مباهله پیروزی رافت و رفعت اسلامی است/مباهله بر اتحاد و وفاق مسلمانان تاکید دارد

نشست هم اندیشی سخنرانان مذهبی و پژوهشگران حوزه دین و مسئولان ستاد مردمی «مباهله» با محوریت «هم اندیشی برای ترویج پیام مباهله» برگزار شد.

به گزارش خبرنگار گروه قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، نشست هم اندیشی سخنرانان مذهبی و پژوهشگران حوزه دین و مسئولان ستاد مردمی «مباهله» با محوریت «هم اندیشی برای ترویج پیام مباهله» ظهر امروز (۶ بهمن) در مجموعه فرهنگی یادمان شهدای هفتم تیر برگزار شد.

حجت الاسلام والمسلمین «ادیب یزدی» در نشست هم اندیشی سخنرانان مذهبی و پژوهشگران حوزه دین و مسئولان ستاد مردمی «مباهله» با بیان اینکه مباهله نسبت به سایر فضائل آل الله محوریت دارد، گفت: مباهله راهکاری برای علمای حق در مواجهه با عناد دشمنان خدا است. مباهله تمام معنویت اهل بیت (ع) برای مبارزه با هیمنه پوشالی دشمن بود.

 

وی با اشاره به نقش نهادهای فرهنگی در تبیین مساله مباهله در میان مردم، خاطرنشان کرد: باید نمایندگانی از وزارتخانه های فرهنگ و ارشاد اسلامی، آموزش و پرورش، علوم و حتی وزارت میراث فرهنگی و گردشگری، وزارت دادگستری و سازمان صدا و سیما در این نشست هم اندیشی حضور داشته باشند. همه نهادها به ویژه سازمان های فرهنگی باید واحدی به عنوان نشر معارف اهل بیت (ع) در مجموعه خود داشته باشند.

در ادامه حجت الاسلام والمسلمین «حامد کاشانی» با بیان اینکه کار جدی علمی درخصوص مباهله انجام نشده است، گفت: در اصل تاریخ مساله مباهله، تفسیر آیات مباهله و جمع آوری اسناد مربوط به آن خلا جدی وجود دارد و باید کار پژوهشی گسترده ای در این زمینه انجام شود.

 

کارشناس مذهبی با بیان اینکه تشکیل کمیته عملی مباهله باید در دستور کار قرار گیرد، افزود: مباهله به معنی دفاع از اسلام است اما چون حضرت علی (ع) و حضرت فاطمه (س) محور واقعه تاریخی مباهله قرار دارند، با بی مهری های عجیبی از سوی مفسران، شعرا و سایر افراد مواجه می شود و به راحتی از کنار این موضوع عبور می کنند.

 

وی تصریح کرد: به رغم آنکه مباهله به معنی دفاع از اسلام است اما تفاسیر روایی بسیار کمی در این باره وجود دارد در حالیکه در مباهله بر مساله اتحاد و وفاق میان مسلمانان تاکید شده است.

 

حجت الاسلام والمسلمین کاشانی با بیان اینکه مباهله برای اتحاد اسلام مفید است، تصریح کرد: مباهله راهکار است اما هر کسی نباید در مباهله شرکت کند و حالت بی نظیر و استثنایی آن را نباید به سمت تکرار بیش از حد ببریم چراکه اگر هرکسی می توانست به مباهله بپردازد، دیگر لازم نبود اهل بیت (ع) به آن ورود کنند.

 

وی با اشاره به غدیر و فضائل امام علی (ع) گفت: واقعه غدیر از نظر زمانی و شرایط مکانی و کارکرد عملی مهم ترین واقعه مربوط به بیان فضائل امام علی (ع) است اما مباهله عمیق ترین فضیلتی است که حضرت علی (ع) دارد و لازم نیست فضائل ایشان در قیاس با کسی مطرح شود.

 

 کارشناس مذهبی درخصوص درج موضوع مباهله در کتاب های درسی، گفت: اگر به فضای کتاب های درسی آشنا نباشیم؛ موضوع مباهله آنگونه که باید تاثیرگذار نخواهد بود بنابراین باید در این باره با کارشناسان کتاب های درسی وارد مباحثه شویم و با مشورت آنها موضوع مباهله را به کتاب های درسی وارد کنیم.

 

وی درخصوص حضور مسئولان در جلسات هم اندیشی ستاد مباهله، گفت: مسئولان حتما باید در این جلسات شرکت کنند اما ستاد مباهله باید مردمی اداره شود چراکه کارهایی که توسط مردم اداره می شود ماندگار بوده و توسعه پیدا می کند.

در ادامه نشست حجت الاسلام والمسلمین «محمد مهدی معماریان» گفت: در سیره پیامبر گرامی اسلام به جز موردی که منکران دین با پیامبر مناظره کردند و حضرت محمد (ص)، آنها را به مباهله دعوت کرد، مورد دیگری از مباهله وجود ندارد.

 

خطیب دینی با بیان اینکه باید به کمک فضای مجازی به ترویج عید مباهله بپردازیم، افزود: از ۲۷ تا ۲۹ ذی الحجه ایام شادی است. پیامبر گرامی اسلام وقتی وارد مدینه شدند با دشمنان پیمان صلح امضا کردند.

 

وی با بیان اینکه پیامبر گرامی اسلام زمانی به مباهله پرداخت که اسلام در اوج اقتدار قرار داشت، خاطرنشان کرد: مباهله در واقع معرفی شرکای رسول خدا در امر رسالت است به عبارتی مباهله صرفا فضیلت امام علی (ع) نیست بلکه فضیلت حضرت فاطمه (س) و امام حسن (ع) و امام حسین (ع) می باشد.

حجت‌الاسلام والمسلمین «سیدحسین هاشمی‌نژاد» نیز در این نشست با بیان اینکه مباهله موضوع بسیار مهمی است، گفت: مامون از خلفای عباسی که درس خوانده و فاضل بود در مناظره با امام رضا (ع) درخصوص حقانیت امام علی (ع) و ولایت ایشان سوال کرد. امام رضا (ع) با استناد به آیه مبارکه مباهله، ولایت امام علی (ع) را استدلال کردند.

 

واعظ دینی در ادامه تاکید کرد: سر موفقیت ما این است که به حد توان بتوانیم امام علی (ع) را یاری کرده و در مسیر یاری امیرالمومنین (ع) حرکت کنیم.

 

وی در ادامه پیشنهاد داد تا آیه مباهله و موضوع مباهله در کتاب های درسی دوره راهنمایی درج شود و گفت: در این راستا باید نامه ای به رئیس جمهور نوشته شود و از وی برای درج موضوع مباهله در کتاب های درسی مقطع راهنمایی درخواست شود.

 

حجت الاسلام والمسلمین هاشمی نژاد ادامه داد: استفاده از رسانه ملی با روش های روز، چاپ جزوات کوتاه و توزیع آن ها در هیئات و مدارس از دیگر شیوه های ترویج آیه مباهله در بین مردم است.

 

در ادامه این نشست، حجت الاسلام والمسلمین «حسن خدامی» گفت: حد فاصل عید غدیر تا روز مباهله را به عنوان روزهای جشن و سرور ترویج کنیم و به تبیین حقانیت حضرت علی (ع) و مباهله بپردازیم.

 

این خطیب دینی یادآور شد: برخلاف تصور عمومی، مباهله واقعه ای یک یا چند روزه نیست بلکه حدود ۳ ماه انجام آن طول کشید بنابراین باید از این فرصت برای تبیین جایگاه مباهله در اسلام استفاده کنیم.

 

حجت الاسلام والمسلمین «فاضل طباطبایی» نیز در این نشست گفت: اسناد زیادی درخصوص واقعه مباهله وجود دارد که ما از آنها غفلت کرده ایم و این درحالی است که امروز در شبکه های مجازی نشست های طولانی توسط خداناباوران برگزار می شود و ما می توانیم به تمام مباحث آنها از طریق مباهله پاسخ دهیم.

در ادامه این نشست، «علی انسانی» برخی از اقدامات صورت گرفته برای معرفی هر چه بیشتر مباهله به مردم توسط ستاد مباهله را تشریح کرد.

 

دبیر ستاد مردمی مباهله از تمام کسانی که مجلس وعظ دارند دعوت کرد در مجالس خود در خصوص عید مباهله که مباهات شیعه و رفعت و رأفت اسلامی است صحبت کنند و برای امیرالمؤمنین(ع) کم نگذارند.

 

وی با مطرح کردن این سوال که چرا مباهله تا این حد مورد غفلت قرار گرفته است؟ گفت: مباهات مباهله به این است که پیروزی بی سلاح است و پیروزی رافت و رفعت اسلامی است و تعامل اسلام در اوج قدرت با ادیان الهی است.

 

«دقیقی» عضو ستاد مباهله نیز در این نشست با ارائه گزارشی از اقدامات انجام شده در ستاد مباهله گفت: آنچه در ۶سال گذشته ستاد مردم مباهله انجام شده است ثمره دغدغه جمعی از فعالان فرهنگی برای ترویج مباهله بوده است.

 

دقیقی با اشاره به شکل گیری و برگزاری مراسم های ویژه مباهله در تهران، افزود: این موضوع در هیات ها و نهادهای فرهنگی سایر شهرهای کشور نیز مورد استقبال قرار گرفت و امروز شاهد برگزاری مراسم های ویژه این ایام در شهرهای مختلف کشور هستیم.

 

وی با بیان اینکه امروز دنیای غرب تشنه شناخت تشیع است، تاکید کرد: ما برای معرفی تشیع در خارج از مرزهای کشور کاری انجام نداده ایم درحالیکه امروز دنیای غرب به دنبال شناخت تشیع است و منبعی برای این موضوع در خارج از مرزهایمان وجود ندارد.

 

 

کد خبر 1141667

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha