پارک آبخیز در دهلران ایجاد می شود

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان دهلران: از تکمیل فاز مطالعاتی مقدماتی احداث پارک آبخیز در حوضه آبخیز تنگ تاپو واقع در بالا دست شهر دهلران تا پایان سال جاری خبر داد.

«نصراله پارسه» در گفت گو با خبرنگار  خبرگزاری شبستان در دهلران، اظهار کرد: این پارک  کنترل کننده جریانات سیل بالا دست شهر به سمت جاده مسیر دهلران به خوزستان و تامین کننده منابع آبی سفره های آب زیرزمینی است.

 

وی با اشاره به نبود پارک آبخیز در شهرستان دهلران، گفت: این اولین پارک آبخیز در سطح شهرستان است که فرایند طراحی و اجرای در دستور کار دفتر کنترل سیلاب و آبخوانداری سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری و اداره کل منابع طبیعی استان قرار دارد و سال آینده وارد فاز اجرا می شود.

 

پارسه با بیان اینکه پارک های آبخیز می توانند جاذبه گردشگری و توریستی ایجاد کنند، افزود: ارزش های تفرجی، زیست محیطی و سلامت محور پارک های آبخیز نیز قابل ملاحظه است که مساحت این پارک در سطح ۱۴ هزار هکتار پیش بینی شده است.

 

رئیس اداره منابع طبیعی دهلران راهکار مقابله با فرونشست زمین را جایگزینی منابع آبی برداشت شده دانست و اضافه کرد: فعالیت های آبخیزداری می تواند روند خسارت ناشی از پدیده فرونشست را به تاخیر بیاندازد یا کند کند، اما اگر برداشت بیش از ظرفیت منابع آبی وارد شده به حوضه آبخیز باشد، حتی به شرط اجرای صد درصدی آبخیزداری نیز نمی توانیم جلوی این مخاطره را بگیریم.

 

پارسه با بیان اینکه اجرای کامل عملیات های آبخیزداری در یک حوضه آبخیز منجر به جذب تمام منابع آبی و جلوگیری از برون رفت و هدررفت آب است، یادآور شد: اگر ظرفیت مناسب برداشت را رعایت نکنیم، دچار بیلان منفی منابع آبی می شویم لذا میزان برداشت باید مدیریت شده و قابل تامین برای سفره های آب زیرزمینی باشد و در گام نخست ظرفیت جذب را از طریق آبخیزداری بالا ببریم.

کد خبر 1141648

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha