تلاش شهرداری برای  صیانت و توسعه منطقه تاریخی ویگل

شهردار آران و بیدگل از تلاش مدیریت شهری برای صیانت، حفاظت و توسعه منطقه تاریخی ویگل خبر داد.

دکتر محسن صانعی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در آران و بیدگل گفت: کاوش محوطه باستانی ویگل باعث فراهم آمدن مدارک قابل استناد در ابعاد تاریخی و فرهنگی و اهمیت شهر آران و بیدگل در سپر فرهنگی منطقه مرکزی ایران شده است.

 

شهردار آران و بیدگل بر لزوم ادامه کاوش محوطه باستانی ویگل از سوی هیئت باستان شناسی کاشان با همراهی تیم بین المللی تاکید کرد و افزود: با توجه به اهمیت جنبه های باستانی و تاریخی آران و بیدگل، شهرداری تلاش خود را هم از نظر مالی و هم از نظر نیروی انسانی انجام داده و مساعدت ها را برای حفاظت و توسعه منطقه ویگل انجام خواهد داد.

 

صانعی با تاکید بر صیانت از محوطه تاریخی و کمک به مدیریت یکپارچه این مکان تاریخی ادامه داد: انجام پژوهش های منظم و جلب نظر گردشگران از اولویت هایی است که باید انجام شود تا شاهد رونق و شناساندن این اثر تاریخی باشیم.

 

محوطه باستانی ویگل را نخستین بنای مذهبی پیش از اسلام و دوره ساسانی خواند و گفت: این محوطه یکی از منحصر به فرد ترین آثار تاریخی از دوران باستان و سپس انتقال فرهنگ و تمدن ایران به دوران اسلامی در کشور است که در دشت "مختار آباد" از توابع شهرستان آران و بیدگل واقع شده است.

 

در این محوطه باستانی، بقایای یک آتشدان منحصر به فرد از دوره ساسانی با تزئینات گچبری قرار دارد و در اطراف پایه آتشدان و ورودی سطح آتشگاه نیز بقایا و قطعات گچبری زیبایی از همین عصر به دست آمده است .

 

مصالح این بنا از گل و چینه تشکیل شده در حالی که مصالح معماری بسیاری از آثار مذهبی مشابه مانند آتشکده‌های نیاسر و نطنز در همین محدوده از لاشه خشت تشکیل شده است.

 

پلان این ساختمان آتشگاهی چلیپایی شکل و مانند چهار طاقی های دوره ساسانی دارای چهار دهانه ورودی است.

 

۵۰۰ اثر تاریخی واجد شرایط ثبت در فهرست آثار ملی در شهرستان آران و بیدگل وجود دارد که تنها ۱۴۱ اثر به ثبت ملی رسیده است. آران و بیدگل پس از شهرهای اصفهان و کاشان رتبه سوم ثبت آثار تاریخی استان اصفهان را به خود اختصاص داده است./

کد خبر 1141875

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha