تاکنون ۷۰ نامه به همه دستگاه‌های کشور برای حل مشکل شرکت امیر سنگان ارسال کردیم

نکاحی با اشاره به اینکه برای حل مشکل شرکت امیر سنگان تاکنون ۷۰ نامه به همه دستگاه‌های کشور ارسال کردیم، تصریح کرد: معدن ققنوس ۲ یک ظرفیتی از اشتغال دارد بنابراین برای یکصد هزار تن تولید در سال نمی‌توان برای هزار نفر اشتغالزایی کنیم.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، حسین نکاحی، رئیس هیأت مدیره شرکت امیر سنگان پارسیان شب گذشته (چهارشنبه 6 بهمن) در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما با بیان اینکه موضوع سلب صلاحیت شرکت امیر سنگان در رأی شورای عالی معادن ابلاغ شد، گفت: اما این رأی در دیوان عدالت اداری در مرحله اول نقض شد ضمن این که در رأی، سلب صلاحیت اعلام نشده بلکه عدم تمدید است.

 

وی با اشاره به اینکه اگر یک شرکت، حقوق دولتی را پرداخت نکند و تخلف صورت گرفته باشد امکان سلب صلاحیت در همان زمان وجود دارد، گفت: ولی متأسفانه اشتباهات دستگاه حقوقی وزارت صمت در نامه نگاری‌هایی که انجام شد موضوع را به سمت رأی شورای عالی معادن برد که رأی شورا در یک مرحله صادر و در دیوان عدالت اداری نقض شد و در مرحله بعد، این رأی با یکسری دلایل کاملاً اشتباه که مبنای آن رأی این بود که شرکت بهره بردار در زمان مقرر به رأی اعتراض نکرده موجب تأیید رأی شد.

 

نکاحی گفت: حقوق دولتی این شرکت بالغ بر ۴۱۵ میلیارد تومان طبق ابلاغیه‌هایی که وزارتخانه و سایر دستگاه‌ها به ما اعلام کردند به همراه جرایم پرداخت شده است، ولی هنوز هم در جلسات گفته می‌شود که این شرکت، حقوق دولتی را پرداخت نکرده است در حالی که سازمان صنعت و معدن استان این موضوع را تأیید کرده است.

 

وی درباره موضوع جعل پرونده توسط این شرکت افزود: در موضوع جعل تا الآن هیچ حکمی علیه شرکت امیر سنگان صادر نشده است، یک برگه جعلی صادر شده و توسط یکی از کارمندان این شرکت به وزارت صمت ارائه شده است، در دو مرحله شاکی این پرونده حفاظت اطلاعات قوه قضائیه بود که در دو مرحله رأی به عدم منع تعقیب صادر شده است و هیچ رأی علیه شرکت امید سنگان صادر نشده است و این برگه تأثیری در روند شرکت نداشته است.

 

رئیس هیأت مدیره شرکت امیر سنگان پارسیان خاطرنشان کرد: در رأی شعبه ۶۹ دادگاه تجدید نظر برای جعل پرونده از شرکت امیر سنگان نام برده نشده است.

 

نکاحی درباره پرداخت رشوه توسط این شرکت گفت: برای اولین بار است که موضوع پرداخت رشوه توسط شرکت امیر سنگان را می‌شنوم، البته در سازمان صمت استان خراسان رضوی مسائلی پیش آمد که مربوط به یک سری از پرونده‌هایی است که احتمالاً بعضی از شرکت‌ها ازجمله شرکت امیر سنگان هم باشد، ولی هنوز هیچکدام از این موارد رسیدگی نشده و حکمی هم صادر نشده است بلکه تمام این موارد در مرحله بازپرسی است.

 

وی با بیان اینکه طبق ماده ۹۶ قانون آیین دادرسی کیفری نمی‌توان هیچ موضوعی را در مرحله مقدماتی رسانه‌ای کرد و هنوز هیچ رأی علیه شرکت امیر سنگان مبنی بر محکومیت برای این مسائل صادر نشده است، ادامه داد: پرونده بهره برداری معدن در تاریخ ۱۴۰۰/۹/۹ تمام شده است و از ابتدای آبان به دلیل این که ظرفیت تولید شرکت به ظرفیت مد نظر در پروانه رسیده تعطیل شده است.

 

وی با اشاره به اینکه در آرای شورای عالی معادن گفته شده که این شرکت به دلیل عدم پرداخت حقوق دولتی و عدم تمکین در پرداخت تعطیل است، گفت: در حالی که اگر حقوق دولتی به تأخیر افتاده است به دلیل رأی شورای عالی معادن مبنی بر توقف بود، در زمانی هم که رأی صادر شد ما پرداخت را انجام دادیم.

 

رئیس هیأت مدیره شرکت امیر سنگان پارسیان در پاسخ به سؤالی مبنی بر این که تاریخ بهره برداری شرکت تمام شده است بنابراین دولت و وزارت صمت تصمیمی مبنی بر تمدید پروانه ندارند؟ گفت: در این موضوع یک حقوق مکتسبه به شرکت وارد می‌شود، چون اگر این معدن ارزش اقتصادی پیدا کرده به دلیل ۱۵ سال سرمایه گذاری ما بوده است، همچنین طبق قانون در ۱۸ ماه قبل شرکت باید درخواست تمدید می‌داده است که طی ۱۲ ماه دولت باید بررسی و در صورت عدم تمدید پروانه باید در شش ماه پایانی اعتبار این موضوع را به شرکت اعلام می‌کرده است، این در حالی است که در ۲۰ تیر سازمان صمت خراسان رضوی درخواست تمدید معدن را صادر کرده است.

 

نکاحی با اشاره به اینکه برای حل مشکل شرکت امیر سنگان تا کنون ۷۰ نامه به همه دستگاه‌های کشور ارسال کردیم، تصریح کرد: معدن ققنوس ۲ یک ظرفیتی از اشتغال دارد بنابراین برای یکصد هزار تن تولید در سال نمی‌توان برای هزار نفر اشتغالزایی کنیم و معدنی که تعطیل شده ۱۵ برابر معدن ققنوس ۲ اعتبار پروانه دارد.

 

نکاحی با اشاره به اینکه چندین ماه است که درخواست تمدید و توسعه معدن ققنوس ۳ را انجام دادم، ولی به دلیل بررسی پرونده‌ها در دستگاه‌های نظارتی و قضایی هنوز جوابی داده نشده است، افزود: پرونده این شرکت از سال ۹۴ شروع شده است و ما تمام راه‌های قانونی را طی کردیم.

 

رئیس هیأت مدیره شرکت امیر سنگان پارسیان ادامه داد: دستگاه‌های امنیتی و حفاظت اطلاعات قوه قضائیه به دلیل موضوع جعل از شرکت امید سنگان شکایت کردند، ولی تا زمانی که شکایت‌ها به سرانجام نرسیده باشد هیچ فردی نمی‌تواند تصمیم غیرعادی بگیرد.

 

نکاحی با بیان اینکه دلایلی که برای عدم تمدیدپروانه وجود دارد عدم پرداخت حقوق دولتی یا اتمام معدن است که شرکت امید سنگان شامل هیچکدام نمی‌شود، خاطرنشان کرد: باید دلایل عدم احراز صلاحیت شرکت امیر سنگان اعلام شود و دلایلی که در سال ۹۸ برای عدم تمدید پروانه ذکر شد تا کنون رفع شده است.

 

کد خبر 1141827

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha