احیای هنر منسوخ شده حصیربافی گردش مالی میلیاردی ایجاد کرد/ بیش از ۱۴۰ هزارنفر در صنایع دستی استان کرمان فعالیت دارند

حسین زاده با اشاره به مزیت های احیای هنر منسوخ شده حصیربافی در استان کرمان گفت: در مجموع ۱۴۲ هزار نفر فعال صنایع دستی داریم که سرمایه فرهنگی و اجتماعی بی نظیر در حوزه صنایع دستی هستند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از کرمان؛ کاظم حسین زاده، چهارشنبه شب(۶ بهمن) در مراسم اختتامیه نخستین جشنواره کالاها و محصولات فرهنگی استان کرمان که با موضوع پته و معرفی آثار برگزیده آن برگزار شد؛ از فعال بودن 100 رشته و زیرمجموعه صنایع دستی در کرمان خبر داد.

 

 

 

معاون اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان افزود: 70 هزار نفر هنرمند در رشته های صنایع دستی و 72 هزار نفر هم در فرش دستباف و در مجموع 142 هزار نفر فعال صنایع دستی داریم که سرمایه فرهنگی و اجتماعی بی نظیر در حوزه صنایع دستی هستند.

 

 

 

وی ادامه داد: این تعداد اشتغال نشان از ظرفیت بالای حوزه صنایع دستی در توسعه پایدار کشور دارد زیرا مگر دولت ها چقدر منابع دارند که کارخانه و صنعت ایجاد کنند و بتوانند سرمایه گذاری کلان آن هم با استفاده از منابع تجدید ناپذیر و صادرات خام و...انجام دهند؟

 

 

 

حسین زاده اظهار کرد: در حوزه صنایع دستی احیای رشته منسوخ شده حصیربافی که جزو رشته های شاخص است، امروز در آن برای هزار نفر شغل ایجاد شده و گردش مالی 25 میلیارد تومانی در قلعه گنج ایجاد کرده و کاندیدای برند شدن در حوزه صنایع دستی است.

 

 

 

وی ایجاد اشتغال با کمترین میزان سرمایه گذاری، عدم نیاز به سرمایه گذار خارجی، قابلیت استفاده از محصولات در سیاه چادرهای عشایری گرفته تا شهر و آپارتمان و... را از مزیت های حصیربافی عنوان و بیان کرد: همچنین فاقد آثار زیست محیطی است و کمتر صنعتی را می توان پیدا کرد از دورریز مواد در طبیعت خلق ثروت و ایجاد ارزش افزوده کند و فکر نمی کنم صنعتی را در دنیا داشته باشیم که این همه ویژگی را در خود جای داده باشد و از همه مهمتر شناسنامه و هویت فرهنگی یک جامعه است.

 

 

 

حسین زاده ظرفیت های اجتماعیِ صنایع دستی را مورد تأکید قرار داد و گفت: وقتی هنرمند صنایع دستی چکش و قلم به دست گرفت، پشت دار قالی نشست، نخ و سوزن به دست گرفت و... دنبال آسیب های اجتماعی نیست و این از ظرفیت های صنایع دستی است.

 

 

 

وی با بیان اینکه بسیاری از کشورها این ظرفیت ها را ندارند اما در کشور ما کمتر به آن توجه شده؛ تصریح کرد: با وجود شرایط کرونایی اما اقدامات خیلی خوبی در یکی دو سال گذشته در حوزه صنایع دستی اتفاق افتاده که می شد ظرفیت های بهتری ایجاد کرد گرچه مشکلاتی هم سر راه بوده است.

 

 

 

معاون اداره کل میراث فرهنگی استان کرمان افزود: سالانه 6 هزار آموزش در حوزه صنایع دستی داریم و تفاهم نامه با دستگاه های اجرایی برقرار کردیم که تحقق آن و تعامل و هم افزایی می تواند ما را به نتیجه مطلوب تر در توسعه صنایع دستی برساند.

کد خبر 1141729

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha