۲۶۱میلیون دلار کالا از گیلان به کشورهای اوراسیا صادر شد

یوسفی گفت: از ابتدای امسال ۴۵۰ هزار تن کالا به ارزش دلاری ۲۶۱ میلیون دلار از گیلان به کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا صادر شده است.

به گزارش خبرگزاری شبستان از رشت، «ابوالقاسم یوسفی نژاد» امروز(چهارشنبه، ۶ بهمن) در نشست با خبرنگاران به سهم ۳۰ درصدی گیلان از صادرات کل ایران به اوراسیا اشاره کرد و افزود: از ابتدای سال جاری تاکنون ۴۵۰هزار تن کالا به ارزش دلاری ۲۶۱ میلیون دلار از استان گیلان به کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا صادر شده که با ۱۰ درصد رشد، سهم گیلان از بازار اوراسیا به لحاظ ارزش ریالی ۳۰ درصد از صادرات کل ایران به اوراسیا بوده است.

 

مدیرکل گمرک انزلی اظهار داشت: کشورمان در رابطه با اتحادیه اقتصادی اوراسیا توفیقات خوبی کسب کرده اما برای پیوستن به این اتحادیه باید چند نکته را مد نظر قرار دهد که اولین نکته اتصال بندر آستارا به خط ریل سراسری است که دولت سیزدهم در برنامه های خود به این امر توجه دارد.

 

وی با بیان اینکه بیش از ۷۵ درصد صادرات استان گیلان را محصولات کشاورزی تشکیل می دهد گفت: کمبود واگن های یخچالی و کانتینر های یخچال دار برای کشور ما از آسیب ها محسوب می شود و در کنار آن استفاده از کشتی های رورو در بنادر گیلان باید مورد توجه قرار گیرد تا حجم صادرات خارجی را افزایش دهیم. 

 

 

یوسفی ادامه داد: یکی دیگر از مشکلات کشور در بخش اوراسیا بحث نقل و انتقال پول با کشورهای عضو اتحادیه است که ایران به جهت تحریم های ظالمانه مشکلاتی در خصوص انتقال پول دارد.

 

وی یاد آور شد: میزان صادرات کالا در ۱۰ ماه گذشته ۹۲۶ هزار تن به ارزش ۵۵۸ میلیون دلار بود که این مقدار به نسبت به مدت مشابه قبل به لحاظ وزنی ۶ درصد و ارزش دلاری هشت درصد افزایش داشت.

 

مدیرکل گمرک انزلی اضافه کرد: عمده ترین کالای صادر شده محصولات کشاورزی است که بیش از ۷۵ درصد از کالاهای صادر شده را تشکیل می دهد که به کشورهای روسیه، آذر بایجان، قزاقزستان، گرجستان و امارات بوده است.

 

یوسفی نژاد در ادامه افزود: در تجارت خارجی نیز سهم واردات کشور از ابتدای سال جاری تاکنون یک میلیون و ۳۰۰ هزار تن کالا به ارزش ۹۵۸ میلیون دلار بود که به لحاظ وزنی ۹ درصد کاهش و به لحاظ ارزش دلاری ۲۳ درصد افزایش داشت.

 

وی اعلام کرد: عمده ترین کالاهای وارداتی نیز شامل کالاهای اساسی غلات، ذرت، گندم، روغن خام، کنجاله دام، گوشت و مواد اولیه واحدهای تولیدی و خطوط تولید است که از کشورهای روسیه، قزاقزستان، ترکیه، چین، امارات، اکوادر و سایر کشورها به گمرکات استان گیلان وارد شد.

 

ناظر گمرکات گیلان اظهار داشت: از اقدامات انجام شده در خصوص کریدور شمال جنوب استقرار گمرک در راه آهن رشت است که باتوجه به کمبود نیرو گمرک در راه آهن رشت مستقر شد و کالاهای که از کریدور شمال به جنوب و منطقه ازاد بصورت حمل ترکیبی از مسیر چین ،قزاقزستان و منطقه ازاد انزلی به راه آهن رشت برای انتقال به بندر چابهار حمل می شوند را تحت پوشش قرار دهد.

کد خبر 1141662

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha