شعرمتکی به نظام ارزشی، می تواند منادی بهبود سطح فرهنگی و اجتماعی باشد

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم گفت: اگر شعر معطوف به واقعیت های جامعه و متکی به نظام ارزشی برخاسته از بطن آیات و روایات باشد، می تواند منادی بهبود سطح فرهنگی و اجتماعی باشد و بذر امید و اعتماد را در میان جامعه بکارد.

ه گزارش خبرگزاری شبستان از قم، حجت الاسلام و المسلمین احمد واعظی شب گذشته (چهارشنه ۶بهمن) در مراسم اختتامیه پنجمین جشنواره بین المللی شعر حوزه (اشراق) با اشاره به فرارسیدن یکصدمین سالگرد تأسیس حوزه علمیه قم گفت: از جمله ویژگی های حوزه های علمیه پس از انقلاب نسبت به پیش از انقلاب، تقویت بخش هنری است.

 

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم برگزاری این جشنواره را فرصت مناسبی برای تبیین مکتب اهل بیت (ع) دانست و گفت: اشعاری که در وصف ائمه اطهار باشد ماندگار، ارزنده و موثر خواهد بود.

 

حجت الاسلام واعظی با اشاره به ارتقاء کمی و کیفی شعر و ادب در حوزه های علمیه، ابعاد مختلف شعر را مورد توجه قرار داد و افزود: زبان شعر ظرفیت های متنوعی دارد و علاوه بر ساختارهای زیبای لفظی، می تواند بر اساس خیال و یا معطوف به واقعیت باشد.

 

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم با اشاره به اهمیت اشعار معطوف به واقعیت های تاریخی همچون اشعار آیینی، خاطرنشان کرد: واقعیت های تاریخی در شعر، خشک و عریان نیست، بلکه دارای لطافت های زیباشناسانه است که مورد توجه قرار می گیرد.

 

وی با بیان اینکه برخی واقعیت ها همچون درخشندگی خورشید و تاریکی شب غیرقابل انکار است، اما حس زشتی و زیبایی، به نظام ارزشی و شبکه باورهای ما بستگی دارد، گفت: اگر باورها و اعتقادات شخص، بر اساس حق و حقیقت باشد، زیبایی در نزد او، وجهی از عینیت و حقیقت است.

 

حجت الاسلام واعظی با بیان اینکه حضرت زینب(س) فرمودند که در کربلا چیزی جز زیبایی ندیده اند، اما این برای کسانی که به ایثار و شهادت باور ندارند، اینگونه نیست، اظهار داشت: شعر با محتوای معرفتی و یا خیال انگیز، هنگامی که با پشتوانه ارزشی باشد، حکیمانه و حقانی خواهد بود.

 

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم در پایان گفت: اگر شعر معطوف به واقعیت های جامعه و متکی به نظام ارزشی برخاسته از بطن آیات و روایات باشد، می تواند منادی بهبود سطح فرهنگی و اجتماعی باشد و بذر امید و اعتماد را در میان جامعه بکارد.

 

کد خبر 1141744

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha