راه اندازی کنسولگری افغانستان در  خراسان جنوبی به آسان‌سازی تجارت کمک می‌کند

استاندار خراسان جنوبی با اشاره لزوم فعال شدن بازارچه های مشترک مرزی استان با کشور افغانستان، گفت: راه اندازی کنسولگری افغانستان در بیرجند و کنسولگری ایران در استان فراه از دیگر خواسته ها و انتظارات است که به آسان سازی تجارت کمک می‌کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از بیرجند، «جواد قناعت» امروز (۷ بهمن) در نشست مشترک با والی ولایت فراه افغانستان با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران در چارچوب ارزش های نظام و حفظ منافع ملی، آماده همکاری و گسترش روابط اقتصادی، تجاری و فرهنگی با تمامی کشورهایی که به اصول و ارزش های انسانی و احترام متقابل پایبند هستند می باشد، اظهار کرد: خراسان جنوبی نیز آماده توسعه همکاری‌های اقتصادی، تجاری و فرهنگی با کشورهای دوست و همسایه و بویژه افغانستان است و به همین منظور برنامه ها و اقداماتی را در راستای توسعه دیبلماسی اقتصادی انجام داده است.

 


استاندار خراسان جنوبی افزود: جمهوری اسلامی ایران به عنوان همسایه افغانستان، استقرار صلح و ثبات در این کشور را عامل مهمی در ارتقای سطح امنیت و همکاری در منطقه و جهان می‌داند و آماده هرگونه کمک و همکاری به منظور ایجاد ثبات و توسعه اقتصادی افغانستان است.

 

وی بیان داشت: راهبردهای ایران کمک به بازسازی زیرساخت‌های اقتصادی و تجاری افغانستان، تقویت شبکه‌های حمل و نقل و ترانزیت، حمایت از همکاری بخش خصوصی، همکاری در بخش آموزش نیروی انسانی متخصص و توسعه فن‌آوری اطلاعات، توسعه ولایت‌های افغانستان نزدیک مرز ایران، امنیت در مرزهای مشترک، مشارکت در طرح‌های آموزشی و بهداشتی و همکاری‌های علمی و فرهنگی است.

 

قناعت با بیان اینکه مرز رسمی ماهیرود، مهمترین گذر مرزی در استان خراسان جنوبی و طلایی ترین موقعیت در جهت ارتباط حمل و نقل به افغانستان (نزدیک به شاهراه حلقوی ِ افغانستان) و کشورهای آسیای میانه است، گفت: انتقال کالا از مرز ماهیرود باعث کاهش مسافت حدود ۵۰۰ کیلومتری در ترانزیت کالا از بندر عباس و بندر چابهار به افغانستان و کشورهای آسیای میانه و اقتصادی نمودن ترانزیت کالا از مسیر کشور ایران و در نتیجه رونق اقتصادی منطقه می شود.

 

استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه بیش از ۹۰ درصد صادرات خراسان جنوبی به افغانستان است و همچنین حدود ۹۷ درصد صادراتی که از خراسان جنوبی انجام می شود به مقصد این کشور صادر است، گفت: در حال حاضر حدود ۵۰ درصد از کل صادرات ایران به افغانستان از لحاظ وزنی از طریق مرز ماهیرود انجام می شود که بیانگر نقش و موقعیت ویژه مرز ماهیرود در مبادلات تجاری با کشور افغانستان است.

 

وی با اشاره به اینکه خراسان جنوبی آمادگی و درخواست فعال شدن و رونق همه بازارچه های مشترک مرزی استان با کشور افغانستان را دارد، افزود: علاوه بر بازارچه مرزی ماهیرود، ۲ بازارچه مرزی دوکوهانه و گلورده یا همان میل ۷۳ که با ولایت فراه هم مرز هست، که درخواست داریم این بازارچه ها نیز فعال شود.

 

قناعت در ادامه درخواست همکاری لازم جهت احداث مسیر باقیمانده راه میل ۷۸ تا ولایت فراه افغانستان را مطرح کرد و گفت: کل این محور ۱۲۰ کیلومتر است که ۶۵ کیلومتر آن آسفالت شده و پروژه از قلعه کاه تا فراه با پیشرفت حدود ۴۰ درصد در حال انجام است.

 

استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه دفتر صدور روادید در مرز ماهیرود و مرکز ولایت فراه افغانستان به منظور تسهیل و تسریع در صدور ویزا و انجام امور تجار و سرمایه گذاران ‌مورد انتظار است، ادامه داد: راه اندازی کنسولگری افغانستان در بیرجند و کنسولگری ایران در استان فراه از دیگر خواسته ها و انتظارات است که به آسان سازی تجارت کمک می‌کند.

 

مقام عالی دولت در استان با بیان اینکه خراسان جنوبی برای برگزاری منظم و مستمر نشست های دو طرف در بیرجند و مرز ماهیرود و ولایت فراه جهت بررسی مسائل و راهکارهای توسعه همکاری‌ها آمادگی دارد، بیان کرد: همچنین جهت افزایش ساعت کاری در مرز ماهیرود و ارائه خدمات و انجام امور تجاری در روزهای تعطیل با هماهنگی دستگاه‌های اجرایی ذیربط دوطرف آمادگی کامل وجود دارد.

 

قناعت با اشاره به اینکه خراسان جنوبی آمادگی خود را جهت واردات کالا از افغانستان به ویژه موارد معدنی و اقلام کشاورزی با استقرار قرنطینه جهت کمک به برقراری توازن نسبی تجاری با ایران اعلام می‌کند، گفت: همچنین جهت ارائه خدمات بهداشتی و درمانی در مرز ماهیرود و استان خراسان جنوبی به اتباع افغان و توسعه و تسهیل توریسم درمانی آمادگی کامل داریم.

 

وی با اشاره به لزوم فعال شدن اتاق مشترک ایران و افغانستان با محوریت استان خراسان جنویی و همچنین اتاق مشترک ولایت فراه، افزود: خراسان جنوبی آمادگی خود را جهت احداث خط انتقال و تأمین برق مورد نیاز ولایت فراه و مناطق مرزی هم مرز با خراسان جنوبی و همچنین جهت صادرات سوخت به افغانستان و تأمین بخشی از سوخت مورد نیاز ولایت فراه و همچنین ساکنین مناطق و روستاهای مرزی افغانستان  اعلام می‌کند.

 

استاندار خراسان جنوبی در ادامه گفت: این استان جهت احداث مخازن و صادرات سوخت از طریق لوله در سایت مرزی ماهیرود آمادگی دارد.

 

قناعت با بیان اینکه تأکید خراسان جنوبی بر استاندارد بودن کلیه کالاهای صادراتی به افغانستان از جمله سوخت، مواد غذایی، مصالح ساختمانی و ... است، افزود: همچنین آمادگی صادرات خدمات فنی و مهندسی از استان در زمینه های ساختمان سازی، کشاورزی، معدن و دامپزشکی و فناوری اطلاعات وجود دارد.

 

 

کد خبر 1141803

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha