راه تقویت جبهه امام زمانی‌ها/ دعایی که سرنوشت ما را تغییر می‌دهد

حجت‌الاسلام نصرالله‌پور با شرح دو وظیفه مهم منتظران و چگونگی عمل به آنها، گفت: اگر معرفت برای انسان منتظر حاصل شود خود را در جبهه امام زمان(عج) می‌بیند و لحظه‌ای از تلاش برای تقویت جبهه امام زمانی‌ها دست برنمی‌دارد.

به گزارش خبرنگار گروه غدیر و مهدویت خبرگزاری شبستان، حجت الاسلام «جواد نصرالله‌پور»، کارشناس مرکز تخصصی مهدویت در سلسله مطالبی در کانال تلگرامی «مهدویت و انتظار» به شرح و آموزش مباحث مهدویت پرداخته است. در ادامه مشروح جلسه «وظایف منتظران» مرور می شود:

 

اولین وظیفه منتظران

در روایات اهل بیت(ع) وظایف متعددی برای منتظران ظهور بقیه الله الاعظم(عج) مطرح شده است؛ اولین و مهمترین وظیفه ما شناخت و معرفت به امام منتظَر است، نمی توانیم قدم در مسیر انتظار بگذاریم مگر آنکه در حد توان و وسع معرفت و شناخت نسبت به حضرت صاحب الزمان(عج) پیدا کنیم، هر چه درک ما بیشتر باشد استقامت و پایداری و جهاد ما در مسیر سخت انتظار در عصر تاریک و سخت غیبت، راحت‌تر و روشن‌تر خواهد بود علاوه بر اینکه باید شناخت شناسنامه ای از حضرت(عج) باید داشته باشیم باید جایگاه و رتبه و موقعیت امام را در عالم هستی بشناسیم.

 

ابونصر از خادمان منزل امام حسن عسکری(ع) که پنج سال ابتدایی عمر مبارک حضرت ولیعصر(عج) را (زمانی که هنوز غیبت صغری آغاز نشده بود)، درک کرده است می گوید: روزی حضرت حجت(عج) فرمودند: من را می شناسی؟ پاسخ دادم: بله شما سرور و آقای من هستید! حضرت(ع) سپس فرمودند: نه! منظورم این شناخت نیست... ابونصر عرضه داشت: خودتان بفرمایید؛ امام مهدی(عج) فرمودند: من خاتم الوصیاء(عج) هستم؛ خدا به برکت من بلایا را از شیعیان دور می کند.

 

کمترین حد شناخت این است که بدانیم امام، جانشین پیامبر(ص) است اگر معرفت برای انسان منتظر حاصل شود خود را در جبهه امام زمان(عج) می بیند و لحظه ای از تلاش برای تقویت جبهه امام زمانی ها دست برنمی دارد، همچون شهدا با جان پای امام زمان‌شان می ایستد ... امام باقر(ع) فرمودند: کسی که بمیرد در حالی که امام زمان خود را شناخته پیش افتادن یا تاخیر ظهور به او ضربه ای نمی زند؛ کسی که بمیرد و امام زمان خود را بشناسد همچون کسی است که در خیمه امام(ع) و همراه ایشان است (کافی، جلد اول).

 

این معرفت و شناخت امام زمان(عج) به قدری مهم است که در کلام اهل بیت(ع) بر تضرع و استغاثه و توسل تاکید شده است.

 

امام صادق(ع) فرمودند: در دوران طولانی غیبت مهدی ما باطل‌گرایان، به شک و تردید گرفتار می شوند! ضراره از بزرگان شاگردان اهل بیت(ع) عرضه داشت اگر من آن زمان را درک کردم، چگونه باید عمل کنم؟ امام صادق(ع) فرمودند: دعا کن و بگو: «اَللّهُمَّ عَرِّفْنى نَفْسَكَ، فَاِنَّكَ اِنْ لَمْ تُعَرِّفْنى نَفْسَكَ، لَمْ اَعْرِف نَبِيَّكَ؛ اَللّهُمَّ عَرِّفْنى رَسُولَكَ، فَاِنَّكَ اِنْ لَمْ تُعَرِّفْنى رَسُولَكَ، لَمْ اَعْرِفْ حُجَّتَكَ؛ اَللّهُمَّ عَرِّفْنى حُجَّتَكَ، فَاِنَّكَ اِنْ لَمْ تُعَرِّفْنى حُجَّتَكَ، ضَلَلْتُ عَنْ دينى؛ خدایا خود را به من بشناسان، زیرا اگر خود را به من نشناسانی فرستاده‌ات را نشناخته‌ام، خدایا فرستاده‌ات را به من بشناسان، زیرا اگر فرستاده‌ات را به من نشناسانی حجّتت را نشناخته‌ام، خدایا حجّتت را به من بشناسان، زیرا اگر حجّتت را به من نشناسانی، از دین خود گمراه می‌شوم.» این دعا در الغیبه نعمانی و حاشیه مفاتیح به عنوان دعای عصر غیبت آمده است.

 

امام، صراط مستقیم هر عصر و زمانی است

اطاعت از امام(ع)، اطاعت از خدا است، امام، صراط مستقیم هر عصر و زمانی است، به امام حسین(ع) عرضه داشتند چگونه خدا را بشناسیم حضرت پاسخ دادند مردم هر زمانی امام واجب الاطاعه را بشناسند در واقع امام سبیل و شاهراه و بزرگراه حرکت به سمت خدای متعال است هیچ راهی برای سیر و سلوک الی الله نداریم که از مسیری غیر از مسیر امام بگذرد! هر مسیر جز مسیر اهل بیت(ع)، انحراف است.

 

یکی دیگر از ابعاد معرفت امام زمان(عج)، این است که بدانیم امام(ع) سبب خیرات و برکات همه دنیا است، امام مجرای خیر و فیض خدا است، در زیارت جامعه می خوانیم به واسطه ولایت شما خدا نماز و روزه ما را می پذیرد هیچ رزقی نازل نمی شود مگر به برکت وجود امام(ع)!

 

از ابعاد دیگر معرفت به امام، شناخت سیره حضرت(عج) است که تاثیر بسیاری بر خلق و خو و ارتباط ما با همسایه و اجتماع، دوست و دشمن دارد هر چه معرفت انسان به زوایا و ابعاد مختلف زندگی حضرت مهدی(عج) و حجت الهی عمیق‌تر باشد، آثار خود را در بخش ها مختلف زندگی هویدا می کند.

 

دومین وظیفه منتظران

وظیفه دوم منتظران الگو قرار دادن امام(عج) است، قرآن می فرماید: پیامبر(ص) برای شما الگویی نیکو است، در عصر غیبت، جانشین پیامبر(ص)، امام مهدی(عج) است وقتی معرفت به امام و زیبایی های زندگی و رفتارهای امام(ع) پیدا شد و متوجه شدیم خُلق و خو و رفتار ایشان چگونه است، به طور طبیعی این وظیفه را در ادامه معرفت انجام می دهیم؛ پیامبر اکرم(ص) فرمودند: خوشا به حال آن کسی که قائم اهل بیت(ع) من را درک کند در حالی که پیش از دوران ظهور و قیام ایشان به دستورات امامان(ع) پیش از او عمل کرده و از دشمنان اهل بیت(ع) اعلام برائت کرده باشد، اینها دوستان و همراهان من و گرامی‌ترین امت نزد من هستند.

 

کسی که در تقوا و سخاوت و بخشندگی و زهد و صبر و ولایت‌مداری، راستگویی، امانتداری، پاکدامنی و عفت، خوش زبانی و زیبا سخن گفتن با مردم دنباله‌روی امام زمان(عج) خود باشد، به تعبیر رسول خدا(ص) گرامی‌ترین امت است.

آیا غیر از این است که انسان منتظر زیباترین پدیده عالم هستی همراه با برترین کمالات، باید خود را به همه خوبی ها آراسته کند هم در عمل و رفتار و هم در اندیشه و ... معیار همه کارهای او رضایت امام زمان(عج) است و از همه زشتی ها و پلشتی ها دوری می کند؛ امام صادق(ع) فرمودند: ای شیعیان ما! آبرو و زینت ما باشید،‌ و باعث ننگ و بی‌آبرویی ما نباشید... این یعنی مسجدی و هیئتی، پزشک و پرستار، کاسب و کارگر ما طوری باشد که هر جا حاضر شد و با غیرشیعه‌ای برخورد کرد، مایه خجلت و نارضایتی اهل بیت(ع) نباشد.

 

گناهان ما امام زمان(عج) را غصه‌دار و گریان می کند

وقتی گرفتار گناه و مفاسد و لقمه حرام شویم روز به روز فاصله ما از امام زمان(عج) دورتر می شود، لقمه ها، نگاه ها و رفتارهای حرام و دل‌شکستن ها این فاصله را افزون می کند! این حقیقتی است که خود حضرت(عج) فرمودند: هیچ چیز ما را از شیعیان جدا نکرده مگر اعمالی که از آنها انتظار نداریم (احجتجاج طبرسی، ج2) گناهان ما است که ایشان را غصه دار و گریان می کند!! اعمال ما هر دوشنبه و پنجشنبه به حضرت(عج) عرضه می شود.

منتهای آرزوی منتظران

منتهای آرزوی منتظران این است که در برپایی آرمانشهر مهدوی و مدینه فاضله صاحب الزمانی سهم داشته باشند، اما رسیدن به این سعادت بزرگ و یاری حضرت ولیعصر(عج) جز با خودسازیو  خوش اخلاقی و اصلاح سبک زندگی های ما درست نمی شود.

امام صادق(ع) فرمودند: کسی که خوشحال می شود جزء یاران قائم(عج) باشد باید منتظر باشد و در این حال ورع در پیش بگیرد و حُسن خُلق داشته باشد (الغیبه نعمانی). قطعا برای یار مهدی(عج) شدن هیچ اسوه ای بهتر از خود حضرت حجت(عج) است.

 

دعایی که سرنوشت را تغییر می دهد

هر وقت گره به کارمان بیفتد به نیت سلامتی و فرج امام زمان(عج) صدقه بدهیم به هر بهانه ای یاد حضرت(عج) کنیم و دست توسل به دامان پرمهر ایشان بزنیم و به شوق دیدن جمال بی مثال حضرت(عج) فریاد بزنیم: «عَزیزٌ عَلَّیَ اَنْ اَرَی الخَلْقَ وَ لا تُری؛ بر من سخت است همه را مي بينم اما تو را نمي بينم».

انسان منتظر باید هر روز صبح دعای عهد را بخوانند، امام خمینی(ره) در روزهای پایانی عمر به عروس خود فرموده بودند هر روز دعای عهد بخوانید که سرنوشت شما را تغییر می دهد!

این دعا را با توجه به مضامین بخوانیم و عهد ببندیم که از عهد و پیمان خود باز نگردیم، هر چه امروز نایب امام(عج)، ولی فقیه امر می کنند باید اطاعت کنیم، امام خامنه ای امروز نایب عام ایشان هستند و باید مطیع ایشان باشیم. کسی که دعای عهد را بخواند و به مضامین آن پایبند باشد، دیگر سست نمی شود و جهاد وجه غالب روحیه او می شود در رزمایش مواسات و کمک مومنانه به میدان می آید و کمک های مردمی را بسیج می کند و لحظه ای در راه آرمان های امام زمان(عج) از پا نمی نشیند.

 

کد خبر 1142314

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha