آگاهی بخشی به خانواده ها گامی مهم در تربیت صحیح فرزندان است

تربیت صحیح مهم ترین نیاز هر جامعه است و در راستای تحقق این مهم باید اصول تربیت صحیح به خانواده ها آموزش داده شود.

خبرگزاری شبستان_ خرم آباد؛  تربیت درست فرزندان به عنوان سنگ بنای رشد و نمو افراد هر جامعه و نقشی مهم در تحقق رشد و سلامت جامعه است.

 

بر اساس آیات قرآن کریم  کسی که انسانی را از گمراهی نجات دهد همانند آن است که همه انسان ها را نجات داده است، بنابراین نوزادی که جدیدا پا به این جهان نهاده باید پله های هدایت را بگذراند و این هدایت در وهله اول برعهده والدین و در ادامه برعهده نهادهای تربیتی همچون مدرسه و مسجد است.

 

هر نقشی که خانواده در تربیت و شکل دهی اخلاقیات فرزندان خود پیاده می‌کنند، مستقیماً در جامعه تأثیر می‌گذارد، به همین دلیل خانواده را یک نمونه کوچک شده از جامعه به حساب می‌آورند.

 

اگر بخواهیم یک جامعه با اخلاق داشته باشیم باید آن را از خانه و توسط خانواده بیاموزیم، بنابراین یکی از نقش‌های مهم خانواده پرورش ارزش‌های اخلاقی است..

 

خانواده محور تربیت صحیح فرزندان است

 

« محمد رضا پور حسینی» کارشناس مسائل فرهنگی و اجتماعی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در خرم آباد، اظهار داشت: هرکسی برای هدایت در مسیر درست زندگی نیاز به راهنمایی دارد وخانواده است که می‌تواند با اعتماد و عشق کامل این راهنمایی را انجام دهد.

 

وی  با بیان اینکه  نقش خانواده در تمام مراحل زندگی ما قابل لمس و شناسایی است،خانواده اساسی‌ترین واحد جامعه است، به همین دلیل برخی از پژوهشگران خانواده را ستون فقرات یک جامعه می‌دانند.

 

کارشناس مسائل فرهنگی و اجتماعی بیان کرد: خانواده یک نهاد حمایتگر و همیشگی است و می‌توانید همیشه روی کمک آن‌ها حساب کنید. در صورتی که خانواده‌ها نقش‌های خود را به خوبی ایفا کنند، افراد جامعه نیز موفق‌تر، سالم‌تر و شادتر خواهند بود.

 

وی خاطرنشان کرد: والدین باید برای فرزندان خود زمینه ای را فراهم سازند که فرد حول محور رفتار پدر و مادر خود نقش گیرد که به همین سبب است که اگر والدین در کارهای خود خطا کنند، فرزندان خطای بدتر را مرتکب می شوند.     

 

خدا باوری و خدامحوری مهم ترین رکن در تربیت صحیح فرزندان است

 

« رضا نوری» کارشناس مسائل مذهبی هم در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در خرم آباد، اظهار داشت: یکی از حساس ترین و در عین حال مهمترین نکته ای که در تربیت صحیح فرزندان باید به صورت ویژه مورد توجه خانواده و ارگان های فرهنگی وتربیتی قرار گیرد، خدامحوری بودن است.

 

وی افزود: خداباوری و خدامحوری در تربیت صحیح فرزندان اثرگذار و ماندگار است و والدین باید با رفتار خود این مهم را به فرزندان آموزش دهند.

 

نوری با اشاره به توطئه های فرهنگی دشمنان برای ترویج سبک زندگی خانواده ها، افزود: آگاهی بخشی و بصیرت افزایی مهم ترین رکن مقابله با توطئه های دشمنان است.

 

وی با اشاره به نقش مهم  پدرو مادر مقابله با توطئه های دشمنان، تربیت صحیح فرزندان و ترویج سبک زندگی اسلامی، افزود: امروز دنیای غرب با توطئه های مختلف به دنبال فروپاشی کانون خانواده است.

 

نوری بیان کرد: امروز دشمنان با بهره گیری از ظرفیت فضای مجازی، رسانه، ساخت فیلم های مختلف، برنامه های متنوع و... برای فرو پاشی کانون خانواده ها تلاش می کند.

 

وی خاطرنشان کرد: آگاهی بخشی و اطلاع رسانی نسبت به توطئه های دشمنان و ترویج و نهادینه سازی ارزش های دینی و فرهنگی مهم ترین راه مقابله با توطئه های دشمنان است.

 

نوری تربیت صحیح فرزندان را سدی در برابر توطئه های دشمنان دانست و افزود: در تربیت صحیح باید جوان بتواند با رفتار خود همواره خدا را شاهد و ناظر اعمال خود بداند.

 

وی با اشاره به اهمیت مشارکت نهادهای آموزشی و تربیتی در تربیت صحیح آینده سازان کشور، اظهار کرد: اجرای شیوه نامه های فرهنگی توسط نهادها و مجموعه های فرهنگی، تولید محتوای جذاب و انتشار آن از طریق رسانه ها، تلاش برای آگاهی بخشی و بصیرت افزایی نسبت به توطئه های دشمنان و اجرای برنامه های خانواده محور با هدف ارائه آموزش های مناسب به خانواده ها با هدف صیانت از کیان خانواده باید مورد توجه قرار گیرد.

 

این کارشناس اظهار کرد: باید تلاش کنیم که جذابیت برنامه های فرهنگی افزایش یابد و این کار بدون ارائه خلاقیت  صورت نمی پذیرد.

 

نوری با بیان اینکه خانواده مهمترين كانون برای تربيت دينی و اسلامی فرزندان است و اين مهم اصلی‌ترين وظيفه والدين است، ادامه داد: دين اسلام مسئوليت سنگين و خطيری را برعهده خانواده گذاشته و ادب و تربيت فرزند را به‌عنوان بهترين عمل صالح و ارثی ماندگار ياد كرده است.

 

بهره برداری  از ظرفیت گسترده مساجد وکانون های فرهنگی هنری در راستای بصیرت افزایی و آگاهی بخشی به خانواده ها و همچنین ارائه برنامه های تربیتی در مساجد می تواند گامی در راستای تربیت صحیح فرزندان باشد.

 

ترویج و نهادینه سازی فرهنگ دینی از دیگر شاخص هایی است که باید در راستای مقابله با توطئه های دشمنان به صورت ویژه مورد توجه قرار گیرد.

 

همچنین با توجه به نقش زنان در خانواده و جامعه، توجه به توانمند سازی این قشر در برنامه های تربیتی باید مورد توجه جدی قرار گیرد، چراکه زنان و مادران  در تربيت صحيح فرزندان با اصول خدامحوری نقش مهمی را بر عهده دارند و امروز جامعه بيشتر از هر چيز ديگر به تربيت صحیح  نيازمند است.

کد خبر 1141215

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha