگ در جامعه خیلی مهم است و طبق فرمایشات حضرت آقا فرهنگ در دراز مدت از اقتصاد هم مهم‌تر می باشد، افزود: فرهنگی که در جامعه ما حاکم است یک فرهنگ اسلامی ایرانی می‌ باشد.

 

مدیرکانون فرهنگی شهدای گایکان شهرستان الیگودرز اذعان داشت: با توجه به نظام مقدس جمهوری اسلامی و انقلاب اسلامی دشمنان این فرهنگ را نشانه گرفتند، و اینکه متوجه شدند جنگ نظامی تاثیری ندارد  کشور ما را با تهاجم فرهنگی  مورد حمله و هجوم قرار دادند.

 

وی با بیان اینکه امروز دشمنان در قالب هجمه های فرهنگی بنیان خانواده ایرانی و اسلامی را مورد هدف قرار دادند ،، خاطرنشان کرد: امروز ماهواره ها، عرصه مجازی، رسانه و... به ابزاری برای هجمه های دشمنان تبدیل شده است.

 

افتخاری با بیان اینکه بصیرت افزایی مهم ترین راه مقابله با هجمه های دشمنان است، افزود: با برنامه ریزی صحیح فرهنگی و بصیرت افزایی می توان  توطئه ها و تهدید های دشمنان را به فرصت تبدیل کرد.

 

وی با اشاره به اهمیت استفاده صحیح از فرصت فضای مجازی، ادامه داد: اگرفضای مجازی  درست مدیریت شود می توان تهدید های این حوزه را به فرصتی برای ترویج و نهادینه سازی فرهنگ دینی و عمومی جامعه تبدیل شود.

 

افتخاری ادامه داد: فرهنگ بر حوزه های دیگر از جمله اجتماعی، اقتصادی و رفتار جامعه تأثیر گذار است.

 

این مدیرکانون فرهنگی هنری مسجد با اشاره به اهمیت بهره گیری از ظرفیت های فرهنگی وهنری برای احیای مساجد و جذب اقشار مختلف به مسجد، اظهار داشت:  می توان از ظرفیت های فرهنگی وهنری برای ترویج و نهادینه سازی فرهنگ دینی بهره گرفته شود.

 

وی ادامه داد: از هنر هم می شود برای ترویج فرهنگ اسلامی ایرانی در کشور استفاده فراوان نمود و در این راستا از ظرفیت رسانه ها بویژه صدا و سیما هم بهره گرفته شود.

 

افتخاری با اشاره به ظرفیت های فرهنگی بومی و دینی، اذعان داشت: کم توجهی به ظرفیت های فرهنگی بومی و دینی باعث می شود فرهنگ غرب در جامعه رواج یابد.

 

وی خاطرنشان کرد: برای مقابله با توطئه های دشمنان در عرصه فرهنگی باید باید سبک زندگی اسلامی را در جامعه با برنامه ریزی و اقدامات موثر و همکاری نخبگان ، شعرا ، هنرمندان ، اساتید و... ترویج یابد.

 

مدیرکانون فرهنگی هنری شهدای گایکان شهرستان الیگودرز افزود: به حمد الله در سال های اخیر فعالیت های فرهنگی خوبی در مساجد با محوریت محلات آغاز شده است و این فعالیت ها را باید با توسط دیگر ارگان ها حمایت شوند.

 

وی با بیان اینکه مساجد از صدر اسلام جایگاه بسیار بالایی داشته و پایگاه اجتماعی و سیاسی و...بوده اند، خاطرنشان کرد:احیای کارکردهای مساجد بستر ترویج و نهادینه سازی فرهنگی دینی است.

 

افتخاری اظهار کرد: اگر ما با مسجد محل خود و همکاری همه گروههای ک در مسجد هستند از قبیل پایگاه بسیج ، کانونهای فرهنگی و هنری مساجد و.. با محور امام جماعت همکاریهای لازم را داشته باشیم و با یک برنامه واحد فعالیت کنیم تاثیر مطلوبی می تواند داشته باشد ،ما در مسجد با همکاری پایگاه بسیج  با برگزاری کاره  گاهها ونشست های از جمله نشست تحکیم بنیان خانواده ، یا همایش سبک زندگی اسلامی و فاطمی یا موضوع افزایش جمعیت  یا عنوان مسائل روز می توان تاثیر پذیری خوبی داشته باشد ما در طی سالهای اخیر خدا شکر موفق به برگزاری این برنامه ها شدیم و خروجی خوبی داشته

 

مدیرکانون فرهنگی هنری شهدای گایکان شهرستان الیگودرز با اشاره به جایگاه زن در جامعه امروز، افزود:  زن در فرهنگ اسلامی و آیات قرآن بسیار مورد توجه، احترام و تکریم قرار گرفته است.

 

افتخاری ابراز کرد: اسلام یک الگو کامل برا همه ما معرفی می کند حضرت صدیقه طاهره، حضرت فاطمه زهرا در خانه به خوبی نقش مادری و همسری خود را ایفا می کند.

 

وی ادامه داد:در مسائل اجتماعی ، سیاسی وقتی لازم می بینید وارد میشود از جمله ماجرا که بعد از رحلت پیامبر پیش میاد و حق امامت و ولایت از حضرت علی گرفته میشود ایشان وارد می شود و از حق ولایت دفاع می‌کند و در خطبه فدک ما می بینم که سخنرانی کامل و تاریخی ایراد می فرمایند، خانواده مهم ترین رکن است و زن به عنوان اصل در خانه به خانواده هویت می بخشد.

 

این مدیرکانون فرهنگی هنری مسجد، ادامه داد: رهبر حکیم انقلاب اسلامی، بارها تاکید کرده‌اند مسؤولیت اجتماعی زنان در کنار اولویت دادن به مسؤولیت‌های خانوادگی معنا پیدا می‌کند و این مسؤولیت‌های خانوادگی نباید مانع حضور و فعالیت‌های اجتماعی زن بشود.

 

وی ادامه داد: گر گفته می‌شود مسؤولیت‌های خانوادگی دارند به این معنا نیست که مسؤولیت اجتماعی از دوش اینها برداشته شده است، بایستی این مسؤولیت را هم حفظ کنند و هر مقداری که با وجود حفظ این مسؤولیت توانایی دارند، آن توانایی را به مسؤولیت‌های اجتماعی وسیاسی هم ضرب کنند».

 

افتخاری خاطرنشان کرد:معظم‌له همچنین با تاکید بر جایگاه «مادری»، آن را وظیفه اصلی و حق زن می‌دانند و معتقدند جامعه غربی با محروم کردن زن از این حق به وی ظلم کرده‌ است: «من می‌گویم مهم‌ترین نقشی که یک زن در هر سطحی از علم و سواد و معلومات و تحقیق و معنویت می‌تواند ایفا کند، آن نقشی است که به‌عنوان یک مادر و به‌عنوان یک همسر می‌تواند ایفا کند، این از همه کارهای دیگر او مهم‌تر است.

 

وی خاطرنشان کرد: سبک زندگی حضرت زهرا(س) اسوه و الگویی برای سعادت دنیوی و اخروی ما زنان است.

 

افتخاری با بیان اینکه به فرموده امام راحل رحمت الله از دامن زن هست که مرد به معراج می رود، ابراز کرد: زنان ما علاوه بر وظایف همسری و مادری مردان بزرگی را پرورش دادند ، زنانی را ما داریم در پیروزی انقلاب اسلامی ایران زحمات زیادی را متحمل شدند ، از زندان ساواک گرفته تا هست سال جنگ تحمیلی و دفاع مقدس.

 

وی با بیان اینکه مادران و همسران شهدا اسوه های ایثار، گذشت و صبر و استقامت هستند، افزود: ما باید همیشه یاد و نام بانوان اسوه اسلام از حضرت زهرا(س) تا مادران و همسران شهدا و بانوان نخبه و توانمند را در جامعه جاری و زنده نگهداریم.

کد خبر 1141010

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha