تشکیل مرکز تطبیق قوانین و مقررات بازار سرمایه/تنها چهار درصد از اراضی کشاورزی کشورمان، سند دارد

تشکیل مرکز تطبیق قوانین و مقررات بازار سرمایه، جلسه سهام عدالتی شورای عالی بورس برگزار می شود، نرخ رسمی ۲۴ ارز کاهش یافت، پیش فروش بلیت قطار آغاز شد، تنها چهار درصد از اراضی کشاورزی کشورمان، سند دارد برخی از اخبار اقتصادی امروز شبستان است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، مهمترین اخبار اقتصادی امروز یکشنبه ۱۰ بهمن شبستان به شرح زیر است:

تشکیل مرکز تطبیق قوانین و مقررات بازار سرمایه

مهراد مسعودی فر گفت: وضع مقررات روزآمد، شفاف و کارآمد در بازار سرمایه یکی از مأموریت‌های مهم سازمان بورس و اوراق بهادار به عنوان نهاد ناظر و مقررات‌گذار است.

وی به اشاره به اینکه در بازار‌های مالی پیشرفته دنیا، وظیفه مقررات‌گذاری در حوزه بازار سرمایه در یک واحد تخصصی و متمرکز ذیل نهاد ناظر صورت می‌گیرد افزود: بر این اساس، هیأت مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار در راستای توسعه و بهبود مقررات‌گذاری تخصصی در این حوزه، تغییراتی را در ساختار کنونی مقررات‌گذاری بازار سرمایه تصویب کرد.

مسعودی فر گفت: بر همین اساس، معاونت حقوقی سازمان بورس و اوراق بهادار، مرکز تدوین، تنقیح و تطبیق قوانین و مقررات بازار سرمایه با هدف استقرار نظام مقررات‌گذاری حرفه‌ای، انتشار قوانین، مقررات و راهبری پژوهشی و مطالعات حقوقی مربوط به مقررات‌گذاری در این بازار را ذیل معاونت حقوقی سازمان بورس و اوراق بهادار ایجاد کرد.

معاونت حقوقی سازمان بورس و اوراق بهادار اضافه کرد: تطبیق فرایند‎‌ها و رویه‌های اجرایی بازار سرمایه، تنقیح و پالایش مستمر قوانین و مقررات و تشخیص حقوق و تکالیف مرتبط با بازار سرمایه، از دیگر اهداف راه‌اندازی این مرکز است.

 

جلسه سهام عدالتی شورای عالی بورس برگزار می شود

بر اساس اعلام سازمان بورس مبلغ سود سال ۹۹ شرکت‌های سهام عدالت هنوز نهایی نشده  اما محاسبات اولیه حاکی از سود بالای ۵۰۰ هزار تومان برای سهام داران عدالت است.

قربانزاده، رئیس سازمان خصوصی سازی در روز‌های گذشته میزان سود سهام عدالت را ۶۰۰ هزار تومان اعلام کرده بود.

 

نرخ رسمی ۲۴ ارز کاهش یافت

بانک مرکزی نرخ رسمی ۴۶ ارز را برای امروز (یکشنبه، ۱۰ بهمن‌ماه) اعلام کرد که بر اساس آن بهای ۱۰ واحد پولی افزایش و قیمت ۲۴ ارز کاهش یافت. نرخ ۱۲ واحد پولی دیگر نیز ثابت ماند. امروز هر دلار آمریکا ۴۲ هزار ریال، پوند انگلیس ۵۶ هزار و ۲۸۲ ریال و یورو ۴۶ هزار و ۸۲۸ ریال ارزش‌گذاری شد.

 

برپایه این گزارش، هر فرانک سوئیس امروز ۴۵ هزار و ۱۱۹ ریال، کرون سوئد چهار هزار و ۴۵۲ ریال، کرون نروژ چهار هزار و ۶۷۷ ریال، کرون دانمارک ۶ هزار و ۲۹۱ ریال، روپیه هند ۵۶۰ ریال، درهم امارات متحده عربی ۱۱ هزار و ۴۳۷ ریال، دینار کویت ۱۳۸ هزار و ۳۴۴ ریال، یکصد روپیه پاکستان ۲۳ هزار و ۷۶۷ ریال، یکصد ین ژاپن ۳۶ هزار و ۴۵۶ ریال، دلار هنگ‌کنگ پنج‌هزار و ۳۹۰ ریال و ریال عمان ۱۰۹ هزار و ۲۳۱ ریال قیمت گذاری شد.

 

همچنین هر دلار کانادا ۳۲ هزار و ۸۹۴ ریال، دلار نیوزیلند ۲۷ هزار و ۴۸۸ ریال، راند آفریقای‌جنوبی ۲ هزار و ۶۹۶ ریال، لیر ترکیه سه‌هزار و ۹۹ ریال، روبل روسیه ۵۳۸ ریال، ریال قطر ۱۱ هزار و ۵۳۹ ریال، یکصد دینار عراق ۲ هزار و ۸۷۸ ریال و لیر سوریه ۱۷ ریال تعیین قیمت شد.

 

قیمت دلار استرالیا هم امروز ۲۹ هزار و ۳۷۹ ریال، ریال سعودی ۱۱ هزار و ۲۰۰ ریال، دینار بحرین ۱۱۱ هزار و ۷۰۱ ریال، دلار سنگاپور ۳۰ هزار و ۹۹۷ ریال، یکصد تاکای بنگلادش ۴۹ هزار و ۴۵۰ ریال، ۱۰ روپیه سریلانکا ۲‌ هزار و ۷۸ ریال، کیات میانمار ۲۴ ریال، یکصد روپیه نپال ۳۴ هزار و ۹۵۷ ریال، یکصد درام ارمنستان هشت‌هزار و ۷۳۰ ریال و دینار لیبی ۹ هزار و ۱۳۵ ریال تعیین شد.

 

امروز در تابلوی بانک مرکزی هر یوان چین ۶ هزار و ۶۰۳ ریال، یکصد بات تایلند ۱۲۵ هزار و ۵۸۲ ریال، رینگیت مالزی ۱۰هزار و ۲۲ ریال، یک‌هزار وون کره‌جنوبی ۳۴ هزار و ۷۰۳ ریال، دینار اردن ۵۹ هزار و ۲۳۸ ریال، یکصد تنگه قزاقستان ۹ هزار و ۶۶۰ ریال، هر لاری گرجستان ۱۳ هزار و ۷۱۰ ریال، یک‌هزار روپیه اندونزی ۲‌ هزار و ۹۲۱ ریال، افغانی افغانستان ۴۰۷ ریال، روبل جدید بلاروس ۱۶ هزار و ۱۲۳ ریال، منات جمهوری آذربایجان ۲۴ هزار و ۷۰۸ ریال، یکصد پزوی فیلیپین ۸۲ هزار و ۱۱۶ ریال، سامانی تاجیکستان سه‌هزار و ۷۱۹ ریال و منات جدید ترکمنستان ۱۱ هزار و ۹۷۵ ریال قیمت خورد.

 

پیش فروش بلیت قطار آغاز شد

پیش فروش بلیت قطارهای مسافری از ساعت ۷ صبح امروز برای تمامی مسیرها به غیر از مسیر تهران- مشهد، تهران- طبس و تهران- خواف و بالعکس از طریق اینترنت و مراکز مجاز فروش بلیت قطار به صورت حضوری در سراسر کشور آغاز شد.

پیش فروش بلیت مسیر‌های تهران-مشهد، تهران- طبس، تهران- خواف و بالعکس نیز ساعت ۱۴ امروز انجام خواهد شد.

افراد برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند به صورت شبانه روزی با سامانه اطلاع رسانی راه آهن به شماره ۰۲۱۵۱۴۹ تماس بگیرند یا به پایگاه اینترنتی www.rai.ir مراجعه کنند.

 

تنها چهار درصد از اراضی کشاورزی کشورمان، سند دارد

سید جواد ساداتی نژاد، وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اهمیت سند دار شدن اراضی کشاورزی شب گذشته (شنبه 9 بهمن) در برنامه نگاه یک شبکه یک سیما با بیان اینکه تنها چهار درصد از اراضی کشاورزی کشورمان، سند دارد، گفت: تغییر کاربری‌ها موضوعی بسیار مهمی است. اگر روند این تغییر کاربری‌های اراضی کشاورزی را متوقف نکنیم در آینده در حوزه کشاورزی و امنیت غذایی به شدت دچار چالش می‌شویم.

 

وی با بیان اینکه  یکی از دلایل این موضوع خرد شدن اراضی کشاورزی با اصلاحات اراضی است که همچنان این خرد شدن ادامه دارد، گفت: برای مثال پدری که فوت می‌کند زمین‌های او بین فرزندان تقسیم و ابعاد زمین‌ها کوچک می‌شود و حتی به ۲۰۰ متر می‌رسد بنابراین این زمینه به باغچه و ویلا تبدیل می‌شود. باید جلوی این خرد شدن اراضی را با صدور سند بگیریم و کاربری آن را کشاورزی تعیین کنیم و پس از آن این سندها، دیگر تقسیم پذیر نیست.

 

وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه با روش‌هایی که در دنیا سابقه دارد، گفت: با تشویق‌هایی که انجام می‌دهیم این اراضی را قالب کشت و صنعت‌ها و شرکت‌های سهامی زراعی و تعاونی بتوانیم آن‌ها را به هم بچسبانیم.

 

وی با اشاره به اینکه به علت این خرد شدن ها، کشاورزی ما تجاری نیست، ادامه داد: در این زمینه قانون وجود دارد و تا سال ۱۳۹۹ باید کل این اراضی دارای سند می‌شد، اما اکنون تنها چهار درصد آن‌ها دارای سند است و این کار بین بخشی بین قوه مجریه و قوه قضاییه است و نیاز به همکاری فوق العاده دارد.

کد خبر 1141085

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha