پیشگامی کانون های روستایی در رقابت فهما در کنار مراکز پایتخت نشین

کانون های فرهنگی و هنری روستایی و مناطق کمتر توسعه یافته در رقابت فهما در کنار مراکز پایتخت نشین پیشگام و پیشتاز ارزیابی ها شده اند که در گذشته کمتر ظرفیت آنان شناخته شده بود.

خبرگزاری شبستان-اصفهان: ظرفیت های زیادی در حوزه های مختلف در مراکز روستایی وجود دارد که خیلی از آن ها به دلیل تمرکز گرایی و توجه به مناطق شهر نشین مغفول مانده و مورد بی توجهی قرار گرفته از این رو ایجاد فرصت برای شناسایی استعدادهای نهفته در این مناطق کاری ارزشمند و مورد پسند است که باید تقویت شود.

رقابت فهما و ایران قوی فرصت های زیادی را برای بچه های مسجد و کانون های فرهنگی و هنری مساجد ایجاد کرد که دیده شدن کانون های روستایی و کمتر توسعه یافته در تهران و ستاد مرکزی کانون های مساجد از جمله آن است.

کانون های فرهنگی و هنری روستایی و عشایری هر کدام جبهه فرهنگی قوی هستند که سهم موثری در انتقال مفاهیم ارزشی دارند از این رو باید این مراکز را به عنوان قطب فرهنگی مورد توجه قرار دهیم و از آن ها به عنوان تنها نهادهای فرهنگی هر محله و روستا یاد کنیم.

توجه ستاد فهما به امتیاز مراکز روستایی و کمتر توسعه یافته و با یک ضریب حمایتی باعث شده تا عدالت ارزیابی رعایت شود و اگرچه باید این حمایت ها افزایش یابد و نگاه ویژه ای به این حوزه توسعه یابد اما همین مقدار نیز ظرفیت فعال را شناسایی و رشد داده است.

کانون های فرهنگی و هنری روستایی و مناطق کمتر توسعه یافته در رقابت فهما در کنار مراکز پایتخت نشین پیشگام و پیشتاز ارزیابی ها شده اند که در گذشته کمتر ظرفیت آنان شناخته شده بود.

کانون های فرهنگی و هنری مساجد روستایی سال گذشته در سطح ملی به عنوان مراکز برتر شناخته و معرفی شدند که از نظر جایگاه و رتبه در رقابت با مراکز کلانشهر ها بوده و توانستند مدال افتخار را از آن خود کنند.

 

امسال نیز در رقابت دومین دوره فهما هم نشان داد که کانون های فرهنگی و هنری روستایی و مناطق کمتر توسعه یافته استعداد و توانایی های خاصی دارند و با وجود محدودیت های اعتباری و امکاناتی اما با بضاعت کم راه پیشرفت را طی کرده اند.

کانون فرهنگی و هنری«مهدی موعود حسین آباد فلاورجان« که به مرحله نهایی نیز راه یافت و کانون فرهنگی و هنری «پنج تن آل عبا چادگان« که سومین کانون استان اصفهان از لحاظ میزان امتیاز فهما بود و به مرحله کشوری راه پیدا کرده مصادیق بارز این موضوع هستند.

 

*حمایت از کانون های روستایی و مناطق کمتر توسعه یافته

حدود 30 درصد از کانون های فرهنگی و هنری مساجد استان اصفهان در روستاها راه اندازی شده اند و نزدیک به 200 کانون هم در مناطق شهری کمتر توسعه یافته بخش غرب و شرق اصفهان فعالیت می کنند و سهم مهمی در توسعه فرهنگی دارند.

به اعتقاد کارشناسان فرهنگی، کانون های مساجد تنها مراکز فرهنگی روستایی هستند که سهم خوبی در توسعه عدالت فرهنگی دارند و چنین نهادهایی بخشی از نیازهای فراغتی را تامین می کنند.

تعامل کانون های فرهنگی و هنری مساجد با ادارات ورزش و جوانان و تهیه وسایل ورزشی باعث شده تا ورزش نیز در این مراکز توسعه پیدا کند.

 

*جشنواره روستا و عشایر تقویت کننده حوزه فرهنگ و هنر روستا

علاوه بر رقابت فهما، جشنواره فرهنگ و هنر روستا و عشایر هم توانسته سهمی در شناسایی و رشد استعدادهای فرهنگی و هنری این مناطق داشته باشد که ستاد کانون های فرهنگی و هنری مساجد کشور میزبان و برنامه ریز این رویداد است.

طرح های کتابخوانی روستا و عشایر نیز دیگر اتفاق فرهنگی و هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در رشد و خدمات رسانی فرهنگی روستایی بود که این سال ها رونق خاصی پیدا کرده است.

تمامی این فرصت های رقابتی برای کیفیت بخشی به فعالیت های فرهنگی و هنری مهم و کارساز بوده و مانع از رکود فعالیت‌ها شده و توانسته در فرصت های رقابتی به رشد استعدادها کمک کند.

*نگاه ویژه ستاد فهما به کانون های روستایی و عشایر

ستاد فهما با در نظر گرفتن ضریب برای امتیازات سایت بچه های مسجد و اختصاص اعتبار خاص برای این مراکز از نهادهای فرهنگی روستایی و عشایر حمایت خواهد کرد.

بچه های مسجد در روستاها باید انسجام و هماهنگی بیشتری بین خود برای رسیدن به اهداف و برنامه های عالی پیدا کند و محدودیت های اعتباری و سخت افزاری روستا مانع از پیشرفت آنان نشود.

بسیاری از جلوه های پیشرفت در مناطق کمتر توسعه یافته رشد و ارتقا یافته، از این رو باید به این حوزه ها با نگاه ویژه ای برای محرومیت زدایی و همچنین رشد استعدادها نگاه کرد.

 

 

 

کد خبر 1141686

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha